ثواب عبادات و کارهای خیرتان را مضاعف کنید

     طی چند روز گذشته مطالب متعدد و متنوعی پیرامون برکات عبادت در ماه رجب در فضای مجازی منتشر شد که همگی بیانگر استحکام مبانی فرهنگی و اعتقادی در جامعه و پایبندی مردم ایران عزیز به اصول و ارزش‌های اسلامی بوده و جای شکرگزاری فراوان دارد.

     به نظرم رسید که خوب است در این راستا (آثار و برکات توجه به اصول و ارزش‌های اسلامی) اشاره‌ای داشته باشم به مطلبی که از یکی از علمای بزرگوار به خاطر دارم.

     چند سال قبل توفیق حج عمره نصیبم شد، روحانی کاروان انسان فرهیخته و فعالی بودند که در جریان سخنرانی‌ها و آموزش‌ها، معمولا مطالب ارزشمندی را بیان می‌کردند.

    یکی از نکات ماندگاری که ایشان مطرح کردند این بود که؛ مؤمنین می‌توانند ثواب دعاها و سایر کارهای خیری که انجام می‌دهند را بدون آن که از مقدار سهم ثواب آن برای خودشان کاسته شود، قربهالی‌الله (برای کسب رضایت الهی) نثار روح انبیاء و اولیاء و ائمه، شهدا و صلحا و اموات مؤمنین و مومنات نمایند.

     با این کار نه‌تنها از ثواب دعا و کار خیر افراد کم نمی‌شود، بلکه اثرات خیر دنیوی و اخروی و در واقع ثواب (پاداش) آن مضاعف می‌‌گردد، چرا که علاوه بر کسب رضایت الهی، هم زمینه خوشحالی و محبت متقابل آنها (مؤمنین دیار باقی) را کسب می‌کنند و هم زمینه کمک و دستگیری آنها از خودشان در دنیا و آخرت را فراهم می‌سازند.

     قطعاً این اقدام می‌تواند در فرهنگسازی عمومی برای مشارکت در هر نوع کار خیری نیز مؤثر واقع شود.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۴/۱۰/۱۴۰۱

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. مرجانی گفت:

    سلام. ممنونم از مطالب و یادآوری خوبتون.
    به این موضوع، ذوی‌الحقوق رو هم اضافه کنید که سهمی از کار خیر و دعاهای ما داشته باشند تا گره‌های زندگی‌مون باز بشه ان‌شاءالله

  2. ناشناس گفت:

    جناب آقای هدایتی ،ضمن تشکر از مطالب مطروحه که در ترویج دین مبین اسلام صورت می گیرد اما بعد نکته ای که در خصوص اینکه دیگران را در کار خیر خود شریک کنیم ضمن اینکه مطلب کاملا درستی اما لازم است به این نکته هم توجه شود که ما هم می توانیم در کار خیر دیگران شریک شویم چون ما در دین مبین اسلام سه نوع عبادت داریم ،عبادت شخصی،عبادت جمعی و عبادت تاریخی ،شرح عبادت شخصی و جمعی ،مشخص است اما در عبادت تاریخی اگر ما قلبا آرزو کنیم که مثلاً کاش ما هم در کربلا بودیم و در دفاع از حریم اهل بیت مطهر با دشمنان آنان می جنگیدیم ما هم از ثواب آنها شریک خواهیم شد ارادتمند قمری

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      جناب آقای قمری سلام؛
      قطعاً همینطور است.
      مومن هر نوع نیت قلبی قربه الی الله بکند، نوعی عبادت عام محسوب می‌شود و ارزشمند است.
      اما همان طور که می‌دانید، مهمتر از آن این است که در عصر حاضر به سیره و روش معصومین (ع) عمل نماید.
      به عنوان مثال اشک ریختن برای امام حسین (ع) حتماً کلید در بهشت است، اما قطعاً ورود به بهشت روادید هم نیاز دارد که آن عمل انسان به سیروه و روش این بزرگواران است.
      موفق و برقرار باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *