بازگشت سنت‌های مرده و جاهلانه

     آیا می‌دانید فلسفه عریان گذاشتن ساق پا، بازوی دست، پوشیدن لباس‌های مندرس، کثیف، کوتاه، تنگ و امثال آن توسط برخی زنان و بعضاً مردان در کشورهای غربی و سایر کشورها چیست؟

     آیا می‌دانید برخی از رفتارها و پوشش‌های نامتعارف متداول در جامعه امروز، ریشه در سنت‌های مرده و روش‌های جاهلانه دوران گذشته یا اهداف گروه‌‌های شیطانی و غیراخلاقی دارد؟

     آیا می‌دانید؛ نه‌تنها زنان بدکاره در حکومت‌های ظالم و بَدوی دوران  پیش از اسلام بدترین حجاب را داشتند، بلکه یکی از راه‌های تشخیص کنیزانی که برای کار در منازل خرید و فروش می‌شدند، از کنیزانی که برای بهره‌کشی جنسی در بازار برده‌فروشان عرضه می‌شدند این بود که برده فروشان، کنیزان جنسی را مجبور می‌ساختند تا موی سر، مچ دست و ساق پای خود را عریان بگذارند تا خریداران با اطمینان مبادرت به خرید آنها بنمایند و متأسفانه امروز هر سه این اقذامات، ظاهراً به مُد و شاید حربه‌ای تبدیل شده که برخی از زنان جاهلانه و از روی ناآگاهی و بعضاً عامدانه و مغرضانه به آن عمل می‌کنند.

     این در حالی است که طبق روایات موجود، عریان گذاشتن ساق پا برای زنان مؤمنه گناه کبیره محسوب می‌شود و فقط عدم پوشش گردی صورت و دستان (از مچ دست تا سر انگشتان) مجاز اعلام شده است که قطعاً همه این احکام برای حفظ امنیت و حرمت بانوان است.

     در مورد فلسفه پوشیدن لباس‌های جلوباز نیز در روایات آمده است که قوم لوط لباس‌های فاخر بلند می‌پوشیدند (مشابه لباس‌هایی که امروز فاحشه‌ها و رقاصه‌های دنیا در جهان غرب میپوشند) و در راستای رفتار شنیعی که انجام می‌دادند، همواره بند یا دکمه‌های کت و پیراهنشان را باز می‌گذاشتند.

     آیا می‌دانید برخی از البسه دوران اخیر نیز لباس‌های عصر جدید نیز از مصادیق البسه‌ای هستند که اگر مردم از فلسفه تولید و کاربرد آن در گذشته و حال اطلاع داشتند، حتماً از پوشیدن آنها اجتناب می‌کردند. شلوار موسوم به «لی» یکی از انواع پوشش‌های عصر جدید است که در ابتدای کار با هدف افزایش دوام لباس کارگران بخش موتورخانه ناوهای آمریکایی تولید شد تا در برابر کارهای سخت و کثیف داخل موتورخانه دوام بیشتری داشته باشند و حتی گفته می‌شود که پاچه آنها عمداً تنگ بود تا به تجهیزات داخل موتورخانه گیر نکند، البته گفته شده که گله‌داران و معدنچیان هم به خاطر درآمد کم و دوام بالای آن، از شلوار لی استفاده می‌کردند، تا جایی که گاهی با اینکه سر زانوی شلوار از بین می‌رفت، اما از دور انداختن آن اجتناب می کردند.

     همین لباس بعداً به یک مُد و پوششی برای زنان بدکاره تبدیل شد و در سال‌های اخیر انواع دیگری از آن مثل؛ «شلوار کثیف که رنگ آن شبیه لباس‌های به شدت چرک و کثیف است»، «شلوار بسیار تنگ یا لوله تفنگی»، «شلوار سنگ‌پا خورده»، «شلوار گرل‌فرند و شلوار زاپ‌دار که هردو در بخشهایی از زانو و بالای زانو دارای پارگی و پاچه کوتاه هستند» با اهداف خاص عمدتاً جنسی و غیراخلاقی تولید و ترویج شد.

     آیا می‌دانید زنان ایرانی رتبه اول استفاده از مواد و لوازم آرایشی در جهان را دارند و وابستگی برخی از آنها به این مواد و لوازم در حدی که حتی تعجب زنان اروپایی یعنی کشورهایی که تولیدکننده اصلی این محصولات هستند را نیز برانگیخته است؟

     آیا می‌دانید که آیات و روایات بسیاری وجود دارد که مسلمانان را از تقلید از کفار در انتخاب و استفاده از نوع خوراک، پوشش، آرایش و رفتار آنها برحذر داشته است، ازجمله در حدیثی به نقل از امام صادق علیه السلام آمده است؛ «خداوند به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود: به مؤمنان بگو که لباس دشمنان مرا نپوشید و طعام دشمنان مرا نخورید و راه‌های دشمنان مرا نپیمایید وگرنه در زمره دشمنان من به شمار خواهید رفت.»

    توضیح؛ علاقه‌مندان در صورت تمایل می‌توانند، یادداشت‌های قبلی مرتبط با موضوع حجاب و عفاف را نیز با جستجوی واژه‌‌های «حجاب»، «زنان» و «خواب خرگوشی» در همین سایت (سایت ره‌توشه)، ملاحظه و مطالعه نمایند.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۸/۳/۱۴۰۲

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. رضا کشاورز گفت:

    سلام و درود
    عالی بود و اطلاعات خوبی را ارایه دادید
    سپاس

  2. کشاورز گفت:

    سلام اطلاعات خوبی بود
    ممنون

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      جناب آقای دکتر کشاورز سلام؛
      از حُسن نظر شما بسیار ممنونم.
      ان‌شاءالله مؤثر واقع شود.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *