رابطه عرضه و تقاضا با گرانی و تورم

     اگر عرضه کم باشد، تقاضا افزایش می‌یابد و وقتی تقاضا افزایش پیدا کند، قیمت هم افزایش می‌یابد، اما اگر تقاضا بالا باشد، لزوماً، عرضه افزایش پیدا نمی‌کند. چون اولاً افزایش تقاضا مشروط به افزایش درآمد است و افزایش درآمد مستلزم رونق تولید است و رونق تولید نیز نیازمند وجود زیرساخت‌های لازم، منابع و مواد اولیه کافی و سایر موارد مشابه است.

     به عنوان مثال ما نمی‌توانیم بگوییم با افزایش تقاضای محصولات کشاورزی تولید آن حتما افزایش خواهد یافت، زیرا افزایش تولیدات کشاورزی قبل از هر چیز به زمین مناسب و آب کافی و سایر امکانات نیاز دارد و اگر در هر کدام از اینها نقصانی وجود داشته باشد، تولید افزایش نخواهد یافت.

     ثانیاً افزایش تولید نیازمند مواد اولیه است که قطعاً بخشی از آن از طریق واردات تأمین می‌شود، چون در دنیای معاصر، کالا و خدمات مورداستفاده بشر چنان متنوع و متعدد شده است که هیچ کشوری نمی‌تواند مدعی خودکفایی کامل در تأمین نیازهای خود شود. لذا بخواهیم یا نخواهیم، برخی از کالاها و حتی مواد اولیه وارداتی است و واردات نیازمند منابع مالی با پشتوانه معتبر است.

     یعنی اگر برای افزایش حقوق‌ها پول بدون پشتوانه منتشر شود نه‌تنها منجر به افزایش قدرت خرید مردم به‌خصوص قشر کارگر و کارمند و سایر اقشار جامعه نمی‌شود، بلکه افزایش غیرمنطقی نقدینگی، کاهش بیش از پیش ارزش پول و در نتیجه تورم و گرانی را در پی خواهد داشت.

     در برخی از دولت‌های گذشته از جمله دولت یازدهم و دوازدهم برای تأمین هزینه‌های جاری دولت از قبیل افزایش و حتی پرداخت حقوق‌ها یا هزینه بازسازی و نگهداری ابنیه، به چاپ بدون پشتوانه پول متوسل شده‌اند که همواره نتیجه تورمی داشته و الان هم اگر بخواهند حقوق‌ها را افزایش بدهند، اگر منبع مناسبی پیدا نشود، باز هم مجبورند از همین روش استفاده کنند که نتیجه‌ای جز  تشدید تورم و گرانی نخواهد داشت.

     لازم به یادآوری است که در گذشته تنها پشتوانه پول کاغذی ذخایر طلا بود، اما در حال حاضر  علاوه بر طلا، مواردی مانند؛ جواهرات ملی، موجودی ارز خارجی، میراث فرهنگی، قدرت علمی، قدرت صنعتی، ظرفیت کشاورزی و حتی قدرت نظامی هم در ایجاد پشتوانه پولی موثرند و درست به همین دلیل است که باید همه بخش‌ها همانند بخش نظامی تلاش کنند تا با رشد منطقی به جایگاه لازم دست پیدا کنند.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۸/۹/۱۴۰۱

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. کشاورز گفت:

    سلام و درود خدمت استاد گرامی جناب آقای هدایتی، از تحلیلهای فنی و زیبای شما بسیار فیض بردیم????????????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *