پیشنهاد برای بهینه سازی جاده توریستی تهران-پردیس و تهران-دماوند

رئیس محترم راهداری استان تهران:

     با سلام و احترام و با تشکر بخاطر اقدامات اصلاحی و تکمیلی انجام شده در جاده دماوند، پیرو مکاتبات متعدد  قبلی به استحضار می‌رساند، متأسفانه پیگیری‌های مکرر اینجانب از شهرداری و پلیس‌راه تهران در رابطه با موارد ذیل تاکنون به نتیجه مورد انتظار نرسیده است، لذا با توجه به نقش ارزشمند راهداری در مدیریت سیستم حمل و نقل و ارتقاء امنیت و کیفیت ترددهای برون شهری و نظر به اینکه جاده دماوند یک مسیر توریستی محسوب می‌شود، لذا خواهشمند است، در صورت امکان دستور فرمایید، موارد ذیل از طریق آن مرکز پیگیری شود:

۱-    تعویض و درج نام پردیس در تابلوهای موجود در بزرگراه شهید بابایی، شهید یاسینی و جاده دماوند برای جلوگیری از سرگردانی مسافران این مسیر.

۲-    پیگیری ساماندهی حاشیه(به عبارت بهتر، پیاده‌روهای) خروجی بزرگراه شهید بابایی به جاده دماوند از سمت پارچین که در برخی نقاط به علت انباشتگی و بالا بودن سطح زمین اطراف جاده و همچنین شکستگی جداول کنار جاده، به هنگام بارندگی، گل و لای سطح جاده را پوشانده و با توجه به شیب تند و پیچ تند جاده، باعث سر خوردن خودروها می گردد.

۳-    این مشکل در مورد خروجی توقفگاه شرکت واحد واقع در جاده دماوند (حدود۵۰۰ متری پل شهید بابایی) به حدی وسیع است که پس از هر بارندگی لایه ای از گل، حدود یک کیلومتر از جاده را می‌پوشاند و باعث لغزندگی شدید جاده می گردد. (آثار آن بر روی جداول کنار جاده کاملاً مشسهود است).

۴-    همچنین این مشکل در مورد برخی از نقاط بزرگراه شهید بابایی از جمله حدفاصل ورودی به بزرگراه شهید بابایی از بزرگراه پردیس تا نزدیک پمپ بنزین و جایگاه گاز موجود در بزرگراه نیز مصداق داشته و در هنگام بارندگی با ورود گل و لای کنار جاده، خیابان را دچار لغزندگی می نماید.

۵-    پاکسازی شن و ماسه کنار جداول وسط جاده تهران دماوند، بخصوص در ناحیه پیچهای واقع در سرازیری های قبل از جاجرود(قبل و بعد از دوربین کنترلی پلیس راه) و در ادامه مسیر تا بومهن نیز بویژه در فصل بارندگی، باعث افزایش لغزندگی سطح جاده گردیده و همانگونه که مستحضرید تابحال منجر به تصادفهای متعدد گردیده است، (این مسئله یعنی سر خوردن خودرو روی شنهای وسط جاده و برخورد با جداول، حداقل در مور حقیر منجر به خسارت قابل توجه بوده است).

۶-     در برخی از نقاط جاده(حدفاصل جاجرود تا کمرد) با جابجایی جداول وسط خیابان، راه تردد برای عابران و موتور سوران ایجاد شده که وضعیت خطرناکی را ایجاد کرده است.

۷-    نظر به اینکه بخش عمده جاده فاقد شبکه روشنایی بوده و در هنگام شب و بخصوص پس از بارندگی، رنگ جداول وسط خیابان تیره می شود و خط کشی وسط خیابان و کنار جداول نیز در برخی نقاط پاک شده، لذا تشخیص مسیر برای رانندگان بسیار مشکل شده است، لذا شایسته است ضمن تسریع در تکمیل شبکه روشنایی و همچنین بازسازی خط کشیها، جداول وسط خیابان و در صورت لزوم کنار خیابان با رنگ سفید و زرد رنگ آمیزی شود تا ضمن عایقبندی و جلوگیری از فرسایش جداول، با ایجاد قدرت دید بیشتر، تردد را تسهیل نماید. (پیشنهاد می‌شود، حداقل لبه بالایی جداول رنگ آمیزی شوند).

۸-    نظر به اینکه ابتدای جاجرود بعد از پل (از سمت تهران) به علت باریک شدن جاده و حــــضور مغازه های موجود در محل، به یک گلوگاه ترافیکی تبدیل شده، لذا پیشنهاد می گردد با جابجایی پایه پل عابر پیاده و تعریض ظلع غربی خیابان(سمت مقابل) جداول موجود در وسط خیابان که هم اکنون به سمت شرق جاده(سمت مغازه های بستنی فروشی و …) انحراف دارد، مشکل برطرف گردد، به نظر می‌رسد این اقدام حتی بدون تعریض مسیر سمت مقابل و با حذف انحنای ایجاد شده در جداول وسط خیابان نیز امکان پذیر باشد.

۹-    باتوجه به اینکه ظاهراً زیباسازی بخش برون شهری جاده بر عهده راهداری و نقاط درون شهری آن بر عهده شهرداری است، لذا پیشنهاد می‌گردد، در صورت امکان و در جهت رفاه بیشتر مسافرین و ارتقاء شکل بصری مسیر توریستی تهران شمال، طی یکسری جلسات مشترک با حضور راهداری، شهرداری، شورای شهر، پلیس راه و سایر مراجع ذیربط، موضوع تقسیم کار برای بهسازی و زیبا‌سازی و ایجاد فضای سبز به ویژه از جاجرود تا پردیس و علی الخصوص فضای خالی وسط خیابان در محدوده کمرد نیز، در دستور کار قرار گرفته و پیگیری شود. این موضوع شامل؛ رنگ‌آمیزی پلهای رنگ و رو رفته عابر پیاده، زیبا‌سازی پلهای غیر همسطح، جدول گذاری بخشهای شهری، ساماندهی تابلوی مراکز تجاری و کارگاه‌ها و زیبا‌سازی نمای بیرونی مراکز مذکور و سایر موارد مشابه نیز می‌شود.(طبیعتاً یکی از سازمانهای شهرداری یا راهداری باید مسئولیت کار را قبول کنند)

۱۰-   ضمناً میزان آشفتگی ناشی از استهلاک و دست‌اندازهای ایجاد شده در زیر پلهای جدیدالاحداث پردیس در جاده دماوند و همچنین آسفالت و گاردریلهای ناقص اطراف پل و استفاده از انواع جداول بزرگ و کوچک که به شکل نامرتب در کنار جاده قرار گرفته‌اند، بیش از سایر نقاط، مشهود است.

۱۱-   در جریان بازسازی آسفالت جاده دماوند در حد فاصل بومهن تا کمرد، در چندین نقطه شیب جاده به سمت وسط جاده هدایت شده که باعث جمع شدن آب در کنار جداول وسط خیابان و لغزنگی جاده گردیده و علاوه بر آن گاهی در سرعت بالای خودروها، ناگهان آب رابه سمت مقابل پاشیده و دید رانندگان روبرو را مختل می‌نماید.

۱۲-   نکته آخر اینکه اولاً مردم بشدت از عوارض ۲۵۰۰ تومانی بزرگراه ۲۵ کیلومتری پردیس تهران ناراضی هستند، ثانیاً بزرگراه به یک مجتمع خدماتی(تعمیرگاه، پمپ بنزین و استراحتگاه) و همچنین تابلوهای تعیین فاصله نیاز دارد.

     در پایان ضمن درخواست اعلام وصول نامه به شماره ذیل صفحه و درخواست نشانی الکترونیکی برای ارسال سایر پیشنهادات، خواهشمند است در صورت امکان موارد نامرتبط با راهداری را به دستگاههای ذیربط ارسال و یا در جلسات مشترک با مسئولین مربوطه، مطرح و پیگیری فرمایید، بدیهی است که نواقص مورداشاره، می‌تواند در افکا عمومی جامعه، سایر خدمات دستگاهها را تحت‌الشعاع خود قرار ‌دهد.

با کمال تشکر

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱/۸/۹۲

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *