اهم نیازهای شهر پردیس – برای فرمانداری

بسمه تعالی

جناب آقای مهندس بیگدلو فرماندار محترم شهرستان پردیس:

          ضمن عرض سلام و احترام و با عرض خسته نباشید، به مصداق حدیث معروف «لم یشکر المخلوق و لم یشکرالخالق» در این وجیزه قبل از هر چیز لازم می دانم زحمات سازندگان شهر پردیس را ارج نهاده و یادآور شوم که غرض از بیان مشکلات و مسائل ذیل، زیر سوال بردن زحمات مسئولین دلسوز شهر نیست، اما طبیعی است که انتظار عمومی از یک شهر جدید، بسیار بیشتر از آن چیزی است که تابحال اتفاق افتاده است.

     در واقع اکثر مردم از سنگینی حجم کار صورت گرفنه و همچنین مشکلات مالی و اداری پیش روی مسئولین محترم شهر آگاهند، اما برای بسیاری از مردم، در عصر تکنولوژی و فناوری اطلاعات، دیگر بی توجهی به اصول معماری نوین و ارزشهای ایرانی اسلامی در ساخت و سازها و پذیرفتن آشفتگی ها و دوباره کاری ها در فرآیند شهرسازی معاصر امکان پذیر نیست، دیگر نمی توان بی توجهی به استانداردها را پذیرفت، دیگر امکان ندارد که قبول کنیم که می شود شهری را احداث کرد، قبل از آنکه زیرساخت های آن تامین و آماده شده باشد و … .

     علی ایحال، با توجه به شناخت قبلی و ارتباطات شخصی اینجانب با مردم نقاط مختلف شهر پردیس ، موارد ذیل به عنوان مهمترین نیازها و ضروری ترین اقدامات لازم الاجرا برای شهرستان علی الخصوص شهر پردیس پیشنهاد می گردد.

     بدیهی است، همانگونه که امام اول شیعیان در فرازی از خطبه ۲۳ نهج البلاغه فرموده اند: «با گسترش عدالت در بین مردم و مهربانی با رعیت به آنان اطمینان خواهی داشت، آنگاه اگر در آینده کاری پیش آید و به عهده ایشان بگذاری با شادمانی خواهند پذیرفت، زیرا عــمران و آبادانی (سازندگی) قدرت تحمل مردم را زیاد می کند.» عمران و آبادانی باعث افزایش رضایتمندی عمومی و جلب همراهی مردم خواهد شد، مشروط بر آنکه در فرآیند فعالیت های عمرانی، موضوعاتی مانند؛ توزیع عادلانه منابع در سطح شهر، پیشگیری از بروز مشکلات،

پیشگیری از دوباره کاری های غیر منطقی، استفاده بهینه از منابع و امکانات و در مجموع، کاهش هزینه ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

     با توجه به توضیحات فوق، ضمن اعلام آمادگی برای همکاری در این زمینه، به پیوست بخشی از برنامه های مورد نظر جهت استحضار و بهره برداری تقدیم می گردد.

                                                                                                                                                                                           ومن الله التوفیق

                                                                                                                                 احمدرضا هدایتی

                                                                                                                            کارشناس ارشد مدیریت

                                                                                                                                      ۵/۴/۹۲

 فهرست مهمترین مشکلات و نیازهای شهر پردیس

اقدامات و نیازهای مدیریتی:

۱-    تهیه سند چشم انداز شهرستان و بویژه شهرپردیس در بخشها و موضوعات مختلف از جمله؛ فعالیت های عمرانی و خدماتی و اولویت بندی تامین نیازها و رفع مشکلات متناسب با منابع موجود و قابل جذب.

۲-    ایجاد اتاق فکر تخصصی برای شناخت مشکلات، آگاهی از کمبودها و ارائه راهکارهای لازم در جهت تامین نیازها و توزیع عادلانه امکانات در نقاط مختلف شهر با مشارکت اقشار و صنوف مختلف در بخشهای دولتی و غیر دولتی، (اگرچه امکانات شهر پردیس در قیاس با شهرهایی مانند تهران ناچیز است، اما اکثر مردم با توجه تسهیلات اختصاص یافته به مرکز شهر و غفلت مسئولین از سایر نقاط، از اینکه امکانات تنها در حد فاصل میدان امام(ره) تا میدان عدالت توزیع شده، شدیدا گلایه دارند.

۳-    یکپارچه سازی مدیریت شهری در امور عمرانی و خدماتی، چرا که در حال حاضر به علت مدعی بودن (شهرداری پردیس، شرکت عمران پردیس، شرکت خانه سازی رزمندگان، ادارات آب، برق، گاز و مخابرات، شهرداری بومهن و …) در امور انجام شهری، هریک از دستگاه های مذکور به هنگام پاسخگویی، نواقص و کاستیها را بر گردن دیگری می گذارند.

۴-    تعیین دقیق محدوده شهری پردیس و اعلام نقش شهرداری بومهن و پردیس در مورد فعالیتهای عمرانی ابتدای محدوده

۵-    برگزاری جلسه مشترک بین نمایندگان تاکسیرانی، اتوبوس رانی، مینی بوس رانی و سایر مسئولین ذیربط در این زمینه (از جمله: نماینده مردم، شهرداری، تامین اجتماعی، بیمه، شرکت عمران پردیس و …).

۶-     پر کردن خلاء شورای شهر از طریق ایجاد شورایار محلات، برای کسب آگاهی و شناخت بموقع و دقیق نیازهای شهر و ایجاد ارتباط بیشتر و نزدیکتر با مردم.

۷-    پیگیری تسریع در تنظیم مقررات و ضابطه گذاری امور شهری و به ویژه فعال‌سازی بُعد نظارتی و مشورتی دستگاه های دولتی، به خصوص شهرداری ها در بخش های مختلف مالی، خدماتی و سایر امور ذیربط.

۸-    برنامه ریزی برای سرکشی دسته جمعی مسئولین محترم دستگاههای ذیربط دولتی به محلات مختلف شهر، بخصوص نقاط حاشیه ای شهر، برای گفتگو با مردم و لمس عینی مشکلات و کسب آگاهی و شناخت بیشتر و بهترِ نیازهای شهر.

۹-    برنامه ریزی برای ترغیب رجوع دسته جمعی و فردی مسئولین ذیربط شهری به مدیران و مسئولین کشوری برای طرح مشکلات خاص شهر پردیس و جذب منابع بیشتر برای شهرستان.

۱۰-         برگزاری جلسه مشترک با نماینگان اصناف و ساکنین خرمدشت با حضور مسئولین ذیربط شهر از جمله، ناجا، شهرداری و ادارات آب، برق و گاز، برای کسب آگاهی بیشتر و رفع مشکلات خاص این منطقه و بهره بردن از کمک های بخش خصوصی.

۱۱-         جذب سرمایه گذار برای ایجاد مراکز رفاهی، تفریحی، آموزشی، ورزشی و سیاحتی در شهرستان، بخصوص در پردیس از طریق تخفیف در واگذاری زمین و ارائه تسهیلات مناسب، با همکاری سایر دستگاه ها از جمله؛ شرکت عمران و بانکها.

۱۲-         توجه ویژه به استاندارد سازی ساخت و سازهای شهری و اعمال نظارت جدی بر این موضوع. (لازم به یادآوریست که در حال حاضر، انجام غیر اصولی پروژه های عمرانی و دوباره کاری های ناشی از سهل انگاری دستگاه های ذیربط در این زمینه، به یکی از مهمترین و رنج آورترین مسائل مطرح در جامعه تبدیل و رفع نواقص موجود در این زمینه به منظور جلوگیری از هدر رفتن سرمایه ها، یکی از بزرگترین انتظارات مردمی به شمار می رود).

۱۳-         برای جلب بیشتر همکاری مردم، لازم است تا موانع و مشکلات و همچنین اقدامات مسئولین با آنان درمیان گذاشته شود و قطعا در این رابطه، حضور گاه و بی گاه مسئولین در مساجد و پاسخگویی آنان به سوالات مردم، می تواند یکی از راهکارهای گره گشا و امیدبخش در این زمینه باشد.

 

اقدامات و نیازهای فرهنگی و اجتماعی:

۱-    تبدیل پردیس به یک شهر نمونه و در عین حال، مدرن قرآنی اگرچه کمی دشوار به نظر می رسد اما ناممکن نخواهد بود، برای اینکار باید از تمام ابزار و امکانات زیربنایی و روبنایی موجود و قابل دسترس مانند: رعایت اصول معماری ایرانی اسلامی، استفاده اصولی و توام با زیبایی بصری اِلمان ها و نمادهای حجمی و تصویری، ایجاد مدرسه قرآن و کانون های قرآنی، مراکز پژوهش قرآنی، توسعه حوزه های علمیه و امثال آن بهره برد.

۲-    با توجه به ناهمگونی کاملا محسوس بافت فرهنگی و اعتقادی مردم به خصوص در شهرهای پردیس و بومهن، برگزاری انواع جشنواره ها و برنامه های ملی، مذهبی، ورزشی و فرهنگی با حضور اساتید و صاحبنظران کشوری، یکی دیگر از نیازهای ضروری این شهرها و ایضاً بومهن به شمار میرود.

۳-    توجه ویژه به امور فرهنگی و فرهنگ سازی در بخش های مختلف با استفاده از ابزارهای تشویقی مانند: دعوت از کارشناسان و متخصصین صاحبنظر، تخفیف عوارض شهری، معرفی شهروند نمونه، اهدای لوح سپاس و سایر اقدامات مشابه.

۴-    توجه ویژه به سهم و نقش مساجد در فرهنگ سازی و کاهش ناهنجاری های اجتماعی از طریق؛ زیباسازی، تجهیز، ایجاد رقابت سازنده در انجام فعالیتهای فرهنگی و ایجاد خودکفایی مالی.

۵-    اختصاص زمین به مساجد برای کسب درآمد برای امور فرهنگی از طریق؛ احداث و اجاره مراکز تجاری. (اگر واقعا نقش و جایگاه مساجد در فرهنگ سازی و تقابل با ماهوارها نزد مسئولین محترم روشن است، انجام این کار نباید ناممکن جلوه کند).

۶-     ایجاد جاذبه های گردشگری مانند باغ پرندگان، باغ وحش، موزه، شهربازی، پارک آبی، زمین اسب سواری، پیست ماشین و موتور و امثال آن و همچنین احداث مجتمع های رفاهی در مسیر جاده های منتهی به ورودی شهر، خواست دیگر مردم است.

۷-    ساماندهی، بهبود و توسعه زیرساخت های فرهنگی، ورزشی، گردشگری و تفریحی شهر در زمینه های مختلف مانند؛ مراکز آموزشی، ورزشگاه، فرهنگسرا، مراکز تجاری و تفریحی، پارک های جنگلی، بوستان ها، بوستان (پارک) ویژه بانوان، احداث مسیر دوچرخه، افزایش دکه های مطبوعاتی و … از طریق دستگاه های ذیربط نیز مورد درخواست مردم است.

۸-    تقویت و توسعه ارتباطات و همکاری ها با مسئولین و برقراری ارتباط با مردم از طریق ایجاد سامانه ی پیشنهادات و انتقادات و سایر روش های موجود نیز در ردیف خواسته های مردم قرار دارد.

۹-    ساماندهی تابلوهای شهری و علائم راهنمایی و رانندگی، نامگذاری معابر و نصب پلاک و تعیین کد پستی، نقاشی دیوارها و بهینه سازی نحوه رنگ آمیزی تاسیسات و سایر نمادهای شهری نیز می تواند در آرامش روحی و روانی مردم موثر باشد.

۱۰-         ساماندهی وضعیت کارگران روزمزد از طریق ایجاد آژانس کارگری و صدور کارت مهارت و رتبه بندی با همکاری سازمان فنی حرفه ای و سایر دستگاه های ذیربط، از مواردی است که قطعا به عنوان یک الگوی برتر، در ارتقاء فرهنگ کارگری و افزایش وجدان کاری بی تاثیر نخواهد بود.

۱۱-         توجه ویژه به ساماندهی کارگاه ها و رفع مشکلات صنفی پردیس و بخش صنعتی خرمدشت و سیاه سنگ نیز می تواند در جلب مشارکت اجتماعی و بهبود شرایط روحی مردم موثر باشد.

۱۲-         جلب همکاری و مشارکت بخش خصوصی برای ایجاد مراکز مورد اشاره به ویژه مراکز رفاهی و کمک به تامین، توسعه و تکمیل سایر نیازهای شهر، گام موثری برای ترویج فرهنگ مشارکت مردمی به شمار می رود.

۱۳-         کمک به ایجاد تَشَکٌل های امدادی، ارشادی و اجتماعی مردم نهاد با همکاری صنوف و اقشار مختلف مردم به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولین نیز از اقداماتی است که می تواند مورد توجه قرار گیرد.

اقدامات و نیازهای عمرانی:

۱-    مردم می پرسند، با توجه با اینکه شهر پردیس شهری جدید و اندیشیده شده تلقی می شود و فناوریهای نوین به کمک مهندسی آمده، چرا باید جایی مانند میدان عدالت طی چند سال گذشته سه بار تغییر اندازه و شکل بدهد، چرا موزائیک پیاده روها و آسفالت و جداول و زیر سازی خیابانها و معابر پردیس بیش از یک سال دوام ندارد و …، لذا برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود باتوجه به حجم ساخت وسازهای شهر پردیس، ضمن تقویت نظارت های مهندسی، یک آزمایشگاه فنی تست مصالح ساختمانی در پردیس دایر و شهرداری و ایضاَ پیمانکاران ساختمانی ملزم به نمونه برداری و تست مصالح شوند.

۲-    اگرچه انسداد تقاطع بلوارهای جانبازان(قدس) و بصیرت(نماز) با هدف جلوگیری از بروز تصادفات احتمالی صورت گرفته، اما مسیر رفت و آمد را برای برخی از شهروندان طولانی و اسباب نارضایتی بسیاری از شهروندان را فراهم نموده است و لذا پیشنهاد می شود با احداث یک میدان کوچک در این تقاطع و نصب روشنایی لازم در بلوار جانبازان، مشکل دسترسی شهروندان برطرف گردد.

۳-    زیباسازی مسیر جاده قدیم در حوزه جغرفیایی شهر جاجرود و پردیس و همچنین زیبا سازی سازی کل شهر به ویژه ورودی شهر از سمت بومهن در فاز ۴، یکی دیگر از انتظاران مهم و اصلی مردم پردیس به شمار می رود، البته بهتر است در فاز نخست، ناهمواری های اطراف خیابان ها و مجتمع های مسکونی شهر در تمام نقاط شهر تسطیح گردد. (لازم به یادآوریست که بنا بر اظهارات مردمی، در حال حاضر آشفتگی سیمای شهر پردیس به خصوص در این دو نقطه در حدی است که بسیاری از اهالی از دعوت بستگان و دوستان خود به منزلشان در پردیس خجالت می کشند)

۴-    طبق نقشه های موجود، ظاهرا ۴ معبر ورودی برای شهر پردیس پیش بینی شده که دو مورد از آنها راه و معبر اصلی و دو مورد راه و معبر فرعی است، از راه ها و معابر اصلی، تنها راه دسترسی بزرگراه تهران پردیس به میدان امام (ره) یعنی بلوار خلیج فارس به شکل اصولی در حال بهره برداری است و ورودی شرقی در انتهای فاز ۴ (دوربرگردان خطرناک جاده قدیم در ابتدای بومهن) همچنان به شکل غیر اصولی و موقتی مورد استفاده شهروندان قرار می گیرد و لذا در حال حاضر بلوار ملاصدرا نزدیکترین و راحتترین راه دسترسی نقاط مسکونی دو سوی شهر و ورودی غربی و شرقی پردیس به شمار می رود و به همین دلیل این گذرگاه هر روز متحمل سنگین ترین بار ترافیکی شهر می باشد، لذا با توجه به افزایش جمعیت شهر در آینده، پیشنهاد می شود، ترتیبی اتخاذ گردد تا اولا یک راه میانبر از میدان امام(ره) به ابتدای خیابان بهار غربی ایجاد و یا با تسریع در احداث پل رو گذر در تقاطع بزرگراه تهران پردیس و ابتدای خیابان بهار غربی، امکان ورود و خروج به بزرگراه فراهم گردد. ثانیا برای کمک به روان نمودن جریان ترافیک در آینده، در مورد آماده سازی ادامه مسیر بلوار سفیر امید و اتصال آن به بلوار شهید صارمی (بخشدری)جنب پمپ گاز واقع در انتهای فاز ۴ (از طریق احداث پل زیرگذر، روگذر یا دوربرگردان در جاده کمربندی در حال ساخت) تسریع و این راه، جایگزین خیابان فردوس ۴ شود.

۵-    با توجه به تجمیع غیر اصولی مراکز اداری و تجاری در بخش مرکزی شهر بخصوص (حد فاصل میدان امام و میدان عدالت) و عدم الزام این مراکز به تخصیص بخشی از ساختمان به احداث پارکینگ، موضوعی است که منجر به کمبود فضا برای پارک خودرو در این معابر شده و بی شک با توجه به افزایش جمعیت شهر در آینده، این مشکل تشدید خواهد شد و لذا از هم اکنون باید با تخصیص فضاهای مناسب برای پارکینگ عمومی، از بروز مشکل بیشتر جلوگیری شود.

۶-     بازسازی و ترمیم جداول و پوشش کف معابر مطابق با اصول و استانداردهای شهرسازی باعث جلوگیری از هدر رفتن سرمایه ها و انجام دوبارکاریها و بلکه چندباره کاری ها در ساخت و سازهای شهری است و می بایست مورد توجه قرار گیرد.

۷-    اخذ ضمانت نامه های معتبر و رسمی از تمامی پیمانکاران مرتبط با شهرداری در ساخت و سازهای شهری، پیشنهاد دیگری است که قطعا استفاده بهینه از منابع را در پی خواهد داشت.

۸-    ساخت ایستگاه مسقف اتوبوس و تاکسی از دیگر خواسته های مردم است.

زیر ساخت های شهری:

۱-    شاید هوای پردیس از نظر شیمیایی دارای آلودگی زیادی نباشد اما، به لحاظ موقعیت جغرافیایی و عارضه های طبیعی (واقع شدن در دره و کریدور خروجی آلودگی شرق تهران) و همچنین حجم انبوه ساخت و ساز در این منطقه، در وضعیتی قرار دارد که تقریبا همیشه هوای آن آلوده به ذرات معلق بوده و کمتر روزی امکان رویت هوا پاک و آسمان آبی در آن وجود دارد و لذا جنگل کاری ارتفاعات اطراف شهر و ایجاد پارک جنگلی در این نقاط یکی از ضرورتهایی است که باید از هم اکنون و قبل از تکمیل ظرفیت نهایی شهر مورد توجه قرار گیرد.

۲-    تسریع در احداث مترو و همچنین ساماندهی ناوگان حمل و نقل نیز از موضوعاتی است که قطعا بیشترین میزان رضایتمندی را در شهروندان ایجاد خواهد کرد.

۳-    ایجاد و گسترش مراکز درمانی و بهداشتی دولتی(بیمارستان، درمانگاه، داروخانه، آزمایشگاه و … ) از اولویتهای امور زیربنایی در شهر محسوب می شود.

۴-    تسریع در تکمیل تصفیه خانه آب و همچنین تصفیه خانه نیمه کاره فاضلاب، موضوع دیگری است که مورد انتظار مردم بوده و تحقق آن مستلزم پیگیری مضاعف است.

۵-    شبکه فاضلاب پردیس به علت عدم نظارت صحیح در هنگام ساخت و بهره برداری و به دلیل ســــهل انگاری های ناشی از بی دقتی پیمانکاران در جریان احداث معابر و نیز واحدهای مسکونی، از هم اکنون با مشکلات عدیده مواجه بوده و در نقاط مختلف شهر مسدود گردیده و فاضلاب از دریچه ها سرریز شده و متاسفانه این وضعیت همچنان ادامه داشته و بی شک با بهره برداری منازل آماده تحویل، به یک بحران جدی تبدیل خواهد شد و پیگیری های به عمل آمده نیز تاثیر چندانی نداشته است و لذا باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

۶-     نه تنها آب پردیس با قطعی گاه و بی گاه توام بوده و هنوز از آب چاه برای تامین آب شرب شهر استفاده می شود، بلکه در جایی مانند خرمدشت، هنوز شبکه آب آشامیدنی وجود ندارد.

۷-    مسیر کابل تلفن و همچنین شبکه شهری مخابرات و اینترنت شهر پردیس نیز به علت ساخت و سازهای طول مسیر و داخل شهر، همواره با قطعی ارتباط مواجه است و این درحالی است که پردیس در نزدیکترین نقطه به پایتخت قرار دارد و رفع این مشکل در گرو ارتباط با مسئولین وزارت ارتباطات و فتاوری اطلاعات، وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاههای ذیربط است.

۸-    شهر خرمدشت نه تنها از شبکه آب آشامیدنی محروم است، بلکه شبکه مخابرات، برق، گاز و مخابرات و همچنین آسفالت خیابانهای آن نیز خالی از اشکال نبوده و همچنین از نظر امنیتی و حتی درمانی با مشکلات عدیده ای مواجه است که رفع این کاستی ها مستلزم هماهنگی با مراجع ذیربط است.

۹-    پیگیری ایجاد ساز و کار مناسب برای همراهی با مدیریت بحران در حوادث و سوانح طبیعی و غیر طبیعی و ایجاد اردوگاه های دومنظوره و همچنین شناسایی و پیش بینی مکان، تجهیزات و امکانات امدادی از ضروریات مدیریت بحران به شمار می رود و می بایست تمام دستگاه ها به این امر مکلف شوند تا در هنگام بروز بحران با مشکل کمتر مواجه شوند.

۱۰-         باز مهندسی و به سازی و تکمیل شبکه روشنایی خیابان ها، معابر، میادین و سایر مراکز شهر بخصوص در نقاط حاشیه ای از مطالباتی است که اهالی پردیس از سالها پیش پیگیر آن بوده اند و تحقق آن نیازمند پیگیری از مدیران ارشد کشوری است.

۱۱-         تسریع در ساخت سایر مساجد، مدارس، فروشگاه و … در مناطق جدید از جمله مجتمع های مسکن مهر، خواسته دیگر مردم است.

۱۲-         متاسفانه تابحال ایجاد زیرساختهای شهری از جمله؛ راه، آب، برق، گاز، تلفن و فروشگاه همگام با ساخت ابنیه نبوده است.

نیازمندیها و اقدامات خدماتی:

۱-     بی شک ایجاد فضای سبز در شهر حائز اهمیت بسیار بوده و مورد انتظار مردم است، اما قطعا حفظ و نگهداری فضای سبز و همچنین وجود نظم و هارمونی در فضاهای ایجاد شده نیز از اهمیت به مراتب بالاتری برخوردار است و لذا برنامه ریزی، بهینه سازی و بازمهندسی توسعه فضای سبز شهر از ضروریات می باشد.

۲-    ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله: (تسریع در ایجاد و راه اندازی مترو، اتوبوس درون شهری، احداث ایستگاه های تاکسی و مینی بوس و دفتر و پایانه مسافربری، پارکینگ عمومی مراکز تجاری در سطح شهر و …)

۳-    در مورد عوارض بزرگراه نیز تقریبا تمام مردم ناراضی بوده و اظهار می دارند، چگونه امکان دارد، عوارض بزرگراه ۱۲۰ کیلومتری تهران قم ۳۰۰ تومان و بزرگراه ۲۵ کیلومتری تهران پردیس ۱۸۰۰ تومان باشد، چرا در حالیکه مردم بطور رایگان از بزرگراه های داخل تهران استفاده می کنند، قشر کارمند پردیس باید روزی ۳ هزار تومان عوارض بزرگراهی پرداخت نمایند، چرا هزینه پرداخت با کارت به ۸۰۰ تومان رسیده و چرا به سایر افراد کارت داده نمی شود. چرا وسائط نقلیه عمومی مانند؛ مینی بوس ها و تاکسی ها نمی توانند بطور رایگان از اتوبان استفاده کنند، حداقل چرا به آنها کارت نمی دهند.

۴-    پیگیری تسریع در استقرار دستگاه های دولتی و خدماتی مانند: ادارات، بانک ها، آتش نشانی، مراکز انتظامی و پلیس محله در نقاط مختلف شهر انتظار و خواسته دیگر مردم است، (یکی از ساکنین در مجتمع دائره المعارف مدعی بود که شخصا تابحال ۲۱ دزد را در مجتمع دستگیر نموده و به پلیس تحویل داده است).

۵-    ایجاد شبکه آب غیر شرب برای فضای سبز مجتمع ها و معابر، یکی از مواردی است که از هم اکنون و قبل از آسفالت معابر جدید باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

۶-     رفع مشکلات مجتمع های مسکن مهر و نقاط حاشیه ای و دور از دسترس مانند؛ مجتمع دائره المعارف، مجتمع ایمان و سایر مجتمع های مشابه در مورد ایجاد و آسفالت راه دسترسی، اصلاح شبکه فاضلاب، نصب روشنایی، مغازه و … نیز متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته است.

۷-    ایجاد و گسترش جایگاه های گاز و بنزین بخصوص در مناطق جدید التاسیس می بایست همزمان با سایر امور در دستور کار قرار گیرد.

۸-    بهبود سامانه نظافت و جمع آوری زباله و نخاله و بازیافت مواد متناسب با ساختار یک شهر جدید و اندیشیده شده نیست.

۹-    احداث سرویس های بهداشتی عمومی، در نقاط مختلف شهر از مواردی است که ضرورت آن بتدریج در حال بروز است.

۱۰-         ایجاد و گسترش تعاونی ها و میادین میوه و تره بار و تطبیق قیمت محصولات عرضه شده در این مکانها با میادین میوه و تره بار تهران، خواسته دیگری است که می بایست همگام با گسترش شهر مورد توجه قرار گیرد.

۱۱-         مردم شدیداً در مورد کمبود فروشگاه های محلی و نانوایی در محلات گلایه دارند و خواستار ارائه تسهیلات به مراکز خدماتی مانند نانوایی ها هستند و می پرسند که چگونه می شود که شهرداری به برخی از منازل مسکونی امتیاز احداث مغازه داده و به برخی دیگر نمی دهد.

۱۲-         لازم به یادآوریست که ایجاد مراکز تفریحی و زیبا سازی شهر بیشترین فراوانی را در فهرست درخواستهای شهروندان  به خود اختصاص داده است.

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. فضول آشنا گفت:

    آیا قبل از اینکه در انتخابات مجلس یا انتخابات اخیر شوراها هم شرکت کنی، این حرفا رو می زدی؟

  2. زهره گفت:

    سرویس حمل و نقل عمومی شهر پردیس بسیار ضعیف است و استفاده از تاکسی هزینه بسیار بالایی دارد. متاسفم از وجود شهرداری ضعیف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *