علل رفتارهای نامتعارف و تحریک آمیز آل‌سعود

     طی سی سال گذشته، شاهد بروز وقایع تلخ و رفتارهای شرم‌آور و خصمانه‌ی متعددی از سوی رژیم آل‌سعود علیه مسلمانان و بلکه بشریت بوده‌ایم که بی‌شک بخشی از آن حاصل بی‌لیاقتی و سوء مدیریت و قسمت دیگری مؤید سرسپردگی، همدستی و همراهی آشکار و پنهان و در عین‌حال غیرقابل انکار حکام جاه‌طلب، شهوتران و مال‌پرست عربستان با نظام سلطه و سرمایه‌داری است.

     رفتارهای گستاخانه‌ی حکام سعودی نشان می‌دهد که آنها حاضرند، برای حفظ تاج و تخت و موقعیت خود، نه‌تنها مردم دیگر کشورها را در یک جنگ مستقیم و یا نیابتی قربانی مطامع خویش نمایند، بلکه از قربانی کردن هم‌کیشان و حتی هموطنان خود تا حد سرکوب قهرآمیز تظاهرات مسالمت‌آمیز آنها و یا راه‌انداختن آشوب و اغتشاشات داخلی در دیگر کشورها و ایجاد جنگ‌های فرقه‌ای و مذهبی بین مسلمانان جهان اسلام، ابایی ندارند.

این در حالی است که اسلام همواره مسلمین جهان را به وحدت و همبستگی با یکدیگر و دفاع از مظلومین و مستضعفین دنیا و نیز پرهیز از خشونت و جنگ‌طلبی حتی در برابر غیرمسلمانانی که منش صلح و رفتار مسالمت آمیز با دیگران را برگزیده‌اند، توصیه نموده است، در واقع برخلاف عملکرد وقیحانه آل‌سعود که تلاش دارد تا با قدرت زر و زور و تزویر و هر نوع ابزار مشروع و نامشروع دیگری، افکار و اعتقادات، کاذب و متحجرانه و رفتارهای جاهلانه و غیرانسانی خود را به دولت‌ها و ملت‌های مسلمان جهان تحمیل نمایند، اسلام عزیز انسان‌ها را در انتخاب مسیر خود مخیر و صاحب حق تصمیم‌گیری اعلام نموده است.

به تعبیر دیگر، اسلام رحمانی اسلامی است که؛ به واسطه ویژگی‌های الهی و انسانی خود و بدون استفاده از ابزار مادی و روش‌های خصمانه و در واقع بر مبنای بینش و بصیرت عمیق قلبی، در قلب و فکر انسان‌ها خانه کند و این همان نکته‌ای است که آل‌سعود و همپیمانان وی و اربابانشان در دنیای مادیگرای غرب، هنوز مفهوم آن را به درستی درک نکرده‌اند و به همین علت است که همچنان بر کوس تفرقه و اختلاف‌افکنی در جهان می‌کوبند، غافل از آن‌که هرآنچه با سوء استفاده از قدرت اهرم‌های مادی حاصل شود، به همان راحتی که ممکن است کسب شود، با بیداری وجدان‌های خفته و تشنه‌ی حقیقت، به همان راحتی نیز از بین خواهد رفت.

البته دشمنی استکبار با مسلمانان و به‌خصوص ملت ایران که؛ زورگویی‌ها و بی‌عدالتی‌های آنها را به چالش کشیده، رفتار عجیب و غیرقابل انتظاری نیست، اما بی‌تفاوتی و بلکه همراهی مدعیان رهبری جهان اسلام در مواجهه با دشمنان اصلی و واقعی بشریت و اسلام ناب محمدی(ص) و عملکرد و رفتار خصمانه با مسلمین و دامن زدن به اختلاف سلیقه‌های جزئی و غیراساسی بین کسانی که خدا، قرآن، پیامبر و بسیاری از اصول‌شان یکی است، نمی‌تواند پذیرفتنی و منطقی باشد، مگر اینکه در رفتاری منافقانه قصد داشته باشند، در کسوت یک مسلمان، از منافع دشمنان و قدرت و ثروت بادآورده خود حفاظت و حراست نمایند.

شواهد و رخدادهای چند دهه اخیر در منطقه، گویای آن است که حکام این رژیم در ردیف منافقینی قرار دارند که تحت حمایت همه جانبه نظام سلطه، نابودی کامل اصول و ارزش‌های اسلامی و زیرساخت‌ها و در مجموع منافع مسلمین جهان را هدف قرار داده و برای دستیابی به این هدف و غارت بیش از پیش اموال مسلمین، علاوه بر تحمیل خسارت به شیعه و سنی، لجوجانه و ابلهانه خود را نیز در معرض هلاکت قرار داده‌اند و لذا خویشتنداری، مدارا و مماشات مسلمانان در برابر جنایات حکام سرکشی مانند؛ آل‌سعود نمی‌تواند، در جهت منافع جهان اسلام و حتی مردم فقرزده و محروم عربستان باشد و گستاخی بیش از پیش آنها را در پی خواهد داشت.

برای اثبات این مدعا، کافی است، مروری گذرا داشته باشیم بر عملکرد شیطانی دوران حکومت این رژیم در گذشته و حال حاضر، اقداماتی که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

الف جنایت‌ها و خیانت‌های بین‌المللی:

  • تعرض و تهدید مستمر کشورهای هم‌مرز عربی برای اعمال سلطه بر آنها و حتی ضمیمه کردن خاک این کشورها به عربستان از جمله؛ اشغال سه استان یمن از حدود ۹۰ سال پیش تاکنون.
  • کشتار مشکوک بیش از ۸ هزار زائر خانه امن الهی در مناسک مختلف حج در عربستان طی سی سال گذشته، از جمله؛ قتل‌عام حدود ۴۰۰ حاجی ایرانی در مراسم برائت از مشرکین در سال ۱۳۶۶ که باید از آن به عنوان علنی‌ترین مصداق همدستی و همپیمانی آل‌سعود با استکبار نام برد و نیز حادثه منا که جان حدود ۴۷۰ حاجی ایرانی و هزاران مسلمان از دیگر کشورها را گرفت، جنایتی که ابعاد آن هنوز به درستی روشن نشده است.
  • ایجاد، سازماندهی و یا حمایت از جنایات گروه‌های تروریستی مختلف از جمله؛ داعش، النصره، القاعده، طالبان، بوکوحرام و دیگر گروه‌های مشابه در نقاط مختلف دنیا و حمایت از آنها برای قتل‌عام وحشیانه هزاران مسلمانان و ضربه زدن و نابودی منافع جهان اسلام با سوء استفاده از پول نفت و سایر منابع و دارائی‌های متعلق به بیت‌المال مسلمین.
  • حمله مکرر و مجدد به کشور مسلمان یمن و قتل‌عام مسلمانان و نابودی کامل تمام زیرساخت‌های این کشور محروم و مستضعف، به بهانه‌ی نگرانی از گسترش تفکر شیعی و در واقع به خاطر ترس از برملا شدن چهره دیکتاتور مأبانه آل‌سعود.
  • مشارکت و حمایت مالی از قتل‌عام رهبر و شیعیان مظلوم و بی‌دفاع نیجریه در همراهی و همدستی آشکار با رژیم صهیونیستی، آمریکا و سایر کشورهای سلطه‌گر غربی و نیز حمایت از حملات وحشیانه رژیم اشغالگر قدس به مردم مظلوم و بی‌دفاع و زیرساخت‌های فلسطین اشغالی، کرانه باختری و لبنان.
  • به شهادت رساندن شیخ نِمر باقر النِمر و صدها شیعی و غیرشیعی معترض و مخالف حکومت در عربستان، طی سال‌های گذشته و تحمیل بدترین شرایط زندگی به شیعیان مناطق شیعه‌نشین این کشور.
  • دخالت خودسرانه و غیرقانونی در امور کشورهای مختلف از جمله؛ یمن، سوریه، عراق، افغانستان، نیجریه، بحرین و دیگر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی با سوء استفاده از اموال بیت المال و بدون اخذ مجوزهای بین‌المللی.
  • پرداخت رشوه به سیاستمداران غربی و سردمداران حکومت‌های تحت سلطه و مستضعف جهان در راستای اهداف و منافع شخصی و برای جلب حمایت و مشارکت آنها در اجرای نقشه‌های شیطانی و جنایات برنامه‌ریزی شده در سطح جهان و منطقه.
  • تلاش برای کاهش قیمت نفت به نفع آمریکا و سایر کشورهای غربی و به ضرر کشورهای تولید کننده و حتی مردم کشور عربستان در جهت اهداف استکباری و منافع شخصی.
  • تحمیل حکومت یک گروه اقلیت، بر اکثریت مردم بحرین با مشارکت حکام دست‌نشانده ‌آل‌سعود در این کشور و با استفاده غیرقانونی و نامشروع از اهرم‌های قدرت.
  • مخالفت علنی با اصول دموکراسی و انجام رفتارهای دیکتاتورمأبانه و اجتناب از برگزاری هرگونه انتخابات در عربستان برای تعیین نوع حکومت توسط مردم، بدون واکنش از سوی کشورهای مدعی حقوق‌بشر.
  • خارج نمودن و سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار از پول نفتِ متعلق به مردم عربستان در خارج از کشور، به خصوص در کشورهای غربی، توسط شاهزاده‌های متعدد سعودی به عنوان اموال و املاک شخصی.

ب ظلم و خیانت در حق ملت و دولت ایران:

علاوه بر موارد فوق که تقریباً همه آنها در جریان توطئه و دشمنی آل‌سعود علیه انقلاب اسلامی ایران و نهضت بیداری اسلامی در جهان شکل گرفته است، موارد دیگری نیز وجود دارد که اوج کینه و نگرانی حکام سعودی از نتایج گسترش این دو رخداد بزرگِ تاریخ معاصر به‌ویژه انقلاب اسلامی ایران را به نمایش می‌گذارد.

  • حمله تروریستی اواخر آبان ماه ۱۳۹۲ یک گروه تروریستی مورد حمایت دولت سعودی به سفارت ایران در بیروت که منجر به شهادت ۲۳ تن از جمله؛ حجت الاسلام انصاری رایزن فرهنگی ایران گردید.
  • تحریک هرازگاه کشورهای منطقه به طرح ادعای واهی در مورد مالکیت جزایر سه‌گانه ایرانی.
  • استفاده از تمام توان برای کارشکنی در فرآیند مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۵+۱.
  • کارشکنی گستاخانه در صدور روادید برای مسئولین و سایر اقشار مردم ایران و رفتار تحقیرآمیز با آنها در مبادی ورودی و خروجی این کشور یا در جریان مسابقات ورزشی.
  • تحریک نامحسوس معترضین ایرانی برای حمله به سفارت عربستان در تهران و ایجاد آتش‌سوزی عمدی برای مظلوم‌نمایی و پیش‌دستی در قطع رابطه با ایران به اتهام مشارکت دولت در این تعرض خودجوش.
  • تحریک و ترغیب گروه‌های تروریستی به حمله علیه منافع جبهه مقاومت در تقابل با اهداف انسانی ایران.
  • هتک حرمت و تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده در سالجاری.

اگرچه دست و پا زدن‌های نومیدانه، حکام سعودی و عناد و دشمنی‌های این رژیم با ایران اسلامی و نیز نمایش مضحک اعدام یکی از شخصیت‌های برجسته و با تقوای شیعی که هرگز از گزینه نظامی استفاده نکرده است، در کنار گروهی از افراد ظاهراً تروریست، از روی استیصال صورت گرفته و اهداف خاصی را دنبال می‌کند، اما تردیدی وجود ندارد که در مجموع این اقدامات نمی‌تواند، پایه‌های لرزان این حکومت را از سقوط حتمی نجات دهد و لذا صرف‌نظر از جاه‌طلبی حکام سعودی، اهداف و دلایل دیگری در رابطه با اقدامات غیرمعمول آنها متصور است، که در ادامه مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

  • جبران سرخوردگی‌های ناشی از شکست‌های مکرر در عرصه‌های بین‌المللی در رقابت با ایران اسلامی.
  • شکست پی در پی در مقابل جبهه مقاومت در سوریه، عراق، لبنان و سایر کشورهای جهان اسلام.
  • اثبات ادعای مضحک رهبری کشورهای اسلامی با استفاده از اهرم‌های ناکارآمد زر و زور و تزویر.
  • نگرانی از قطع حمایت‌های آمریکا و سایر دول غربی و انزوای حکومت در حال اضمهلال عربستان.
  • ترس از افشای فراگیر ماهیت صهیونیستی و غرب گرایانه حکام سعودی برای مسلمانان جهان.
  • نگرانی از افشای رفتارها و اقدامات جنایتکارانه حکام سعودی در افکار عمومی مسلمانان جهان.
  • رهایی از عوارض ناشی از سوءاستفاده نامشروع از اموال و امکانات بیت‌المالِ متعلق به مردم عربستان.
  • مظلوم‌نمایی و حرکت رو به عقب برای فرار از محاکمه در مراجع بین‌المللی به عنوان جنایتکار جنگی و عامل اصلی کشتار و قتل‌عام مسلمانان و غیرمسلمانان در منطقه و سایر کشورهای جهان.

با این توصیف بدیهی است که؛ خویشتنداری و مماشات دستگاه دیپلماسی در برابر کسانی که دستشان به خون هزاران بی‌گناه در سطح جهان آلوده است و از تکرار رفتارهای خصمانه خود اِبایی ندارند، نه تنها باعث کاهش تنش‌ها و رفتارهای مجرمانه جنایتکاران و خیانت‌پیشه‌گان به منافع مسلمین نخواهد شد، بلکه به گستاخی و جسارت بیش از پیش آنها منجر خواهد شد، بنابراین دستگاه دیپلماسی کشور همواره باید در یک اقدام از پیش برنامه‌ریزی شده و حرکت کاملاً پیشدستانه، در چارچوب قوانین و ضوابط متعارف جهانی، شرایط لازم را برای برخورد مناسب و به چالش کشیدن مجرمین و متخلفین در محافل و محاکم بین‌المللی و در افکار عمومی جهان فراهم نماید.

ملت مسلمان جهان اسلام نیز باید به یاد داشته باشند، که مردم فهیم، بصیر و صبور ایران، از دیرباز و بی هیچ تعصبی، برترین انسان‌های قوم عرب را به عنوان رهبران معنوی و مذهب و آیین آنها را به عنوان دین و مذهب خود انتخاب نموده و با افتخار نام مبارک آنها را برای فرزندان خود برگزیده‌اند و بر خلاف برخی از افراد متعصب و نژادپرستی که همانند عصر جاهلیت؛ رنگ و نژاد، زبان و قوم و قبیله را ملاک و معیار برتری خود می‌دانند و فکر می‌کنند، با اتکاء به قدرت تسلیحات نظامی خود و حمایت لرزان غرب می‌توانند، سرنوشت ملت‌ها را در دستان کثیف خویش بگیرند، بر این باورند که در همه موارد و در تمام عرصه‌های ملی و بین‌المللی، اتحاد و انسجام اسلامی اساسی‌ترین و ضروری‌ترین نیاز مسلمان برای طی نمودن مسیر رشد وتعالی مادی و معنوی محسوب می‌شود.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۴/۱۰/۹۴

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *