رابطه افشاگری مفاسد با رضایتمندی مردم!؟

     این روزها اخبار دریافت حقوق‌های نجومی و سایر مفاسد و معضلات اقتصادی در صفحات بیشتر نشریات و سایت‌های خبری جاخوش کرده و به‌نظر می‌رسد قصد دارد تا مدتی نامعلوم، میهمان محافل عمومی باشد، اما آیا پرداختن بیش از حد به این موضوعات در رسانه‌ها، با منافع کشور و مصالح جامعه سازگاری دارد؟

     بدیهی است یکی از خواسته‌های اصلی افکار عمومی جامعه توجه مسئولین محترم به اهمیت و ضرورت مبارزه با فساد ساختار یافته در سیستم اداری و ایضاً اجتماعی کشور است، اما طبیعی است که این مبارزه نباید و نمی‌تواند فقط به افشای مفاسد و تخلفات خلاصه شود، بلکه مردم فهیم و صبور ایران اسلامی همزمان و بلکه بیش از افشای تخلفات اقتصادی و اداری انتظار دارند برای رفع زمینه‌های بروز این‌گونه مشکلات تدبیری اندیشیده شود و در عین حال با مرتکبین این تخلفات با قاطعیت و در اسرع وقت برخورد شود.

اما در عین‌حال باید توجه داشت، تا زمانی که با نگاه تک‌بعدی و بدون توجه به سایر جنبه‌های کار از جمله؛ نیاز به ریشه‌یابی و کشف مجاری تخلف، اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی، ضرورت به روز رسانی و رفع خلاء‌های قانونی، اولویت و اهمیت پیشگیری و نظارت و کنترل، ضرورت برخورد قاطعانه و مجازات متخلفین و امثال آن به موضوع پرداخته شود، نه تنها افشاگری‌ها، رضایتمندی افکار عمومی جامعه را در پی نخواهد داشت، بلکه ممکن است، با عوارض و پیامدهای جانبی ناخوشایندی مانند آنچه مورد اشاره قرار خواهد گرفت، مواجه شود.

  • پرداختن بیش از حد به مفاسد در رسانه‌های داخلی، می‌تواند به سیاه‌نمایی و سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه در جهت بزرگنمایی بیش از حد موضوع و ارائه تحلیل‌های غیرواقعی ازشرایط کشور و ناکارآمد جلوه دادن نظام منجر شود.
  • این افشاگری‌ها همچنین می‌تواند، به بهانه‌ای مناسب برای سوءاستفاده افراد فرصت‌طلبی تبدیل شود که مترصد آن هستند تا از هر حربه‌ای برای ضربه زدن به اسلام عزیز و یا چپاول بیت‌المال بهره برده و به اصطلاح از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.
  • بزرگ‌نمایی بیش از حد موضوع از سوی رسانه‌ها می‌تواند ناامیدی و سلب اعتماد افراد ناآگاه یا ساده‌لوح و به‌خصوص افراد سست اراده و متزلزل در داخل و حتی یأس و نومیدی دوستداران انقلاب در خارج از کشور را به همراه داشته باشد.
  • اقدام عجولانه، مقطعی و سطحی و نیز قربانی شدن افشاگران مفاسد به بهانه مقابله با متخلفین واقعی و مسدود شدن مسیر افشاگری و فرصت نهی از منکر، از دیگر عوارض احتمالی افراط و تفریط در کار است.

لذا نه تنها نحوه اطلاع‌رسانی در این خصوص مستلزم بازنگری است، بلکه اقدام عملی در این زمینه نیز باید سریع، جامع، فراگیر و به‌گونه‌ای انجام شود که ضمن توجه به همه جوانب کار، به الگویی اعتمادساز و قابل قبول برای سایر موضوعات و درس عبرتی برای دیگران تبدیل شود.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۹/۴/۹۵

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. هومن گفت:

    حقوق های نجومی هرند فساد هست اما به اندازه دزدی از بانک ملی بود ؟شبیه هست ؟

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      آقا هومن سلام؛ هر دو موذد پلید و نفرت انگیز و ظالمانه بودند، برای مسئولین نظام اسلامی هیچکدام پذیرفتنی نیست.
      ضمناً با عرض معذرت بنده به علت مشغله کاری تا آخر خرداد ماه فرصت ندارم به سوالات شما پاسخ بدهم. بعداً در خدمتم.
      در صورت تمایل عنوان «میهمانان ناخوانده» را هم در سایت جستجو و بخصوص قسمت ماهواره را هم در صورت تمایل بخوانید.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *