گرانی‌های اخیر علت موجهی ندارد

     بخش قابل توجهی از گرانی‌های چند سال اخیر در سطح جهان حاصل اثرات جانبی بحران‌های بین‌المللی نظیر؛ آتش‌افروزی‌های مکرر غربی‌ها در نقاط مختلف این کره خاکی و یا انتشار ویروس منحوس کرونا در سطح جهان بود و طی یکی دو سال اخیر هم رخدادهایی مانند جنگ بین روسیه و اوکراین وضعیت نابسامان اقتصادی دنیا را تشدید و همه کشورها را از پیامدهای منفی خود متأثر ساخت.

     در مورد کشور ما علاوه بر عوامل فوق و برخی از سوءمدیریت‌ها در سنوات مختلف، باید به آثار روانی و عملی تحریم‌های ظالمانه‌ و سایر توطئه‌ها و فشارهای خارجی و یا پیامدهای خسارت‌بار آشوبها و اغتشاشات در سنوات گذشته از جمله در تابستان سال قبل نیز اشاره کرد، بنابراین بالا رفتن نرخ رشد تورم و افزایش قیمت‌ها دلایل خُرد و کلان مختلفی دارد و تابع بروز شرایط خاص است.

   اما علی‌رغم این‌که طی چند ماه گذشته اتفاق خاصی در سطح جهان و در داخل کشور رخ نداده و بحران جدیدی بروز نیافته و همه تلاش‌های دولت محترم هم بر کنترل قیمت‌ها متمرکز شده است، همچنان شاهد افزایش قیمت کالا و خدمات در سطح کشور هستیم که کاملاً غیرطبیعی بوده و به نظر می‌رسد این نوسانات به مراتب بیش از شکل‌گیری یک روند معمولی است.

     به عبارت دیگر ریشه افزایش قیمت‌های اخیر را علاوه بر تأثیر جوسازی‌ها و شانتاژهای رسانه‌ای خارجی و سایر عوامل مشابه باید در چند علت خاص جستجو کرد.

برخی از مهمترین این دلایل عبارتند از؛

۱، اقدامات برخی از افراد نفوذی در سیستم دولتی که در همراهی و همکاری با دشمنان داخلی و خارجی تلاش می‌کنند تا به هر شکل ممکن از جمله؛ مانع‌تراشی در مسیر کارآفرینان، صدور بخش‌نامه‌های هدفمند و نامناسب، واردات و یا صادرات بی‌رویه و امثال آن، به التهابات اقتصادی موجود دامن بزنند.

۲، اقدامات فریب‌خوردگان و یا ضدانقلاب در بخش خصوصی که تحت حمایت و هدایت دشمنان این مرز و بوم می‌کوشند تا به طرق مختلف از جمله؛ احتکار و کم‌فروشی و با گران کردن بی‌دلیل قیمت کالا و خدمات خود، زمینه‌های ایجاد مجدد آشوب و اغتشاش در کشورا فراهم نمایند.

۳، اقدامات افراد حقیقی و حقوقی فرصت‌طلبی که منافع کشور و مصالح مردم پشیزی برایشان اهمیت ندارد و با سوءاستفاده از هر شرایطی، فقط و فقط به فکر پر کردن جیب گشاد و شکم سیری ناپذیر خود هستند، از جمله؛ برخی از صادرکنندگان عمده که دلارهای دریافتی را با قیمت دلخواه در بازار آزاد می‌فروشند و یا واردکنندگان و قاچاقجیانی که با وارد کردن کالاهای قاچاق و متقابلاً خارج نمودن نیازهای ضروری مردم از کشور، خون ملت را در شیشه کرده و فرصت رشد را نیز از تولیدکنندگان داخلی سلب می‌کنند و به‌خصوص افرادی که با دلالی و واسطه‌گری کاذب در در مراکز تولیدی و در اصناف و بخش‌های مختلف، زمینه افزایش قیمت‌ها را فراهم می‌کنند.

     در واقع با توجه به این که گرانی‌های اخیر هیچ دلیل موجهی ندارد لذا نمی‌توان برای عاملان آن از نامی به جز اخلالگران اقتصادی بهره برد، بنابراین مانند هر شرایط بحرانی دیگری که گره کار با حضور نیروهای انقلابی باز می‌شود، اینبار نیز برای برون رفت از مشکل و بازگشت آرامش به جامعه باید سربازان گمنام امام زمان (عج) و حافظان امنیت کشور در نیروهای مسلح وارد میدان شوند.

     بی‌شک کشف علل و ریشه‌های کاذب این معضل و شناسایی و معرفی عاملان اصلی این وضعیت که قطعاً تعدادشان بسیار محدود است، برای سیستم اطلاعاتی مقتدر کشور در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کار ساده‌ای است که می‌تواند به باز کردن کامل این گره کور منجر گردد.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۷/۳/۱۴۰۲

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. ذبیحی گفت:

    ولله اگر این اتفاق بیافتد خیلی خوب است.
    این همه گرانی بی منطق برای چیست.

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      جناب آقای دکتر ذبیحی بزرگوار سلام؛
      ان شاءالله که به گوش مسئولین محترم برسد و اقدام کنند.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *