این موضوع با طرح فرزندآوری مغایرت دارد!

     اگرچه کمی دیر شده اما سرانجام موضوع فرزندآوری در ردیف اولویت‌ها و دغدغه‌های اصلی مسئولین ذیربط قرار گرفت. باز هم اگرچه قوانین حمایتی هنوز به درستی و کامل اجرا نمی‌شود، اما همین که در مسیر اجرا قرار گرفته و در حال تکمیل و رشد است، جای تشکر دارد. با این حال به نظر می‌رسد همچنان برخی از قوانین و مقررات در تضاد با این طرح بوده و یا حداقل با آن مغایرت دارند.

     یکی از مغایرتها مربوط به تعیین سرانه مصرف یا همان الگوی بهینه مصرف آب، برق و گاز خانواده‌ها بدون توجه به تعداد اعضای آنها (اعم از همسر و فرزندان و یا سایر افراد تحت تکفل مثل والدین یا خواهر و برادر) است.

     بی‌شک اسراف و تبذیر و مصرف بی‌رویه رفتار ناپسندی است که باید با آن مقابله شود، اما با توجه به این که در هر حال مصرف آب و برق و گاز یک خانواده پرجمعیت به مراتب بیش از یک خانواده کم جمعیت است، لذا قطعاً الگوی مصرف این عناصر (آب و برق و گاز) باید با تعداد اعضای خانواده‌ها تناسب داشته باشد.

     این در حالی است که نه‌تنها این نکته در طراحی الگوی‌های مصرف لحاظ نشده است، بلکه چنانچه مقدار مصرف (اعم از موجه یا غیرموجه) بیش از الگو باشد، به شکل تصاعدی محاسبه می‌گردد، لذا عملاً یارانه پرداختی خانواده‌های پرجمعیت در مقایسه با خانواده‌های کم‌جمعیت، ارزش خود را از دست می‌دهد.

     لذا شایسته است در راستای اقدامات حمایتی از قشر مستضعف و به‌خصوص طرح فرزندآوری و برای ترغیب و تشویق بیشتر خانواده‌ها در این جهت، در تعیین شاخصه‌های الگوی مصرف بهینه آب و انرژی، به نفع خانواده‌های پر جمعیت تجدیدنظر شود.

    توضیح؛ علاقه‌مندان در صورت تمایل می‌توانند، سایر پیشنهادات و انتقادات در این زمینه را با جستجوی واژه «جمعیت» یا مراجعه به بخش «اجتماعی» همین سایت (سایت ره‌توشه)، ملاحظه و مطالعه نمایند.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲/۱۰/۱۴۰۱

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *