مفاد پیشنهادی توافق‌نامه‌ی هسته‌ای جایگزین (در مورد برجام و مذاکرات هسته‌ای)

     مفاد توافقنامه وین و همچنین قطعنامه سازمان ملل؛ نشان می‌دهد که تمام اظهار نگرانی‌های اعلام شده از سوی استکبار جهانی کاملاً کذب، بی پایه و ‌اساس و فقط بهانه‌ای برای ایجاد محدودیت در فعالیت‌های هسته‌ای و جلوگیری از دستیابی ایران به دانش روز در این عرصه مطرح شده است، چرا که اصولاً ایران در زمینه ساخت تسلیحات هسته‌ای فعالیتی نداشته که حالا در این توافقنامه قرار بر جمع‌آوری و انهدام آن گذاشته باشند.


به این ترتیب همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی (دامت برکاته) نیز قبلاً در موارد مختلف به‌طور مستقیم و غیرمستقیم متذکر شده بودند، جمهوری اسلامی ایران برای ادامه فعالیت‌های هسته‌ای خود که کاملاً در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی در حال اجراست، نیاز به اخذ مجوز جدید، آنهم از کشورهایی که تلاش دارند تا خارج از ضوابط بین‌المللی ابراز وجود و اظهار قدرت نمایند، وجود نداشته است.
با این‌حال اگر واقعاً همان‌گونه که ادعا می‌شود، هدف از این اقدامات صرفاً تضمین صلح و ثبات در منطقه است، اولاً این تعهدات فقط باید در برابر نظام بین‌المللی ارائه شود نه چند کشور مدعی رهبری جهان، و ثانیاً مفاد آن نباید، حاوی محدودیت‌های اختصاصی برای ایران باشد، بلکه باید به سایر کشورها، به‌خصوص کشورهای متخلف و قانون شکن از جمله؛ کشورهای دارای سلاح هسته‌ای و به‌ویژه رژیم اشغالگر قدس نیز تسری داده شود، ثالثاً اگر قرار باشد ایران برای رفع شبهه ایجاد شده و اثبات صداقت و صلح‌طلبی خود پذیرای تعهدات جدید باشد، این تعهدات نباید بر اساس ادعاهای تأیید نشده و مغایر با منافع جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شود. رابعاً این تعهدات باید متضمن منافع متقابل بوده و هر دو طرف درگیر مناقشه را شامل شود.
با توجه به توضیحات فوق، مفاد پیشنهادی برای این قطعنامه می‌تواند شمال تعهداتی مانند؛ موارد ذیل باشد.

الف- تعهدات جمهوری اسلامی ایران:
۱- جمهوری اسلامی ایران با عنایت و التزام به اصول و ارزش‌های اسلامی متعهد می‌شود تا مادامی که مورد تهدید هسته‌ای یا حمله هسته‌ای قرار نگیرد، هرگز اقدام به ساخت تسلیحات هسته‌ای ننماید.
۲- در صورت نقض این تعهد از سوی ایران، سازمان ملل می‌تواند، تا مادامی که ایران به اقدامات احتمالی خود در این  زمینه ادامه می‌دهد، تمام درآمد نفتی این کشور را برای کمک به ایجاد صلح و رفع محرومیت از کشورهای جهان سومی مصادره و هزینه نموده و با طرح دعوا در محاکم قضایی بین‌المللی، طبق قوانین بین‌المللی با ایران برخورد نماید.
۳- جمهوری اسلامی ایران متعهد می‌شود، شرایط لازم برای بازرسی دائمی از تآسیسات هسته‌ای موجود خود را تا زمان رفع نگرانی‌های بین‌المللی، برای بازرسان آژانس فراهم و برنامه توسعه مراکز هسته‌ای آتی را نیز با آگاهی آژانس انجام دهد.
۴- در مورد مراکز مشکوک مورد نظر آژانس، جمهوری اسلامی ایران در مرحله اول مجوز بازدید حداکثر از یک مرکز غیرنظامی را بدون قید و شرط فراهم خواهد نمود و در مراحل بعد و یا در مورد مراکز نظامی، این بازدیدها مشروط خواهد بود بر اینکه:
 قبل از بازدید؛ آزانس مدارک مورد ادعا مبنی بر وجود تأسیسات یا انجام فعالیت هسته‌ای در مراکز موردنظر را در اختیار ایران قرار داده و پس از بازرسی در صورت تأیید عدم صحت ادعا، برای همیشه از طرح ادعای جدید اجتناب و تمام خسارات ناشی از افشای اطلاعات را نیز پرداخت نماید.
 در صورت اصرار بر بازدید از مراکز نظامی، انجام بازرسی‌ها فقط در مورد یک مرکز و مشروط به پذیرش کامل اقدامات تأمینی مورد نظر جمهوری اسلامی ایران ممکن خواهد بود.
در صورت طرح ادعای جدید، ضمن ارائه مدارک مورد نظر و افشای منبع ارائه اطلاعات، اقدام به بازرسی نموده و در صورت تأیید عدم صحت اطلاعات ادعا شده، شرایط محاکمه فرد ارائه دهنده اطلاعات در ایران را فراهم و تمام خسارات ناشی از افشای اطلاعات را نیز پرداخت نماید.
بازرسان اعزامی آژانس به ایران با تأیید مراجع امنیتی و سازمان انرژی اتمی این کشور (ایران) انتخاب و بکارگیری شوند.
۵- جمهوری اسلامی ایران در صورت تخطی از هریک از تعهدات فوق، موافقت خود را با اِعمال کامل و سخت‌گیرانه قوانین بین‌المللی در این زمینه، اعلام می‌دارد.

ب- تعهدات آژانس و کشورهای غربی طرف مقابل:
۱- آژانس متعهد می‌شود، بلافاصله پس از تصویب این توافقنامه تمام فعالیت‌های مجاز هسته‌ای در ایران را به رسمیت شناخته و ضمن رفع ابهامات واهی ایجاد شده در افکار عمومی جهان، فوراً شرایط لازم برای لغو کلیه قطعنامه‌های ضد ایرانی سازمان ملل در این زمینه را نیز فراهم نماید.
۲- آژانس متعهد می‌شود، برای رفع نگرانی‌های ایران از احتمال افزایش شرارت‌های رژیم اشغالگر قدس و سوء‌استفاده این رژیم از تسلیحات کشتار جمعی، بلافاصله پس از بسته‌شدن پرونده هسته‌ای ایران، شرایط لازم برای بازرسی از مراکز و زرادخانه‌های هسته‌ اسرائیل و کنترل آن از طریق اجماع جهانی و اهرم سازمان ملل را فراهم نماید.
۳- آژانس متعهد می‌شود، اقدامات لازم برای جلوگیری کامل از افشای اطلاعات حاصل از بازرسی مراکز هسته‌ای و غیر هسته‌ مورد نظارت در ایران را فراهم و در صورت افشاء، خسارت وارده ناشی از افشاء اطلاعات و همچنین هزینه تأمین حفاظت دائمی از افراد یا مراکز مورد نظر و یا جابجایی اماکن افشاء شده را به‌طور کامل و بر اساس نظرات کارشناسی پرداخت نماید.
۴- آژانس متعهد می‌شود، انتخاب بازرسان اعزامی به ایران را با هماهنگی و تأیید ایران انتخاب و برای بازرسی‌ها بکارگیری نماید.
۵- آژانس متعهد می‌شود، در چارچوب قوانین و مقررات مصوب آژانس، کمال همکاری را برای کمک به توسعه و تکمیل فعالیت‌ها و تحقیقات هسته‌ای ایران به عمل آورد و از انتقال دانش و فن‌آوری‌های مربوطه در این زمینه به ایران دریغ ننماید.
۶- کشورهای غربی متعهد می‌شوند، بلافاصله پس از تصویب این توافقنامه تمام محدودیت‌های ظالمانه‌ای را که در بخش‌‌ها و موضوعات مختلف از جمله؛ محدودیت‌های مالی و تجاری و تحریم‌ها اعمال شده علیه ایران را لغو و ضمن پرداخت خسارت ناشی از این رفتار غیرقانونی، تمام اموال مصادره شده از ایران را به ایران بازگرداند.
۷- کشورهای غربی متعهد می‌شوند، پس از تصویب این توافقنامه از دخالت مجدد در امور داخلی ایران به خصوص در زمینه مسائل هسته‌ای اجتناب و منبعد براساس عرف و قوانین بین‌المللی، ادعاهای خود را فقط از طریق اجزاء و ارکان ذیربط در سازمان ملل پیگیری تمایند.
۸- کشورهای غربی متعهد می‌شوند، پس از تصویب این توافقنامه از طرح ادعاهای واهی مشابه در این زمینه اجتناب و از صدور مجدد قوانین فرا ملی و خارج از محدوده اختیارات خود، علیه همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران اجتناب نمایند.

احمدرضا هدایتی
کارشناس ارشد مدیریت
۱۵/۵/۹۴

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *