نامه به رئیس جمهور محترم در مورد معضلات طرح مسکن مهر

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران:

     با عرض سلام و تشکر فراوان از اقدامات و زحمات بی دریغ جنابعالی و اعضای محترم دولت؛ نظر به اینکه طرح مسکن مهر یکی از طرح‌های بسیار کارآمد و تأثیرگذاری است که چنانچه به درستی و منطبق با نظر شما پیگیری و مدیریت شود، در حل مشکل مسکن کشور به خصوص در کاهش و تثبیت قیمت ساخت و ساز، نقش اساسی خواهد داشت، لذا ضمن اشاره به برخی از اشکالات و ابهاماتی که در مسیر اجرا به علت بی مهری و کم‌لطفی برخی از مسئولین و مدیران بعضا میانی و اجرایی در مورد این طرح نمود یافته است، خواهشمند است دستورات لازم را برای رفع مشکلات مذکور و نیز جلوگیری از اجحاف به خریدارانی که با مطالبه هزینه های جدید از سوی مسئولین محترم، در یک عمل انجام شده قرار گرفته و کاملا غافلگیر شده اند، را صادر فرمایید.

برخی از این مشکلات و ابهامات عبارتند از:

  • جناب آقای موسوی مدیر عامل محترم شرکت توسعه پردیس، چندی پیش (بهمن ماه سالجاری) در حضور وزیر محترم مسکن و شهرسازی که برای بازدید از میزان پیشرفت کار، به شهر پردیس آمده بودند، قیمت زمین مسکن مهر تملیکی در شهر پردیس را ۱۲۰هزار تومان اعلام کردند که با این حساب در مجتمعهای۱۰ طبقه ای با تقسیم مبلغ مذکور بین طبقات، قیمت هر متر برای هر نفر حدود۱۳هزار تومان خواهد بود و چنانچه این مبلغ را بدون تقسیم بین اعضاء دریافت نمایند، مبلغ دریافتی برای هر متر معادل یک میلیون و دویست هزار تومان می شود و این در حالیستکه تا چند ماه قبل، در پردیس زمین با قیمت هر مترکمتر از۳۰۰ هزار تومان هم یافت می شد و هم اکنون نیز در مجاور همان مـــــکان، زمین های شرکت توسعه عمران پردیس به طور آزاد در بنگاههای محل حدود متری۴۳۰ تا۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌گردد و حدود یک‌ماه قبل نیز آپارتمان کامل در فاز ۴ پردیس با قیمت متری۵۰۰ تا۷۵۰ هزار تومان معامله می‌شد.

     اما نکته قابل تامل این است که بر خلاف وعده های اولیه، در حال حاضر با احتساب ۲۵ میلیون تومان وام تخصیصی + ۵/۱۷ میلیون تومان دریافت نقدی + ۲میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی که باید مجددا به‌طور نقدی پرداخت شود، (جمعا ۴۴۷۳۷۴۰۰۰ ریال) قیمت تعیین شده برای هر متر از یک واحد تملیکی۶۰ متری، بیش از ۷۴۵ هزار تومان منظور شده است، با این حساب چنانچه قیمت ساخت که ۳۱۰ هزار تومان اعلام شده را از مبلغ مذکور کسر نماییم، قیمت زمین ۴۳۵ هزار تومان می شود که چـون از همه اعضاء دریافت می گردد، در یک مجتمع ۱۰ طبقه مسکن مهر بابت هر متر زمین، بالغ بر ۴ میلیون ۳۵۰ هزار تومان (یعنی حدود ۱۰ برابر قیمت آزاد زمین در منطقه) از اعضاء دریافت می شود (که ظاهر به جیب پیمانکاران محترم می‌رود) و حتی اگر خارج از روال جاری و معمول خرید و فروش مسکن در کشور، قیمت مشاعات و محوطه سازی و سایر موارد مشابه را هم به‌طور جداگانه به هزینه ساخت اضافه نماییم، باز قیمت در نظر گرفته شده برای زمین منطقی نخواهد بود.

     ضمنا برای یک واحد۶۰ متری(با مبلغ۵۳۰ هزار تومان) بیش از ۲۶ متر مشاعات محاسبه شده (برای واحدهای بزرگتر بیشتر ) که این مقدار برای یک آپارتمان۹ طبقه۵۴ واحدی و فاقد حیاط که در یک زمین تقریبا۴۸۰ متری ساخته شده و حدود۴۸۰۰متر زیر بنا دارد و بیشتر مساحت طبقه هم کف آن به انباری‌ها اختصاص یافته، حداقل۱۴۰۴متر (حدود ۳ طبقه) خواهد بود!؟؟

   بنابراین اولا سوال این استکه چرا برخلاف سیاست‌های دولت محترم این‌گونه عمل شده است؟ ثانیا با توجه به این‌که واریزی افراد به حساب دولت ریخته نشده، وجوه به جیب چه کسانی رفته است؟ ثالثا چگونه به خریداران عودت داده می شود؟

  • در سنوات گذشته خرید و فروش مسکن در کشور، بر اساس قیمت تمام شده (با احتساب مشاعات، محوطه سازی، آب و برق و گاز و …) انجام می‌شد و چون همه چیز از همان ابتدا روشن بود، طبیعتاً از بروز مشکلات و منازعات احتمالی بین خریداران و فروشندگان جلوگیری می‌شد، اما اخیراً مسکن مهر و به تبع آن برخی از تعاونی‌های مسکن علاوه بر قیمت اولیه اعلام شده، مجدداً وجوهی را تحت عنوان هزینه مشاعات، محوطه‌سازی و امثال آن مطالبه می‌نمایند که جسارتاً این روش با هر هدفی که باشد، نه تنها نوعی فریبکاری و توهین به شعور اجتماعی و افکار عمومی تلقی می‌شود، بلکه زمینه را برای سوء استفاده پیمانکاران و فروشندگان فرصت‌طلب و افزایش شکایات و بروز مشکلات قضایی تسهیل می‌نماید.
  • بنا بر اظهارات برخی پیمانکاران، متأسفانه تعدادی از مدیران ذیربط در دستگاههای مرتبط نیز در جریان واگذاری کار به شرکت‌های انبوه ساز، با واگذاری کار به واسطه‌ها و سهم‌خواهی غیرقانونی از آنان (به خصوص از پیمان‌کاران تازه کاری که فاقد ظرفیت‌های لازم برای اجرای پروژه‌های بزرگ هستند)، باعث افزایش قـــیمت تــمام‌شده‌ی واحدهای ساخته‌شده می‌شوند، به گونه‌ای که در برخی از موارد به ازای هر متر مربع از مجتمع‌هایی که به پیمان‌کاران واگذار شده، بین ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان دریافت کرده‌اند.
  • علی رغم گذشت مدتها از زمان آغاز به‌کار مسکن مهر و ثبت نام اعضاء، در نحوه واگذاری پس از ساخت نیز آشفتگی‌های بسیاری دیده می‌شود و دست‌اندرکاران نتوانسته‌اند واگذاری را بر اساس یک روال منطقی و امتیاز زمان و مبلغ واریزی و یا سایر شرایط مانند: تاریخ ثبت نام انجام دهند، به‌گونه‌ای که برای کسی که واحد بزرگتر درخواست نموده واحد کوچکتر و برای کسی که به علت مشکل مالی واحد کوچکتر درخواست نموده واحد بزرگتر اختصاص داده و از تعویض آن نیز اجتناب می‌نمایند و یا با یکی از دو نفری که دقیقاً در یک زمان و یک ساعت ثبت نام نموده و در تمام مراحل وجوه مربوطه را همزمان واریز نموده‌اند، درحال عقد قرار داد می‌باشند و برای نفر دیگر هنوز زمان تحویل مشخص نشده است.

     این در حالی‌است‌که می‌توانستند و هم اکنون نیز می‌توانند همانند روش بانک‌ها برای قرعه‌کشی، از یک نرم افزار مناسب استفاده و حتی به شکل دستی برای محاسبه امتیازات و تعیین اولویت‌ها اقدام نمایند.

  • به نظر می‌رسد نادیده انگاشتن برخی از ضوابط برای تسریع در کار و همچنین ضعف نظارتی و استفاده از پیمان‌کاران بعضاً ناوارد و کم‌تجربه نیز سبب شده تا نه‌تنها اجرای طرح‌ها با تأخیر مضاعف مواجه شود، بلـــکه گاهی ساده‌ترین اصول و ضوابط ساختمان‌سازی و استانداردهای معمول و ضروری نیز رعایت نشود و همین مسأله، بروز حوادثی مانند؛ فروریختن پروژه‌ی مسکن مهر در استان همدان و اصفهان یا بندرعباس را به دنبال داشته و احتمالاً پس از بهره‌برداری نیز سایر مشکلات مانند؛ نواقص سیستم روشنایی و تاسیساتی را آشکار خواهد نمود.
  • شنیده‌ها حاکی است، کیفیت مصالح مورد استفاده نیز، در اکثر موارد قربانی کاهش قیمت تمام‌شده گردیده و این موضوع، علاوه بر نمای ساختمان‌ها که با استفاده از ارزان‌ترین محصولات ناپایدار تهیه شده، در رابطه با مصالح مورد استفاده در داخل منازل نیز کاملاً مشهود است و تقریباً در تمام موارد کاهش قیمت به اندازه‌ای مورد تأکید قرار گرفته که نه‌تنها کیفیت مصالح را تحت تأثیر قرار داده، بلکه منجر به حذف پارکینگ، آسانسور و حتی انباری از برخی ساختمان نیز شده است.
  • علاوه بر تعویق پی‌درپی زمان تحویل برخی پروژه‌ها و یا اظهار بی‌اطلاعی مسئولین ذیربط از زمان تحویل منازل، نامشخص‌بودن نحوه‌ی تأمین خدمات جانبی مانند: آب، برق، گاز، فاضلاب، محوطه‌سازی، در این مجتمع‌ها نیز مشکل دیگری است که معمولاً با نگرانی متقاضیان همراه است و نیاز به پاسخ‌گویی صریح و روشن دارد.
  • در بسیاری از پروژه‌ها نیز بر اثر تعجیل در اجرای طرح، انتخاب مکان اجراء و اقدام به ساخت، قبل از امکان‌سنجی برای تأمین تأسیسات زیربنایی مانند: آب، برق، گاز، فاضلاب، تلفن، راههای ارتباطی و امثال آن و حتی مسجد، مراکز تجاری، پارکینگ و به‌خصوص مدرسه و سایر مراکز آموزشی و فرهنگی شروع شده است و علاوه بر اشکالات ناشی از تعجیل بیش از حد در کار، هم‌اکنون تأمین خدمات جانبی را با مشکل جدی و در نتیجه تأخیر در تحویل منازل مواجه نموده است.
  • در حالیکه افراد داری کارت تردد، هـــزینه ۵۰۰ تومــــانی استفاده از بزرگراه پردیس را به سختی و با نارضایتی پرداخت می کنند، به علت عدم هماهنگی مسئولین ذیربط، برخی از ساکنان مجبورند برای هر بار تردد همچنان ۱۵۰۰ تومان پرداخت نمایند که برای بسیاری از ساکنین پردیس پرداخت روزانه این مبلغ بیش از یک چهارم حقوق آنها یعنی حدود ۱۰۰ هزار تومان در ماه را به خود اختصاص می‌دهد (به نظر می رسد دریافت این‌گونه هزینه‌ها باید در قالب مالیات یا سایر روشها، در سطح کل کشور توزیع شود).

در هرحال امید است، با دستور جنابعالی؛ تدابیر لازم برای رفع ابهامات و اشکلات مذکور از سوی مسئولین محترم دولت عدالت محور و خدمتگذار اندیشیده و دغدغه‌های متقاضیان در اسرع وقت برطرف گردد.

ضمنا خواهشمند است دستور فرمایید مطالب سایت ذیل که حاوی پیشنهادات متنوع برای دستگاه‌های مختلف دولتی می‌باشد، را نیز مورد بازدید قرار داده و در صورت صلاحدید از مطالب آن استفاده نمایند.

با آرزوی توفیق روزافزون

برای تمامی مسئولین این طرح ارزشمند

احمد رضا هدایتی

۱/۱۱/۱۳۹۰

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com نشانی سایت: rahtooshe.comتلفن تماس …………..

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. درود بر رییس جمهور محترم بنده در اجاره ماندم و ماهی پنج تومن میدهیم و نمیتوانی خوراکی یا لباس یا چیز دیگری بخریم خواهش میکنم با دادن وام به ما کمک کنید تا خانه ۳۰ ممتری بخریم خواهش میکنم

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      سرکار خانم رهنمای سلام؛
      درخواست شما برای رویت مسئولین محترم، روی سایت قرار گرفت.
      البته باید به مراکزی مانند کمیته امداد مراجعه نمایید.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *