کاش شور انتخابات همیشگی بود!؟

     معمولا همزمان با شروع فعالیت های انتخاباتی در کشور، جامعه با صحنه های متفاوتی از تحرک و شور و شعور انقلابی مواجه می گردد، اما گاهی انتخابات کشور با حواشی ناخواسته ای نیز همراه بوده است، یکی از حواشی ناخواسته و غیر قابل قبول انتخابات در سال های اخیر، رفتارهای غیر ارزشی برخی از کاندیداها و طرفداران آنها در نحوه انجام فعالیت های تبلیغاتی است، رفتارهایی که باید منشاء پیدایش آنها را فقط در فرهنگ و روش های منحط و مذموم غربی جستجو نماییم.

     این روزها در این رابطه سوالات زیادی بر سر زبان ها جاریست، سوالاتی مانند اینکه؛ مگر مسئولیت در شوراهای شهر و روستا، نمایندگی مجلس و یا حتی ریاست جمهوری از چه امتیازاتی برخوردار است که برخی از کاندیداها یا حتی طرفداران آنها حاضر می شوند برای تصاحب آن، میلیون ها تومان هزینه نموده و یا از هر روش ضد ارزشی و غیر اخلاقی نامتعارفی بهره ببرند؟ با توجه به حقوق یا حق الزحمه محدود این مناصب، آیا واقعا تمام تلاش های افراد مورد اشاره ایثارگرانه و فقط برای رضای خدا و خدمت به کشور و جامعه صورت می پذیرد؟ قانون برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی سیاسی و اقتصادی کاندیداها، پس از دست یافتن آنان به جایگاه های مورد نظر، چه تدابیری را اندیشیده است؟ چرا قانونِ ثبت و اعلام دارایی های مسئولین، مشمول نمایندگان مجلس و به خصوص اعضای شوراهای شهر و روستا نشده است؟ چرا برای جلوگیری از سوء استفاده سیاسی از موقعیت های کسب شده توسط کاندیداها (بعد از انتخاب)، قانونی وجود ندارد؟

     گروهی از افراد جامعه نیز با مشاهده عملکرد مسئولین برخی از سازمان‌ها که خود کاندیدا بوده یا به طور غیر مستقیم با کاندیداها مرتبط هستند و در آستانه انتخابات، فعالیت‌های خود را مضاعف و پس از انتخابات، کم‌کاری و بعضاً بی‌تفاوتی نسبت به نیازهای جامعه و انتظارات مردم را پیشه خود ساخته و یا مسائل سیاسی و جناحی را در اولویت کار خویش قرار می‌دهند، در اوج ناباوری و نامید از وضعیت ایجاد شده و به رغم آگاهی از کیفیت پایین ناشی از تعجیل در انجام امور، بویژه اموری مانند؛ پروژه های عمرانی، آرزو می کنند، کاش لاقل فرآیند انتخابات یا حتی رفت و آمد مسئولین کشور به نقاط مختلف کشور دائمی بود، تا افراد مذکور همانند این ایام، با سرعت و جدیت بیشتری وظایف اصلی خود را انجام می دادند.

     این رفتارها سبب شده تا به تدریج واژهایی مانند: خلوص نیت، صداقت، خدمت و انصاف و عدالت، نزد برخی از افراد جامعه رنگ باخته و مفهوم خود را از دست بدهد و این روند یعنی از دست دادن اعتماد مردم و این نکته ای است که حتی اگر فراگیر نباشد و گروه خاصی را در بر بگیرد، خطر بزرگی محسوب می شود که پیامدهای آن متوجه، داوطلبین و مسئولینی است که برای انتخاب شدن، به فریب افکار عمومی از طریق تبلیغات کاذب و پر هزینه، بیان وعده های غیر واقعی، دادن هدیای غیر ضروری و چه بسا نامشروع و سایر روش های نامتعارف متوسل می شوند.

     البته مردم فهیم، ولایتمدار و انقلابی ایران اسلامی نیز باید به یاد داشته باشند که در هر حال بخش قابل توجهی از وضع موجود، حاصل اعتماد غیر منطقی به اینگونه افراد و به عبارت دیگر، انتخاب نادرست افراد جامعه در انتخابات گذشته است و لذا شایسته است در انتخابات آینده با دقت و تامل بیشتر، به افرادی رأی بدهند که ضمن برخورداری از تمام مولفه های لازم برای تصدی مسئولیت های مورد نظر، اندیشه ای جز خدمت به کشور، جامعه و مردم را در سر نداشته باشند.

     مقام معظم رهبری در این رابطه می فرمایند: «هنر ملت ایران این است که که دقت کنند، نگاه کنند، بشناسند اصلح را، بهترین را انتخاب کنند، بهترین از لحاظ ایمان، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت، بهترین از لحاظ دینداری و آمادگی برای حضور در میدان های انقلاب، درد آشناترین و دردمندترین نسبت به نیازهای مردم».

     ایشان طی توصیه های متعدد و مستمر، مسئولیت‌ها را امانت الهی برشمرده و با تاکید بر ضروررت امانتداری با یادآوری واژه هایی مانند؛ ایمان، اخلاص، دینداری، عدالت، خدمت، سازندگی، امنیت، پیشرفت، علم و دانش، رفاه و آسایش، مردم داری، حضور انقلابی در صحنه، رسیدگی به نیاز مردم و سایر موارد مشابه، همه اینها را مفاهیمی در ردیف شعارهای انقلاب قرار داده و در جایی دیگر متذکر می شوند که: «مردم به کسانی رأی دهند که هَم وغَم آنان شعارهای انقلاب باشد، کسانی که تلاش می کنند، بر اساس شعارهای انقلاب عمل کنند و این شعارها را زنده نگه می دارند».

     بی شک با رعایت الزامات این رخداد بزرگ، انتخابات آینده به حماسه ای سیاسی و صحنه ای به یاد ماندنی از شور و شعور انقلابی تبدیل خواهد شد. انشاءالله

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۲/۲/۹۲

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. سلام عالی است و واقعا وقت میگذارید آدرس سایت را فرستادم توی لینک خودتان بگذارید و من هم همین کار را خواهم کرد تا مخاطبین با موضوعات بیشتری آشنا شوند با تشکر دوست عزیز

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      برادر طاهری سلام:
      از اظهار لطف شما سپاسگذارم. همانگونه که اشاره شد، پیشنهادات مربوط به انتخابات قبلا در اختیار دستگاههای ذیربط قرار گرفته است، امیوارم تکمیل و عملیاتی شوددر مورد پیشنهاد شما اجازه بدهید قبلا با شما صحبت کنم.
      موفق باشید- یا علی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *