معنای بازی بُرد بُرد چیست!؟ ( مرتبط با مذاکرات هسته‌ای و برجام )

     امروز استکبار به خوبی می داند که اگرچه توانسته در ساختار حکومتی برخی از کشورهای سرسپرده  نفوذ پیدا کند، اما در نزد افکار عمومی جهان به عنوان چهره ای منفور شناخته می شود و این در حالی است که انقلاب اسلامی ایران نه تنها با بسیاری از دولتهای جهان در تعامل نزدیک و دوستانه است، بلکه در قلب ملتهای جهان نیز جای دارد و نشانه های این محبوبیت و مقبولیت را می توان در موارد مختلف از جمله در مصادیق و نمونه های زیر مشاهده کرد.

۱-    حمایت مکرر کشورها مختلف بخصوص غیر متعهدها از برنامه های صلح آمیز هسته ای و مخالفت با تحریم های یکجانبه غرب بر علیه ایران و یا حتی امتناع آنها از تایید اقدامات ناجانمردانه و غیر قانونی غرب در مورد انقلاب اسلامی را می توان یکی از نشانه های بارز مقبولیت ایران در نزد جامعه بین المللی به شمار آورد.

۲-    حضور تصاویر مسئولین و شخصیتهای ایرانی که کاملا با میل و علاقه شخصی در گوشه و کنار زوایای زندگی مردم سایر کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی قابل رویت است، نشانه دیگری است که از نفوذ ندای حق طلبانه جمهوری اسلامی ایران در بین مسلمین و مستضعفین جهان خبر می دهد.

۳-    استقبال گسترده و خودجوش مردمی از سفر مسئولین جمهوری اسلامی به سایر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی نیز، از محبوبیت اسلام ناب محمدی(ص) در نزد افکار عمومی جهان حکایت دارد.

۴-    واکنش منفی مردم اقصی نقاط جهان به تصمیمات ظالمانه غرب و آمریکا در قبال ایران که عمدتا به شکل راهپیمایی های مردمی به تصویر کشیده می شود نیز، گویای آن است که مردم دنیا به درستی حقانیت مواضع و رویکردهای انقلاب اسلامی ایران را درک کرده و آن را پذیرفته اند.

۵-    موضع گیری هوشمندانه و اعلام آمادگی مستمر مسلمانان برای حمایت همه جانبه از ایران اسلامی در برابر تهدیدات و تهاجمات احتمالی دشمن و اجرای فرامین ولی امر مسلمین برای تهاجم به منافع متجاوزین به حریم اسلام در سراسر جهان، گوشه دیگری از قدرت واقعی اسلام را به تصویر کشیده است.

۶-     الگوبرداری دولت و مردم سایر کشورها از عملکرد و رفتار انسانی و اسلامی ایران در ابعاد مختلف حکومتی و حتی زندگی فردی، بیانگر صحیح بودن مسیر انقلاب و قدرت تشخیص درست ملتها بوده و این مورد نیز جنبه دیگری از کارآمدی نظام اسلامی و جایگاه آن در جامعه جهانی را آشکار می سازد.

     اما بی شک علت این مقبولیت و محبوبیت را می توان ناشی از ماهیت اسلامی انقلاب و نتیجه رویکرد و اقدامات خیر خواهانه نظام اسلامی ایران در تقابل با ظلم و کمک به استقرار عدالت و همچنین رعایت منافع متقابل سایر کشورها در تعاملات بین المللی دانست، اقدامات و خصوصیاتی که در تضاد با منافع و خوی استکباری آمریکا قرار دارد و مهمترین آنها عبارتند از:

۱-    بی تردید گره خوردن ساختار انقلاب اسلامی با اصول و ارزشهای اسلامی و ارائه تصویر واقعی از چهره اسلام ناب محمدی(ص) را باید مهمترین دلیل این مقبولیت دانست.

۲-    علت دیگر را باید در اقدامات سازنده و حضور اثر گذار جمهوری اسلامی ایران در معادلات سیاسی و حل اختلافات و مشکلات بین المللی جستجو کرد.

۳-    نقش ایران در کمک به محرومین و مستضعفین جهان و سازندگی کشورها، نکته دیگری است که در این معادله از اهمیت فوق العاده برخوردار است و این در حالی است حضور غرب و آمریکا در سایر کشورها همواره همراه با جنگ و خونریزی، غارت و چپاول منابع ملی، سوء استفاده از شرایط و یا ترویج فساد و فحشاء بوده است.

۴-    نکته قابل تأمل دیگر این است که دفاع از مظلومین و ستمدیدگان از سوی جمهوری اسلامی ایران فقط شامل مسلمانان نمی شود، بلکه بدون توجه به تفاوتهای نژادی و قوم و قبیله ای، تمام ملتهای جهان را در بر می گیرد و این رویکرد رمز موفقیت دیگری است که به هیچ وجه با نگاه سود جویانه غربی ها تطبیق ندارد.

     شاید آگاهی از همین نکات باشد که دشمن را به پذیرش ناکارآمدی توطئه های خود بر علیه ایران واداشته است، اما این رویکرد بیانگر هر تغییری که در رفتار دشمن باشد، نباید فراموش کنیم که به لطف دهها سال مقاومت دلیرانه در برابر زیاده خواهی های آمریکا، اینک دوره تسلط غرب بر ایران پایان یافته و دستاوردهای ایران در ابعاد مختلف علمی و غیر علمی در زمینه های گوناگون در حدی هست که نظام ریشه دار اسلامی بتواند بر ظرفیت های خود تکیه نماید.

    اگر چه غربی ها از همان ابتدای انقلاب برای تحمیل خواسته های نامشروع خود رفتاری را در پیش گرفتند که مصداق ضرب المثل معروف «به مرگ می گویند که به تب راضی شود» بوده، اما نباید فراموش کنیم که در حال حاضر جایگاه و موقعیت اثرگذار ایران در نظام بین المللی، شرایطی را بوجود آورده که نیاز آمریکا به ایران برای حل معضلات را دو چندان ساخته است، بنابراین در جریان مذاکرات گروه ۱+۵، حرکت نظام دیپلماسی کشور باید مصداق واقعی «نرمش قهرمانانه» باشد، به عبارت دیگر نباید هیچگونه بوی ذلت از آن استشمام شود و لذا در این معامله نباید رفع ظلمی که سالها به نام تحریم به ایران روا داشته اند، امتیاز به حساب آید، بلکه هدف باید بازگرداندن تمام اموال و امکانات و اخذ تمام خسارتهایی باشد که دولت آمریکا طی سالیان متمادی به ایران اسلامی وارد نموده است.

     اخذ خسارتهای ناشی از دخالتهای سیاسی در امور داخلی و غارت منابع ملی ایران در قبل از انقلاب، بازگرداندن اموال مصادره شده در ابتدای انقلاب اسلامی، دریافت خسارت حمله مستقیم به ناوچه جنگی و هواپیمای مسافربری ایران و مهمتر از همه این موارد، معاونت و مشارکت مستقیم و غیر مستقیم در جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران و در نهایت جبران خسارت ناشی از تحریم های کاملاً یکجانبه از جمله مواردی است که در یک بازی دوجانبه « بُرد بُرد» نباید دریافت خسارت آنها مورد غفلت واقع شود.

                                                                                                   احمدرضا هدایتی

                                                                                              کارشناس ارشد مدیریت

                                                                                                      ۵/۷/۱۳۹۲

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. رویا حسنی گفت:

    حق با شماست، نباید عجله کرد، فکر کنم آخرش اگه خیلی لطف کنند تحریمهای یکجانبه را حذف کنند و حرفی هم از خسارتهایی که تا الان به ما زده اند نزنند، امیدوارم عاقبت خوشی داشته باشه و آینده ها مثل حکومتهای گذشته از ما یاد نکنند. به خاطر مطلب شما ممنونم

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      سرکار خانم حسنی سلام:
      از نظر شما متشکرم، بنده هم فکر کنم همینطور شود، شاید اگر ما برای مذاکره شرط می گذاشتیم، خیالات خام نمی کردند، در هر حال امیدوارم که هرچه خیر مردم و مصلحت کشور باشد، همانگونه پیش برود.
      یا علی – موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *