پردیس، نگینی رنگ باخته در دامنه البرز!؟

 شهر پَردیس مرکز شهرستان پردیس در فاصله‌ی ۱۵ کیلومتری شرق تهران واقع شده است، این شهرستان با مساحت یک‌هزار و ۳۷۸ کیلومتر مربع از ۵۵ آبادی، روستا، نواحی کارگاهی، مناطق زراعی، دو شهر پردیس و بومهن و دو بخش جاجرود و بومهن تشکیل شده است. محدوده جغرافیایی این شهرستان از روستای «تلو» در «سرخه‏ حصار» آغاز شده و تا انتهای بخش بومهن ادامه دارد. شهرستان پردیس از غرب با تهران، ازشرق با شهرستان دماوند، از شمال با شهرستان شمیرانات و از جنوب با شهرستان پاکدشت دارای مرز مشترک است. این شهرستان با آغاز اجرای طرح‏های مسکن مهر به یکی از قطب‏های مهم اجرای این پروژه ملی (طرح مسکن مهر) در کشور و استان تهران تبدیل شد.

طبق نتایج آخرین آمارگیری رسمی، جمعیت شهر پردیس به تنهایی حدود ۳۵۰۰۰ نفر اعلام شده، اما با احتساب ساکنین جدید، این آمار بالغ بر ۶۵۰۰۰ نفر برآورد می شود و بر اساس اعلام مسئولان ذیـربط پیش بینی می شود با واگذاری واحدهای مسکونی این پروژه ملی به متقاضیان، جمعیت شهر پردیس تا چند سال آینده به ۶۰۰ هزار نفر برسد.

لازم به یادآوریست که براساس مصوبه سال ۱۳۶۴ هیأت وزیران، ایجاد شهرهای جدید با هدف مهار رشد بی‌رویه‌ی جمعیت و کنترل مهاجرت به شهرهای بزرگ، در دستور کار دولت قرار گرفت و در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۶۸ احداث شهر جدید پردیس در کنار جاده‌ی ترانزیتی تهران – مازندران تصویب شد که با استقبال خوب هموطنان از موقعیت این شهر، متعاقبا مقرر شد ظرفیت نهایی آن از ۲۰۰ هزار به ۶۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

از جلوه‏های گردشگری شهرستان پردیس می‏توان به رودخانه جاجرود، نواحی سرسبز حاشیه آن، ارتفاعات زیبای البرز شرقی، باغات سرسبز، آبشار «کمرد»، باغات نواحی روستایی و … اشاره کرد. پل تاریخی ۸۵۰ ساله «شاه عباسی» جاجرود، دژ باستانی دو هزار ساله «گلخندان» بومهن، امام‏زاده «مطهر بن جعفر صادق(ع)» و امام‏زاده «قاسم(ع)» از پیشینه‏های تاریخی این شهرستان شمرده می‏شوند.

پارک فناوری پردیس به عنوان مهمترین پارک علم و فناوری ایران، در مجاورت این شهر در حال ساخت است. این پارک در فاز اول ۲۰ هکتار بوده و افق توسعه آن تا ۱۰۰۰ هکتار دیده شده‌است.

از آنجا که زیر ساخت های کنونی شهر برای جمعیت ۲۰۰ هزار نفری پیش بینی شده و هنوز کامل نشده و با برخی از کاستی ها و نواقص نیز مواجه می باشد، لذا بدیهی است که با افزایش جمعیت شهر به ۶۰۰ هزار نفر، وضعیت جدید می تواند مشکلات جدیدی مانند؛ عدم کشش شبکه آب و به خصوص فاضلاب، افزایش بیش از حد ترافیک در خیابان ها، کمبود فضای مورد نیاز برای پارک خودرو در نزدیکی مراکز تجاری و پرتردد، کمبود امکانات شهری و سایر موارد مشابه را به دنبال داشته باشد.

به همین دلیل پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی، مستلزم برنامه ریزی دقیق و تلاش مضاعف برای بازنگری و توسعه و گسترش زیرساخت های مذکور می باشد و لذا برای جلوگیری از بروز مشکلات مورد اشاره، این موضوع باید به طور جدی مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۵/۳/۹۲

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *