پیشنهاد به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (رسانه ملی) در مورد سوژه گزارش‌های خبر بیست و سی

بسمه تعالی

مدیر و اعضای محترم برنامه خبری بیست و سی:

     با سلام و احترام و ضمن تشکر فراوان از مسئولین و دست اندرکاران محترم، دلسوز و متعهد خبر ۳۰/۲۰ که با ظرافت و دقت قابل تقدیر، در قالب گزارش‌های خبری بسیار ارزشمند و ضروری مانند: صرفاً جهت اطلاع، زیر ذره بین، سرزده و سایر گزارش‌های ارائه شده، نکات مورد غفلت و اشکلات و ابهامات و نیازهای اجتماعی را مورد توجه قرارداده و به مسئولین یادآوری می‌نمایند، موضوعات ذیل نیز به همین منظور و برای تهیه گزارش‌های جدید در این راستا تقدیم می گردد.

۱- آیا نظام پیشنهادات در دستگاههای دولتی ایجاد شده و به طور اثر بخش و جدی مورد توجه و عمل قرار می گیرد؟ ( حقیر که تابحال صدها طرح و پیشنهاد راهبردی و کاربردی به دستگاههای مختلف ارسال کرده ام، معتقدم این مسئله در اکثر دستگاهها در حد شعار است و به اصطلاح خریدار ندارد و افراد متولی یا درک مناسب از این موضوع ندارند یا از اختیارات و سازوکار لازم برای اقدام در این زمینه برخوردار نیستند).

۲- آیا سیستم نظارتی ادارات فعال است و کسی بر کار اندک ناظران و بازرسان موجود نظارت می کند و اصولا آیا بازرسی ها به طور مستمر، درست و منطقی انجام می شود یا در حد تشریفاتی و به شکل صوری انجام می شود؟ (قطعا گسترش و ترویج فساد اداری که به تدریج در حال نهادینه سازی و تبدیل شدن به یک فرهنگ ناهنجار است، حاصل ضعف نظارتی در بخشهای مختلف دولتی و غیر دولتی است).

۳- آیا برای اختراعات و ابداعات اولویت گذاری صورت گرفته و فعالیتها در این زمینه متناسب با نیاز و ظرفیتهای فعلی کشور است یا سلیقه ای و بدون ضابطه است و مهمتر اینکه تا بحال چند درصد از طرحها در این زمینه به مرحله تجاری سازی و تولیو انبوه رسیده و …؟ اگر اقدام جدی صورت گرفته پس علت سرگردانی بسیاری از مخترعین و مبتکرین و بی نتیجه ماندن بسیاری از طرحها و یا واگذاری امتیاز دستاوردها ی دانشمندان کشور به سایر کشورها چیست و چه مرجعی متولی اصلی سیاستگذاری و ساماندهی به این موضوع است؟

۴- تمام افراد جامعه و کلیه دستگاهها می توانند در کار خود خلاقیت و نوآوری داشته باشند و این موضوع می تواند همه موضوعات از جمله: بسته بندی، دسته بندی، رنگ آمیزی و سایر موارد مانند: کمیت، شکل و کیفیت را نیز شامل شود، اما این موضوع در سطح کشور و در بین تک تک افراد جامعه از چه جایگاهی در بخشهای مختلف تولیدی اعم از صنعت، کشاورزی، خدمات و ……….. برخوردار است؟ جایگاه تحقیق و مطالعه (R&D) برای ارتقاء کیفیت و کسب دستاوردهای جدید و تولید محصولات متفاوت در بین مردم ما و دستگاههای مختلف دولتی و غیر دولتی کجاست؟

     برای درک بهتر موضوع خوب است نگاهی به تجهیزات و امکانات محل کار، محل زندگی و محیط اطرافمان بیندازیم، از کامپیوتر و رادیو و تلویزیون گرفته تا پانچ و ماشین منگنه و از علائم راهنمایی و رانندگی گرفته تا آسفالت زیر پایمان همگی حاصل کار دیگران است و ما هنوز تا احیاء جایگاه واقعی خودمان فاصله داریم و این روندی است که علی رغم رشد شتابنده علمی در برخی از موضوعات، همچنان در مورد سایر موضوعات ادامه دارد و در اکثر موارد باعث شده ما به کپی سازی آنهم در سطحی بسیار نازلتر، بسنده کنیم و این در حالیستکه رسانه ملی می تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد.

۵- استفاده از فناوریهای نوین کاری بسیار ضروری و ارزشمند است، اما نظام اداری قدیمی و پوسیده ما (به ویژه در زمینه تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد و تهیه و طراحی سیستمها و روشهای بومی) برای همگام شدن با ابزار و روشهای جدید چه اقداماتی انجام داده است؟ آیا قبل از تجهیز به وسایل مدرن، به پیش نیازهای آن مانند اصلاح الگوهای آموزشهای بدو خدمت و حین خدمت اندیشیده شده و یا صرفا به توسعه تجهیزاتی پرداخته شده است و اصولا تا چه میزان از دستاوردهای جدید به درستی استفاده می شود و به عبارت دیگر آیا هم اکنون ظرف و مظروف با هم تناسب دارد؟ کی قرار است شعار تحول اداری بطور واقعی و کارآمد عملی و تغییرات لازم در ساختار، سازمان، سیستمها و روشهای دولت عملی شود.

۶- اگرچه استاندارد سازی در پاره ای از موارد نمی تواند کاربرد چندانی داشته باشد اما در اکثر موارد اقدمی بسیار ارزشمند و مفید تلقی می شود، اما سوال این است که چرا همچنان بسیاری از محصولات موجود در کشور اعم از صنعتی، خوراکی، پوشاکی و … فاقد استاندارد هستند و سوال دیگر اینکه تا کی باید الگوهای خارجی مبنای استانداردسازی صنعتی، کشاورزی، علمی، آموزشی و… ما قرار بگیرند و چرا ما برای مــــرجـــع شدن در این زمینه اقدام نمی کنیم و… ؟

۷- چرا علی رغم ظرفیتهای فراوان بالقوه موجود در کشور، مراکز علمی ما مشابه بخش پزشکی برای ایجاد رشته های تحصیلی بومی در موضوعاتی مانند: مهندسی قنات یا رشته تخصصی در زمینه کارشناسی برنج، خرما، چای و زعفران ایرانی و یا سایر موضوعات کشاورزی و غیر کشاورزی به شکل حرفه ای اقدام نمی کنند، آیا همیشه ما باید برای نوآوری و تولید محصولات جدید، مقلد بیگانگان باشیم؟

۸- موضوع روابط عمومی، ارتباطات مردمی، تکریم ارباب رجوع و سایتهای اطلاع رسانی در ادارات تا چه حد جدی گرفته شده و آیا واقعا به شکل کاربردی و اثر بخش فعال است و به درستی پاسخگوی مردم و نیاز جامعه می باشد؟ آیا واقعا مردم می توانند به راحتی به این مراجع دسترسی داشته و اصولا آیـــــا می دانند که برای پیگیری امور خود باید به آنان مراجعه کنند؟

۹- امروز موضوع سیطره و اعمال نفوذ صاحبان سرمایه بر شکل گیری و عملکرد دولتها در کشورهای غربی یک موضوع انکار نا پذیر است، اما آیا در جریان اجرای اصل ۴۴ تدابیر لازم برای جلوگیری از ایجاد کارتلها و تراستهای ایرانی در آینده اندیشیده شده است؟ برخی از رخدادها در سالهای اخیر بیانگر آن است که مقدمات پیدایش مافیای قدرت در موضوعات مختلف و نفوذ سرمایه داران بر فعالیتهای دولت و نظام حکومتی در حال شکل گیری است و لذا این نکته باید با قانونگذاری مناسب و… مورد توجه جدی قرار گیرد.

۱۰ علت بی ثباتی قوانین و بخصوص مقررات در کشور چیست؟ آیا این موضوع امـــنیت سرمایه گذاری اقتصادی و تولید و تجارت را تهدید نمی کند؟ آیا وقت آن نرسیده که اصناف و بطور کل بخشهای مختلف تولید، توزیع، مصرف، واردات، صادرات و … بطور مشترک و به شکل موضوعی در قالب کمیسیونهای مختلف صنفی و مردمی در تدوین و اجرای مقررات مشارکت داشته باشند؟

۱۱- بالاخره مسئولیت واردات بی رویه بر عهده کیست؟ مگر مجموعه ای غیر از دستگاههای دولتی در این زمینه مجوز صار می کند، پس چرا کسی مسئولیت این نابسامانیها را نمی پذیرد؟ آیا الزاما و در همه موضوعات، تنها راه ایجاد رقابت، واردات کالاهای مشابه است و راه کار دیگری برای رقابت وجود ندارد که اینهمه بر آن تاکید می شود؟ چرا رسانه ها بخصوص صدا و سیما مصالح کشور را فدای منافع خود نموده و اینهمه کالاهای خارجی را تبلیغ می کنند؟

۱۲- آیا مصوبات استانی به طور کامل و جدی پیگیری و اجرا می شود و اصولا آیا این مصوبات خارج از روال، با برنامه های هدفمند بلند مدت و کوتاه مدت کشوری و محلی مغایرت ندارد و به عبارت دیگر چرا این موارد در قالب برنامه های سالانه یا پنجساله ارائه و سپس از طریق سفرهای استانی پیگیری نمی شود؟

۱۳- اینکه تغییر قیمت برخی از اقلام تابع شرایط جهانی یا برخی از بحرانها بوده و اجتناب ناپذیر است، حرف درستی است، اما قطعا این موضوع شامل همه اجناس و کالاها و خدمات آنهم در این حد لجام گسیخته نمی شود و لذا سوال این است که چگونه در کشوری مانند عربستان با تمام ضعفهای مترتب برآن، قیمت کالا و خدمات سالهای سال تغییر نمی کند، هزینه تمام خدمات شهری و مالیات و عوارض به طور یکجا و تجمیعی از اصناف دریافت می شود و قوانین به طور جدی اجرا می شود، اما مسئولین ما نمی توانند قیمتها را بطور مستمر، جدی و قاطعانه کنترل کنند؟ چرا مسئولین و رسانه ها به زبان عامیانه و همه فهم (در قالب فیلم، گزارش و …) اصناف، تولید کنندگان و مردم را در مورد پیامدهای افزایش قیمتها و نگاه انفرادی به کسب درآمدهای غیر قانونی توجیه نمی کنند؟ قطعا در این زمینه تهیه گزارشهای مقایسه ای نسبت به قبل از انقلاب و یا سایر کشورها می تواند نقش اساسی در رفع این مشکل داشته باشد.

۱۴- دین اسلام سرشار از مباحث تئوری و نظری کاربردی در موضوعات مختلف از جمله، مدیریت اسلامی، اقتصاد اسلامی، تجارت اسلامی، بانکداری اسلامی، فرهنگ اسلامی، سیاست اسلامی و امثال آن است و این علوم و منابع غنی، الگوهای کارآمد و در عین حال نانوشته ای را ترسیم نموده اند که متاسفانه علی رغم گذشت سالها از عمر با برکت انقلاب اسلامی هنوز به طور مکتوب و علمی قابل ارائه نیستند و لذا سوال این است که نقش هر یک از دستگاههای دولتی برای تهیه و ارائه الگوهای مرتبط چیست و اصولا یک الگو دارای چه مولفه ها و ویژگیهایی است؟ مرجع توجه به این موضوع کدام دستگاهها هستند؟

۱۵- حال که بحمدالله خبرنگاران شما از جرات و جسارت لازم برخوردارند، خوب است سری هم به دادگاهها بزنند و از مشکلات و پیچیدگیهای سیستم قضایی و نحوه برخورد قضات با ارباب رجوع و نیز علت نارضایتی مردم از دادگاهها گزارش تهیه نمایند.

۱۶- راستی از رانت خواری آقا زاده ها و یا اعلام دارایی مسئولین قبل و بعد از مسئولیت چه خبر؟ آیا به طور جدی و کامل مورد پیگیری و عمل قرار می گیرد؟ توسط چه مرجعی؟ آیا نتیجه بخش بوده؟ چرا این طرح ارزشمند به سایر مدیران تا سطح فرمانداران و بخشداران و حتی روسای ادارات شهرستانها و کارکنان بانکها و سایر مراکز دارای ظرفیت سوء استفاده مالی تعمیم داده نمی شود؟

۱۷- اگر در سیستم اداری کشور با افراد ناکارآمد و متخلف به‌طور جدی و قاطعانه برخورد می‌شود؟ تا به‌حال چند نفر از این‌گونه افراد از سیستم اداری و اجرایی کشور حذف یا مجبور به استعفا یا اخراج شده اند؟ تعداد افراد متخصص و متعهد جایگزین چند نفر بوده؟ چه تدابیر و قوانینی برای برخورد فوری، قاطعانه و جدی با این گونه افراد پیش بینی شده است؟

۱۸- آیا تابحال نحوه و کیفیت کار پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری را مورد توجه قرار داده اید؟ چرا علی رغم هزینه های گزافی که به مردم و دولت تحمیل می شود، عمدتا کارها را با بکار بردن نامرغوبترین مصالح و نامناسبترین کیفیت انجام می دهند؟ چرا آسفالت، جداول و موزائیک فرش معابر که باید دهها سال عمر مفید داشته باشد، قبل از یکسال مستهلک می شود؟ چرا تاسیسات شهری بدون زیر سازی و تمیز کاری رنگ آمیزی می شوند؟ (شخصا بارها دیده ام که روی خاک و حتی گل موجود روی نرده ها، جداول و گاردریلها رنگ آمیزی شده است)، چرا قبل از آسفالت یا سنگ فرش معابر، زیــــــر سازی درست انجام نمی شود؟ چرا قبل از خاکریزی فضای سبز معابر و پارکها، نخاله ها و ضایعات ساختمانی به درستی جمع آوری نمی شود؟ چرا روکش زیر پلها خیلی زود از جای خود کنده و یا مستهلک می شوند؟ چرا سقاخانه های زیبا و پر هزینه پارکها باید اینقدر بی کیفیت باشد که در مدت کمتر از یکسال آثار تخریب زودرس بر روی آنها ظاهر شود؟ آیا قرار است همچنان فقط به ظواهر پرداخته شود؟ و دهها چرای دیگر و در نهایت اینکه وظیفه تست مصالح و نظارت بر کیفیت مصالح و کار پیمانکاران بر عهده کیست؟

۱۹- جایگاه معماری ایرانی و اسلامی در ساخت و سازهای شهری کجاست؟ چه سازمانی متولی ساماندهی به این موضوع است؟ چرا اکثر ساختمانهای ما هم از کیفیت معماری نوین و هم از معیارهای معماری سنتی بی بهره اند و نه تابع الگوی ایرانی و اسلامی هستند و نه الگوی غربی و شرقی؟

۲۰- بالاخره چه مرجع و سازمانی متولی برخورد با فروش تحقیق، رساله و پایان نامه‌های تحصیلی و جلوگیری افراد سود جو و فرصت طلبی است، که نظام آموزشی کشور را به سخره گرفته و باعث تربیت دانش آموختگان کم سواد و متقلب می شوند؟

۲۱- متولی قانونگذاری و برخورد با کارچاق کن ها، دلالان و واسطه گریهای کاذب در امور مختلف کیست؟ (ازجمله واسطه های فروش دارو، دلالان توزیع میوه و تره بار، کارچاق کن های ثبت شرکتها و … ).

۲۲- از پیگیری و تکمیل طرحهای نیمه کاره عمرانی، صنعتی، کشاورزی و … دولتهای قبلی چه خبر و تابحال چه تعداد از این طرحها به نتیجه رسیده است؟

۲۳- چرا تا کنون برای تجمیع و توزیع متمرکز درآمد و یا بودجه تخصیصی به دهها دستگاه دولتی و غیر دولتی متولی محرومیت زدایی در جهت پرداخت حقوق بیکاری یا از کارافتادگی محرومین اقدام نشده است؟

     در رابطه با مسائل اداری و اجتماعی دهها موضوع قابل طرح دیگر وجود دارد، اما بدیهی است که برای جلوگیری از بدبینی مردم و ایجاد امید و نشاط در جامعه باید نقاط ضعف در کنار نقاط قوت و مجموعه دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی به طور توامان و در حد امکان به شکل مقایسه ای با سایر کشورهای همجوار و یا وضعیت قبل از انقلاب و به طور تدریجی، مورد توجه قرار گرفته و بگونه ای عمل شود که مردم حتی المقدور گرفتار سیاست بازی و سیاسی کاری و در نهایت دچار سیاست زدگی، یاس و نومیدی نشوند.

     از آنجا که ظاهرا شما و برخی از معدود مسئولین، تنها مجموعه پیگیر مطالبات مردمی و رهنمودهای مقام مقام معظم رهبری (دامه) هستید، مردم بعد از خدا به گزارشات پر مخاطب و اثر بخش شما امید بسته اند و لذا امیدواریم که در نهایت پیگیریهای مستمر و متعهدانه دوستان عزیز در خبر ۳۰/۲۰ سبب پاسخگویی همه مدیران و ایجاد تحول اساسی و بهینه سازی نظام اداری و رفتارهای اجتماعی گردد.

     بدیهی است که بیشتر موارد مورد اشاره ناشی از کوتاهی، ناکارآمدی، غفلت و یا منفعت طلبی برخی مدیران میانی و عوامل اجرایی است و معمولا مسئولین مذکور برای توجیه عمل خود به ارائه پاسخهای کلی و مبهم بسنده می کنند، اما بدیهی است که نباید به این پاسخهای سطحی یا بخشهای مثبت اکتفا کرد، بنده در اکثر موارد نمونه های عینی و آماری از مسائل فوق را در اختیار دارم (به عنوان مثال آمار ۲۲ هزار قنات که از ابتدای انقلاب به علت کم توجهی دستگاههای ذیربط خشک شده یا هزاران هکتار جنگل که نابود شده و هزاران نفر متخصصی که از کشور مهاجرت کرده اند). لذا در پایان ضمن اعلام آمادگی برای توضیح حضوری و بیان سایر پیشنهادات مورد نظر؛ از آنجا که، مسئولیت اصلی در این موارد وظیفه دستگاههای نظارتی می باشد، لذا مجددا از مسئولین محترم رسانه ملی که به درستی نقش اطلاع رسانی و بیان انتظارات مردم را بر عهده گرفته اند صمیمانه تقدیر و تشکر نموده و امیدوار است پیگیری تمام موضوعات مطرح با جدیت و بدون هرگونه اغماض، تا حصول نتیجه قطعی تداوم یابد.

     مستدعیست در صورت عدم امکان استفاده از مطالب مذکور، در اختیار سایر بخشهای ذیربط در صدا و سیما قرار گیرد، ضمنا خواهشمند است وصول این نامه و مقالاتی را که قبلا برای استفاده در گزارشها ارسال کرده ام را نیز اعلام فرمایید.

                                                                                               اجرکم عندالله

                                                                                             احمد رضا هدایتی

                                                                                       کارشناس ارشد مدیریت

                                                                                                    ۳۰/۳/۹۰

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *