انتقادات ارسالی برای رئیس جمهور محترم

بسمه تعالی

رئیس جمهور محترم و پر تلاش ایران اسلامی جناب آقای دکتر احمدی نژاد:

     با سلام و احترام و عرض ادب، همانگونه که مستحضرید، امروز اکثریت قریب به اتفاق مردم کشور، اعضای هیئت دولت و به‌خصوص جنابعالی را، به‌عنوان فردی پرتلاش، دلسوز، متعهد، ولایت مدار، شجاع، صادق، بی‌اعتنا به علقه‌های مادی و متعلق به قشر محروم، عدالت‌محور، فراجناحی و عـاری از سیاست‌بازی‌های نامعقول و واجد بسیاری از دیگر ویژگی‌های مثبت می شناسند و طبیعتا انتظارات آنها نسبت به این دولت و شخص شما به‌مراتب بیشتر از گذشته است و به همین دلیل در نزد افکار عمومی، برای دولتی با چنین ویژگیهای ارزشی، هـرگونه سهل انگاری و عیب و اشکال حتی مواردی که در گذشته هم با شدت بیشتر وجود داشته، دور از انتظار و توجیه نـاپذیر و غیرقابل قبول تلقی می‌گردد .

     این نگرش سبب شده تا با شیطنت و هدایت دشمنان این مرز بوم در داخل و خارج از کشور، نواقص، مشکلات و عقب ماندگیها بسیار پررنگتر و ملموستر از اقدامات مفید و موثر دولت در جامعه منعکس شود و در نتیجه تلاش مسئولین به‌ویژه شخص رئیس جمهور، با طرح اتهامات، ابهامات و سوالات بعضاً ناروا و انحرافی، زیر سوال برود که البته ضعف‌های موجود در سیستم و روش اطلاع رسانی نیز بر موضوع دامن زده است .

     حضرت علی (ع) در این رابطه می فرمایند:

     « اگر مردم در باره تو گمان بد بردند، عذر و دلیلت را آشکارا برایشان مطرح کن و سوء ظنهای مردم را از ذهنشان دورنما؛ زیرا این شیوه درباره خود تو ریاضت و برای رعیت لطف است و مرحمت و این عذر خواهی وسیله ای خواهد بود که حق و عدالت را به آنان بیاموزی و به پیروی ازحق وادارشان سازی »

     بدیهی است، چنانچه پاسخگویی به این موارد صریح، شفاف، به‌موقع، کامل و قانع کننده نباشد و به‌خصوص با کلی‌گویی همراه گردد، بدبینی‌ها تشدید و بی اعتمادی عمومی نسبت به عملکرد دولت افزایش خواهد یافت، لذا جسارتا ضمن اشاره به برخی از این موارد، خواهشمند است دستور فرمایید با اتخاذ تدابیر مناسب، اقدامات لازم برای رفع شبهات و نگرانیهای مردمی در این زمینه بعمل آورند .

     الف – مهمترین و عمومی‌ترین انتقاداتی که در مورد عملکرد دولت نهم در سطح جامعه و حتی از سوی برخی افراد دلسوخته و علاقمند به شما مطرح است، عبارتند از :

  • خیلی از مردم نمی دانند که طبق آموزه های اسلامی و اصول مدیریتی، در مشاوره باید تضارب آراء و در اجرا هماهنگی وجود داشته باشد و لذا می‌پرسند، چرا آقای احمدی نژاد علی‌رغم توصیه‌های مکرر اسلامی، به‌طور واقعی انتقادپذیر نبوده و رفتارشان در برخورد با انتقادات و پیشنهادات، طرد افراد نقاد و مغایر با چیزی است که در شعارهایشان مطرح می کنند.
  • گروهی نیز بدون توجه بـــه ضرورت آشنایی و آگاهی نسبی مدیران سطوح عالی با علوم مختلف، می‌گویند، چرا ایشان فکر می‌کنند علی رغم گستردگی بی حد و حصر مرز علم و دانش، بر همه عـلوم تسلط کـافی و کامل دارند و فقط نظر خودشان را درست دانسته و شخصا در همه امــور وارد شده و اظهار نظر می‌کنند ؟
  • سوال دیگر آنان (بدون توجه به زمانبر بودن برخی از طرحها) اینستکه چــــرا رئیس جمهور محترم که ظاهرا مشکلات را خوب می‌شناسند، فقط به طرح آنها بسنده نموده و طی چند سال گذشته سعی نکرده اند برای برون رفت کامل از مشکلات، برای آنها راه حل علمی و کاربردی ارائه نمایند؟
  • برخی از مردم هم می‌گویند اگرچه جلسات کارشناسی متعددی بــرای موضوعات مختلف در دولت برگزار می‌شود، اما چون این جلسات عمدتا به روش سنتی و بدون پشتوانه علمی و مطالعاتی کافی برگزار می شود و همه پیامدهای مثبت و منفی جانبی کار در دراز مدت دیــده نمی شود، بنابراین نتایج نیز نا کارآمد، سطحی و توام با مشکلات فراوانی است که پس از اجرای طرحها و برنامه ها نمایان می شود .
  • تعدادی از آنها بدون توجه به عملکرد گذشته می‌گویند: آقای احمدی نژاد به‌جای کمک به تکمیل و نهادینه سازی قوانین در جامعه، هرکجا قوانین در تضاد با برنامه‌هایش باشد به‌جای طی مراحل قانونی برای رفع اشکلات که عمدتا صحیح هم می‌باشد، قانون گریزی نموده وآنها را نادیده می‌انگارد.
  • گاهی نیز می‌گویند گزارش عملکردهای آقای احمدی نژاد در رسانه‌ها کارشناسانه، صریح، روشن و شفاف نبوده و به نظر می‌رسد زوایای منفی اطلاعات و آمار برخی از اقدامات، طرحها و برنامه‌ها، پنهان‌سازی و واقعیات بگونه‌ای دیگر جلوه داده شده و نوعی توجیه و عوام فریبی صورت می‌گیرد.
  • برخی از نقادان نیز می‌گویند رئیس جمهور به‌جای کمک به بومی‌سازی و بهره برداری منطقی از علوم و تجارب کسب شده در داخل و خارج کشور، تقریبا برای اجرای برنامه هایشان، دولت را بی‌نیاز از دستاوردهای علمی دانسته و همه فرایندهای کارشناسی علمی و تجربه شده را رد نموده و همواره تلاش دارد تمام کارها را با روش آزمون خطا به نتیجه برساند .
  • سیاسیون هم با نگاهی متفاوت مدعی هستند که برخی از افراد غیر متخصص را با اهداف سیاسی در دولت بــکار گرفته‌اند و یا می‌گویند بسیاری از افراد کابینه دولت علی رغم تعهد بالا، از توانایی و تخصص کافی برای انجام مسئولیتهای مربوطه بی بهره‌اند و همچنین برخـــلاف زندگی ساده و بی آلایش شخص رئیس جهمور، برخی افراد فرصت طلب، سیاست‌باز و یا سرمایه‌دار مرفه و بعضا بی‌درد که با رانت‌خواری و یا حتی بدون آن، در کارهای اقتصادی ید طولایی داشته‌اند، نیز در دولت نفوذ کرده و حضور پر رنگی در تصمیم گیریها و امور اجرایی دارند .
  • می‌گویند آقــای احمدی‌نژاد هم علی‌رغم انتظار عمومی و برخوردهای صادقانه در ابتدای کار، هم‌اکنون مانند بسیاری از دیگر مسئولین، سعی می‌کند بـــه هنگام برخورد با انتقادات و به‌خصوص مشکلات، با مظلوم‌نمایی به روشهای مختلف فرافکنی نموده و تمام تقصیرها را به نتایج عملکرد ضعیف دولتهای قبلی نسبت بدهد و این در حالی‌است‌که کمتر از موفقیتها و نکات مثبت دولتهای قبل سخن گفته و همچنین هیچگاه از ناکامیها و اشکلات دولت نهم، سخنی به میان نمی‌آورد.
  • دسته ای دیگر می‌گویند: بخش قابل توجهی از دستاوردهای دولت فعلی، نتایج طبیعی و بدیهی دوره های قبل است که طبق روال جاری هم اکنون به ثمر نشسته است، در حالیکه آقای احمدی نژاد بدون اشاره به زحمات دولتهای قبلی، همه نتایج را حاصل کار دولت نهم معرفی می‌کند .
  • آنها می‌گویند موفقیتهای فراوان دولت نهم انکارناپذیر است، اما دولت در برخی از موارد تلاش دارد تا با بیانی عوام فریبانه تصویری پررنگتر و در عین حال غیرصادقانه و بیش از واقعیت، از برخی اقداماتش ارائه دهد، گروهی نیز این موضوع را به تبلیغ برای انتخابات آینده مربوط می دانند.
  • می‌گویند چون بسیاری از تصمیمات دولت شتاب زده و غیرکارشناسی (به معنای واقعی آن) است و لذا بلافاصله پس از اجرا، مشکلات و عوارض جانبی آن نمایان و جامعه را با چاشهای جدید مواجه و در نهایت دولت را مجبور به توقف کار یا ابلاغ تبصره ها و اصلاحیه های مکرر می‌نماید .
  • گروهی مدعی هستند آقای احمدی نژاد در تمام سخنرانیها و مصاحبه ها، کاستیها و نواقص فراوان کاری دولت که می‌توانسته در چند سال گذشته، با پیش‌بینی و ایجاد سازو کارهای لازم، به‌طور نظام‌مند، سامان یافته و علمی برطرف شود، را توجیه نموده و پاسخ منطقی برای آنها ندارد .
  • برخی نیز اظهار می‌کنند بسیاری از گزارشات سفرهای استانی هیئت دولت واقعی نیست، زیرا اولا برای مصوبات آن بودجه جدیدی تخصیص داده نمی‌شود، بلکه با برهم ریختن برنامه‌های سالانه استانها، تلاش می‌شود بــه شکلی عوام‌فریبانه، تلاش دولت برای رفاه جامعه به نمایش گذاشته شود، ضمن اینکه بر اساس شواهد، گزارش بسیاری از مسئولین وعوامل اجرایی در استانها و ناظران و بازرسان دولت هم کامل و واقعی نبوده و بیش از حد بزرگنمایی می شوند .

     علاوه بر آن، برخی معتقدند بسیاری از دستورات صادره در ملاقاتهای حضوری در استانها (بویژه دستور پرداخت وامها و کمکهای بلاعوض)، چون تامین اعتبار نشده هرگز در اختیار درخواست کننده قرار نمی‌گیرد و عمدتا نوعی سرکار گذاشتن مردم و بی‌احترامی به آنها تلقی می‌شود، در حالیکه برخی از افراد نیز پرداخت این وامها و کمکها را تورم زا می‌دانند .

  • بسیاری از افراد معتقدند، کنترل ونظارت در دستگاههای دولتی همانند گـــذشته بسیار ضعیف و ناکارآمد است ( این حقیر نیز کاملاً با این موضوع موافقم) و به همین دلیل فساد اداری به‌خصوص رانت‌خواری مسئولین و منتسبین آنها به سرعت در حال افزایش است، بگونه ای که دیگر تخلفات کوچک به چشم نمی‌آید و تخلفات بزرگ نیز بقدری زیاد شده که جرات مطرح کردن آنها را ندارند.
  • مخالفان و طرد شدگان از دولت اینگونه القاء می‌کنند که اگر در هیئت دولت و مجموعه ریاست جمهوری، کسی کمترین اظهار نظری مغایر با نظر رئیس جمهور داشته باشد، حتی اگر منصفانه و به‌حق باشد بلافاصله به بهانه عدم هماهنگی و همراهی، عذرش خواسته می‌ شود و این مسئله به‌شدت مانع از نوآوری و خلاقیت در دولت نهم شده است .
  • برخی منتقدین می‌گویند علی رغم کم لطفی‌هایی که به‌خاطر مسائل جناحی در سنوات گذشته نسبت به آقای احمدی نژاد اعمال شده، اما ایشان نیز در منصب جدید از همان روشها و با همان نگاه دور از انصاف و سیاسی، نسبت به دیگران بهره می برد و به‌عنوان مثال؛ از ممانعت دولت برای حضور شهردار در جلسات هیئت دولت و یا عدم تخصیص بودجه مترو و یا عدم اختصاص سهمیه اتوبوس به شهرداری تهران و سایر موارد مشابه یاد می کنند .
  • بخش قابل توجهی نیز این موضوع را مطرح کرده اند که چون دولت با مشکلات فروان مانند: عدم توفیق برای مقابله و مهار گرانفروشی مواجه بوده، لذا صحبتهای رئیس جمهور در رابطه با معرفی مافیای قدرت، فرافکنی و کلی‌گویی و به‌منظور برون رفت از مشکلات بوده و غیرمستند و غیر‌مستدل است و به همین دلیل از معرفی آنها طفره رفته است و یا اینکه بر خـــــلاف مصالح جامعه و وعده‌های خود، تسلیم فشارها و گرفتار مصلحت اندیشی های غیر منطقی شده است .
  • برخی هم می‌گویند چـــون برای انتخاب اعضای نهاد ریاست جمهوری (به‌خصوص مشاوران)، عجله شده و فقط به تعهد افراد اکتفاء شده وگزارشات و نظرات افراد جوان و کم‌تجربه، مبنای اصلی تصمیمات رئیس جمهور است، لذا معمولا نتایج لازم عاید نمی شود .
  • هواداران دولت هم اعتقاد دارند اطلاع رسانیهای دولت نه تنها اغنا کننده، کافی و جامع نیست، بلکه کلی بوده و فاقد ویژگی صراحت و شفافیت نیز می باشد.
  • انتقاد دیگر برخی از افراد جامعه اینستکه جامع نگری و آینده نگری در طرحهای دولت جایگاهی ندارد و بسیاری از اقدامات سطحی، روبنایی و ُمسکن موقتی است که دفعتاً بروز و ظهور می‌یابد و به همین دلیل مقررات و دستورالعملها نیز از ثبات لازم برخوردار نبوده و دائما در حال تغییر می باشند، در حالیکه این عمل مغایر امنیت سرمایه گذاری و تجارت است .
  • قشر آسیب پذیر می‌گـــویند؛ در مورد تورم، گرانی و همچنین نرخ رشد بیکاری، همواره گزارشهای خوشبینانه و غیر واقعی ارائه می شود و رئیس جمهور نمی‌پذیرد که بر خلاف گزارشات دریافتی از مسئولین ذیربط، مبارزه برای مقابه و کنترل تورم عملاً موفق نبوده و افزایش قیمتها علناً بسیار بیشتر از آن چیزی است که در گزارشها ارائه می شود .
  • برخی منتقدین می‌گویند دولت از کارایی فوق العاده بالا و اثربخشی بسیار ضعیف برخوردار بوده و لذا عملکرد و نتایج کارش فاقد بهره‌وری لازم است.
  • سوال دیگر نقادان اینستکه چرا علی‌رغم این توانمندی بالا برای کشف تخلفات افراد مجرم و متخلف و برخورد با آنان، این اتفاق فقط هنگامی رخ می دهد کـــه کسی در مخالفت با دولت و مسئولین (به حق یا نابه‌حق)، به اصطلاح دست به افشاگری می‌زند و اصولاً چـرا دولت و مجلس قبل از بکارگیری این‌گونه افراد، سوابق آنها را مورد توجه قرار نمی‌دهند.
  • در مورد عدم کارایی کارکنان دولت به‌ویژه در استانداریها نیز، مشکل را ناشی از تعجیل در بررسی کافی در مورد تواناییهای افراد می‌دانند و می‌گویند چرا انتخاب باید بگونه‌ای انجام شود که تا فرد با محیط کار خود آشنا و آماده انجام کار می‌شود، مجبور می‌شوند جابجایش کنند؟
  • منتقدین دولت می‌گویند درست است که در برخی موارد ضعف و نفص قوانین وجود دارد، اما برای برقراری و ایجاد عدالت، چرا قوانین موجود عملیاتی و اجرا نمی‌شود و یا چـرا مقررات لازم تنظیم و ابلاغ نمی‌شود و به عبارت دیگر چه کسی یا چه کسانی مانع دولت برای اجرا و اعمال کامل قوانین موجود یا تهیه و ابلاغ مقررات جدید و مورد نیاز هستند و چرا معرفی نمی‌شوند؟
  • برخی می‌گویند پاره‌ای از اقدامات دولت؛ غیر کارشناسی و ناشیانه است و زیان اینگونه اقدامات و اطلاع رسانیها به مراتب بیشتر از عدم اجرای آن است (به‌عنوان مثال: انتخاب آقای کلهر به‌عنوان یک مجری غیرحرفه‌ای و نه چندان بی‌طرف برای مصاحبه با رئیس جمهور در حالیکه به قول خودشان ایشان برج‌ساز هستند و ظاهراً شناخت کافی از کار فرهنگی ندارند و به دور از شأن و عرف عمومی در هنگام مصاحبه با ناخنهایشان بازی می‌کنند و … ) .
  • چرا هنگامیکه آقای احمدی نژاد به‌عنوان یک انسان معتقد و مومن، از کار یـا برخورد کسی (به دلایل سیاسی یا غیر سیاسی) دلگیر شود (حتی به‌حق)، به سختی فراموش می‌کند و خیلی راحت او را طرد می‌کند، آیا اینگونه برخوردها باعث ایجاد تزلزل در انسجام اسلامی و وحدت ملی نیست؟
  • مردم می‌گویند چرا دفتر رئیس جمهور برخلاف درخواست آقای احمدی نژاد برای مشارکت عمومی و ارائه پیشنهاد و نقد منصفانه دولت، حتی به‌خودش زحمت نمی‌دهد که برای اطمینان فرستنده‌گان از دریافت نامه و توجه به مطالبات و خواسته‌هایشان، نتیجه اقدامات صورت گرفته و یا حداقل وصول نامه های آنها را اعلام نماید .
  • مغرضین هم می‌گویند برخی کارها در دولت به‌قدری غیراصولی انجام می‌شود که گاهی حتی نزدیکان رئیس جمهور نیز به اقدامات ایشان متعرض می‌شود .

    علی رغم عدم اخذ نتیجه ملموس از انتقادات فوق در نامه اول، در ادامه به موارد جدید و قابل طرح بعد از اتتخابات دهم پرداخته شده و امیدوار است اینبار مورد توجه مسئولین محترم قرار گیرد.

  • کم توجهی به توصیه های مردم و مسئولین و به‌خصوص رهبر معظم انقلاب اسلامی (دامه) و مراجع معزز در برخی از امور.
  • عدم اشاره به دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی (هرچند دستاوردها کمتر از میزان مطلوب و شایسته مردم بوده) در جریان فعالیتهای تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری و به عبارت دیگر زیر سوال بردن ۳۰ سال عملکرد جمهوری اسلامی در جریان مناظره‌های تبلیغاتی در صدا و سیما و سخنرانیها.
  • اشاره به مافیای قدرت و مفسدین اقتصادی و متخلفین مخل فعالیتهای دولت در مصاحبه‌های تبلیغاتی، بدون ارائه فهرست کامل اسامی و مدارک متقن و اجتناب از پیگیری جدی از طریق مراجع قضایی بعد از انتخابات.
  • جابجایی مکرر و ناهنگام و غیرضروری و غیرقابل توجبه اعضای دولت و سایر مسئولین که از نگاه عمومی جامعه و حتی برخی مخالفین، دارای مقبولیت و بعضاً واجد شرایط لازم برای ادامه مسئولیت بودند.
  • اصرار بیش از حد و غیرضروری رئیس جمهور محترم در مورد بکارگیری خانمها در دستگاههای دولتی، بدون توجه به افکار عمومی و نظرات مراجع معظم و به‌خصوص پیامدها و عوارض منفی و دراز مدت آن در جامعه،.
  • اجرای ناقص نظام خدمات کشوری و همچنین عدم تمرکز بر رفع کامل مشکلات سیستمی و روشی کارها .
  • تحت‌الشعاع قرار گرفتن و کم‌توجهی به امور نظارتی در بخشهای مختلف، به‌ویژه پس از انتخابات .
  • طرح وعدهایی که اگر چه خواسته واقعی شما می‌باشد، اما عملاً امکان اجرای آن حداقل به صورت کامل و فراگیر وجود ندارد، مانند: ساخت سالانه ۲ میلیون خانه، عملیاتی و فراگیر نمودن کارت منزلت و کارت سفر و استمرار خدمات آن، فراگیر نمودن و پرداخت منظم و مستمر سود سهام عدالت، اصلاح نظام حقوق.
  • تغییر ساعت کار ادارات بدون توجه به قوانین. (پیشنهاد می‌شود به‌جای تغییر ساعت، زمان حضور و اتمام کار افراد یکساعت جابجا شود و به‌عنوان مثال؛ در تابستان ساعت شروع کار دستگاههای دولتی و غیر دولتی بجای ساعت ۳۰/۷ ساعت ۳۰/۶ اعلام گردد.
  • تسامح نسبت به ادعاهای غیر واقع برخی از مسئولین دولت در مورد مدارک تحصیلی برخی مسئولین، اگرچه گاهی تجربه و مدیریت ذاتی کارآمدتر از مدرک تحصیلی است.
  • اظهار نظرهای غیرکارشناسانه و نامرتبط برخی از مسئولین دولت در زمینه امور فقهی و دینی در جایگاه حقوقی.
  • نامه خشک و بی‌روح و غیرقابل قبول رئیس جمهور محترم به مقام معظم رهبری‌(دامت برکاته) در مورد استعفای آقای مشایی که برخلاف اظهارت اصولی جنابعالی در مورد اصل ولایت فقیه، در آن نامه رابطه مرید و مرادی و ولایت مداری، در کمرنگ‌ترین حد خود قرار داشت.
  • اصرار بیش از حد و دور از استدلال رئیس جمهور محترم برای بکارگیری افرادی مانند آقای مشایی، آقای کردان و آقای رحیمی، با توجه به توصیه‌های مستمر و مکرر بزرگان مبنی بر اجتناب از بکارگیری آنان و شایعات مطرح در مورد عملکرد و ویژگیهای فردی این افراد، (هرچند ممکن است، نا درست و نابجا باشد) مغایر منطق، عرف و افکار عمومی مردم و حتی طرفداران شما بود.

     اگر چه همانگونه که اشاره شد بسیاری از این موارد، شایعه و اتهامات ناجوانمردانه‌ای است که در جهت سیاه‌نمایی و تخریب چهره خدوم نظام و سلب اعتماد از مردم و ایجاد تزلزل در وحدت ملی و انسجام اسلامی نسبت داده می‌شود، اما بدیهی است طرح این سوالات و عدم پاسخگویی شفاف، مناسب، منطقی و بهموقع از سوی مسئولین، تمام زحمات دولت خدمتگذار و پر تلاش را تحت‌الشعاع قرار داده و نارضایتی‌های کاذب در نزد افکار عمومی ایجاد می‌نماید، زیرا مردم همچنان همان روحیه فداکارانه و ایثارگرانه توأم با گذشت در برخورد با انتقادات و بیان صادقانه در مواجهه با مشکلات و شایعات را از رئیس جمهور منتخب خود انتظار دارند و لذا برخورد منفعلانه به این تبلیغات منفی می‌تواند واقعیات را بگونه‌ای دیگر به تصویر بکشد.

     در پایان به عنوان یک علاقمند و طرفدار اقدامات ارزشمند جنابعالی که گاهی برای پاسخگویی به هجمه منتقدین، جوابی برای گفتن ندارد، ضمن عــذرخواهی به‌خاطر بیان بی‌پرده موضوعات قوق، چون می‌دانم که احتمال دارد نامه به دست شما نرسد، تلاش خواهم نمود تا در صورت لزوم و در فرصت مقتضی، در جریان یکی از ملاقاتهای عمومی جنابعالی، شخصاً برای ارائه توضیحات بیشتر خدمت برسم .

و من الله التوفیق

احمد رضا هدایتی

تیرماه ۱۳۸۷

ب

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *