پیشنهاد به ریاست جمهوری در مورد انتقال آب از مناطق پرآب به مناطق خشک

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر احمدی نژاد – رئیس جمهور محترم و ارزشی جمهوری اسلامی ایران

      با سلام و احترام و آرزوی توفیق روز افزون برای تمامی خدمتگذاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بویژه جنابعالی، به استحضار می رساند، حقیر طی سنوات گذشته بارها تلاش نموده‌ام که از طرق مختلف از جمله چاپ مقاله در نشریات و یا ارسال نامه برای مسئولین دستگاه‌های ذیربط، ضرورت و اهمیت انتقال آب از نقاط پرُ آب به نقاط خشک و کم آب را مورد یادآوری قرار دهم، که متأسفانه تا بحال توفیق چندانی حاصل نشده است.

اخیراً اطلاع یافتم که در همین راستا چند طرح مشابه از جمله طرح ایرانرود (طرح اتصال دریای خزر به خلیج فارس)، طرح ایجاد کانال کشتیرانی از طریق ایجاد شکاف در کوه البرز، طرح احداث کانال لوت و طرح احداث دریاچه‌هایی بین دریای خزر و خلیج فارس نیز در سنوات گذشته مطرح بوده و طرح مطالعاتی برخی از آنها نیز توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انجام شده است که متاسفانه علی‌رغم تأیید برخی از راهکارهای پیشنهادی، تاکنون هیچ کدام از آنها به مرحله اقدام و اجراء نرسیده است.

     با توجه به توضیحات فوق ضمن تأکید مجدد بر ضرورت توجه جدی به این مسئله پیشنهاد می‌گردد:

     الف با توجه به توضیحات ذیل و در راستای استفاده بهینه از منابع آبی قابل دسترس و توسعه زیر ساختهای کشور، طرح انتقال آب از خلیج فارس به دریاچه‌ هامون، دریاچه جازموریان و چاله‌های موجود در کویر لوت و از دریاچه مازندران به دشت کویر و دریاچه ارومیه از طریق لوله یا کانال، مجدداً در دستور کار مجلس و دولت قرار گیرد.

     ب – موضوع استحصال آب از رودخانه های آب شیرین زیر زمینی که در برخی از مناطق از جمله بوشهر و چابهار به خلیج فارس و دریای عمان وارد می شوند و انتقال آن به سطح زمین در مناطق مذکور، بررسی و امکان سنجی شود.

     ج – زهکشی و کانالکشی حسابشده و علمی آب سدها (بویژه در استان خوزستان و انتقال آن به زمینهای پهناور و حاصلخیز این استان و سایر استانها) با رویکرد مکانیزه سازی مصرف آن تسریع گردد.

     بدیهی است با توجه به شرایط تحریم، انتقال آب برای توسعه کشاورزی و بهینه‌سازی شرایط زیست محیطی کشور، معقولانه‌ترین و اساسی ترین اقدام موازی برای مقابله با کینه‌ورزی دشمنان است و می‌تواند آثار و پیامدهای مثبت فراوانی را به شرح ذیل به همراه داشته باشد.

  1. استفاده بهینه از منابع موجود و قابل دسترس برای توسعه یکی از زیرساخت‌های اساسی و بسیار مهم کشور، یعنی کشاورزی که از کمترین وابستگی به خارج و پایین ترین آسیب پذیری در برابر تحریمها برخوردار بوده و در عین حال یکی از نیازهای ضروری کشور در شرایط مختلف، بویژه در شرایط بحران محسوب می شود .
  2. کمک به اشتغالزایی در زمینه‌های مختلف مانند، پرورش ماهی، حمل و نقل دریایی، توسعه زمین‌های کشاورزی، اشتغالزایی ناشی از احداث، بهره‌برداری و نگهداری خطوط لوله و ماهیگیری و سایر موارد مشابه.
  3. کمک به محرومیت زدایی از بخش قابل توجهی از محروم‌ترین مناطق کشور و ارتقاء سطح معیشتی مردم منطقه و سایر نقاط کشور.
  4. بهینه‌سازی شرایط زیست‌ محیطی در ابعاد مختلف از جمله پوشش گیاهی و جانوری و آب و هوای عمومی منطقه و حتی کشور.
  5. کمک به تثبیت شنهای روان در مناطق کویری.
  6. تقویت منابع آبهای زیرزمینی و جلوگیری از نشست زمین.
  7. افزایش جاذبه‌های توریستی و گردشگری و کمک به توسعه صنعت توریسم.
  8. کمک به ایجاد تعادل در توزیع جمعیت و جلوگیری از پراکندگی و یا تمرکز غیر منطقی جمعیت از طریق توسعه عمرانی مناطق مذکور و مهاجرت مردم به مناطق مورد اشاره.
  9. توسعه امنیت پایدار از طریق استقرار نقاط مسکونی در این مناطق برای جلوگیری از بروز حوادثی مانند نفوذ نیروی هوایی آمریکا در جریان حادثه طبس و یا کاهش حرکت کاروانهای قاچاق با کمک مردم محلی.
  • کمک به توسعه کشاورزی در ابعاد مختلف به عنوان مهمترین و قابل دسترس‌ترین محور توسعه در کشور.
  • دهها پیامد مثبت جانبی دیگر.

     طرح مورد اشاره در بند (الف) می‌تـواند، در قالب ایجاد سه یا چهار دریاچه در فرورفتگیهای طبیعی موجود در منطقه (مورد اشاره در بند الف)، که با خط راه آهن ثابت و شناور به یکدیگر متصل می‌شوند(مشابه روش مورد استفاده در دریاچه وان ترکیه)، علاوه بر دستاوردهای مورد اشاره در فوق، احداث راه ترانزیتی شمال به جنوب کشور را ممکن و نقش اساسی در توسعه کشور در ابعاد مختلف داشته باشد، اما در هر حال پیشنهاد می‌شود در صورت تصویب طرح، ابتدا دریاچه اول به‌طور آزمایشی آبگیری و در صورت اخذ نتایج مورد نظر و اطمینان از عدم بروز پیامدهای احتمالی نامطلوب در بخشهای مختلف بویژه (زیست محیطی، دفاعی و … ) و برای کاهش هزینه لوله کشی یا احداث کانال، از دریاچه اول به دریاچه دوم و در صورت لزوم از دریاچه دوم به دریاچه سوم آبرسانی شود. (لازم به یادآوریست که فسیل‌های کشف شده در مناطق کویری مورد اشاره، بیانگر آنستکه این مناطق قبلاً نیز جزء مناظق دریایی بوده‌اند)

و من ا… التوفیق

احمد رضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۰/۴/۸۹

 

رونوشت: جناب آقای مهندس عطار زاده معاون محترم وزیر نیرو در امور آب و آبفای کشور

———————————————————————-

نشانی الکترونیکی : ARH110 @ yahoo.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *