پیشنهادات مربوط به حوزه فعالیتهای وزارت بازرگانی (وزارت جدید صنعت، معدن و تجارت)

بسمه تعالی

گزیده متن نامه ارسالی به دستگاه‌های مختلف دولتی در قوه سه‌گانه

وزیر محترم وزارت صنعت، معدن تجارت:

     با سلام و احترام و آرزوی توفیق روز افزون برای تمامی خدمتگذاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، بویژه جنابعالی، همانگونه که مستحضرید کشور ایران در ابعاد مختلف ثروتمندترین کشور بالقوه جهان به‌شمار می‌رود و اکتشافات، اختراعات متعدد و متنوع و خدمات فراوان علمی دانشمندان ایران باستان به جهان و نیز دستاوردهای و پیشرفت‌های عظیم و شگرف علمی در دوران انقلاب اسلامی نیز ثابت کرده که کشور ما از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای سرعت بخشیدن مضاعف به مسیر رشد و تعالی همه‌جانبه در بخش‌های مختلف برخوردار است.

در این راستا بدیهی است؛ چنانچه مرجعیت علمی و عملی ایران در سطح جهان هدف و مبنای کار قرار گیرد و شرایط لازم برای استفاده بهینه و اصولی از همه ظرفیت‌های مورد اشاره فراهم گردد، امکان سرعت بخشیدن به این حرکت پرشتاب بیش از پیش فراهم خواهد شد.

به همین منظور علاوه بر پیشنهادات مشترک و عمومی که برای رئیس جمهور محترم و همه دستگاه‌های دولتی ارسال شده است، موارد ذیل نیز به عنوان پیشنهادات اختصاصی برای آن دستگاه محترم تقدیم می‌شود، لذا ضمن اعلام آمادگی برای توضیح حضوری، خواهشمند است دستور فرمایید، موضوعات ارسالی مورد بررسی قرار گرفته و حتی‌المقدور اینجانب را نیز از نتیجه اقدامات صورت گرفته آگاه نمایند.

توضیح: برای ملاحضه نامه و پیشنهادات مشترک و عمومی و نیز مواردی در مقاطع مختلف به شکل اختصاصی ارسال شده می‌توانید، به متن نامه ارسالی برای رئیس جمهور محترم و یا نامه پیشنهادات مشترک و عمومی که به شکل مستقل در بخش پیشنهادات همین سایت ارائه شده مراجعه بفرمایید.

با نهایت تقدیر و تشکر

احمد رضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

اواخر سال ۱۳۸۶

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

پیشنهادات موردنظر:

ق – وزارت بازرگانی :

  • از آنجا که مجموعه عوامل موثر در افزایش نرخ تورم در ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با یکدیگر قراردارند، لذا تشکیل موسسات یا تیمهای مشاوره ای با مشارکت وتعامل بخش خصوصی و دولتی بمنظور استفاده از ظرفیتهای مراکز علمی و تحقیقاتی کشور و بهره گیری از نظرات کارشناسان و متخصصین صاحبنظر برای ریشه یابی و طراحی روشهای مناسب و مطالعه عوارض جانبی کوتاه مدت و بلند مدت راهکارهای مــورد نظر برای مقابله با تورم، ضروری بنظر می رسد.
  • بازنگری و اصلاح قوانین ومقرات موجود با مشارکت نمایندگان صاحبنظرازسه گروه تولید کننده ، ‌فروشنده و مصرف کننده و در صورت لزوم نظر خواهی عمومی از مردم برای رفع مشکلات قابل طرح .
  • بومی سازی و استفاده از تجارب و الگوهای برتر مورد استفاده در سایر کشورها.
  • اعمال دقیق و کامل ومستمر قوانین و مقررات موجود و برخورد جدی با متخلفین و مجرمین اقتصادی در تمام سطوح با اقداماتی مانند: ، مجازاتهای کیفری ، اخذ جریمه ،‌ محروم ساختن از برخی خدمات عمومی ، مصادره یا حراج عمومی کالای یا محصولات آنها و سایر روشها.
  • تشدید اقدامات مربوط به مقابله با قاچاق کالا و جلوگیری از ورود کالاهای غیر مجاز.
  • توسعه و تقویت دستگاههای نظارتی و همچنین افزایش کنترلها بر کار ناظرین و بازرسان.
  • تثبیت سیاستهاو قوانین و مقررات نظام اقتصادی کشور و اجتناب از اعمال سیاستهای توروم زا، پس از بررسی های کارشناسی لازم. (ایجاد کمیته مشترک سیاستگذاری با مشارکت سایر دستگاهها)
  • نظامند نمودن روند قیمت گذاری کالا و خدمات و جلوگیری از سوء استفاده های مالی بخصوص در پروژه های عمرانی و صنعتی که پیوسته با ارائه قیمتهای بسیار بالا و غیر واقعی از سوی پیمانکاران مواجه بوده است
  • تمرکز در مراکز تصمیم گیری و سیاستگذاری و حذف سازمانها و مراکز موازی در این زمینه.
  • ایجاد شرایط لازم برای مردمی کردن نهضت مبارزه با گرانی و مشارکت دادن آنها در نظارتها .
  • فرهنگ سازی واطلاع رسانی مناسب وآموزش و توجیه عمومی مردم (اعم از تولید کننده ، توزیع کننده یا مصرف کننده) در مورد پیامدها و عوارض منفی کوتاه مدت و دراز مدت گرانفروشی وجلب مشارکت آنها برای همکاری در این زمینه با استفاده از رسانه ها بویژه صدا و سیما و سایر روشهای ممکن .
  • کاهش یا حذف هزینه برخی از خدمات عمومی ازجمله : هزینه بیمه ، هزینه تحصیل ، هزینه درمان ویا هزینه های آب و برق و تلفن که کمتر امکان سوء استفاده و قاچاق آنها وجود دارد و همزمان حذف کامل یارانه و استفاده از درآمد ناشی از صرفه جویی در این زمینه برای تامین هزینه خدمات مورد اشاره ، می تواند بدون ایجاد تنش و تحمیل فشار اقتصادی به جامعه، بعنوان یک راهکار اساسی مورد توجه قرار گیرد ، مشروط بر آنکه شرایط و زمینه های لازم برای اجرای همزمان آن فراهم شود ، زیرا از یک سو تدریجی بودن حذف یارانه به مرور زمان خود به یک عامل روانی برای افزایش قیمتها تبدیل شده است و از سوی دیگر حذف یارانه ها بدون نوجه به جبران فشار ناشی از آن به جامعه ، خود می تواند به بروز یک بحران جدید در این رابطه منجر شود .
  • جایگزین نمودن کمکهای غیر نقدی مانند کالا یا خدمات ویا حتی مواردی مانند اقلام جهیزیه یا اختصاص سالنهای دولتی برای برگزاری مراسم ازدواج جوانان، بجای کمکهای نقدی اعطایی به کارگران و کارمندان دولت، از دیگر روشهای قابل اجرا می باشد.
  • از دیگر اقدامات اساسی قابل اجرا ، افزایش تعاملات و ارتباطات بــرای جذب سرمایه های خارجی به کشور و متقابلا کاهش نقدینگی و جذب سرمایه های غیر فعال داخلی از طریق بانکها و یا فروش اوراق قرضه و مشارکت ، برای انجام پروژه های بنیادی و اساسی است.
  • ضابطه گذاری معقول برای تقویت و توسعه سرمایه گـــــــذاری در خارج از کشور و اجرای پروژه های بین المللی و همچنین توسعه و تقویت ظرفیتهای موجود در این زمینه، راه کار دیگری است که در دراز مدت می تواند آثار مثبت فراوانی را به همراه داشته باشد.
  • جلوگیری از تولید، توزیع و فروش کالاهای فاقد نشانی سازنده، مشخصات فنی، قیمت چاپی یا برچسب قیمت و ضبط اینگونه کالاها که در قانون نیز بر آن تاکید شده نیز حتما تاثیر بسزایی در کنترل قیمتها خواهد داشت که این نکته خود موید ضرورت اجرای دقیق و کامل قوانین است.
  • بدیهی است ایجاد تعادل و کاهش برخی از هزینه های مالیاتی بویژه در مورد مراکز تــولیدی و همچنین یکسان سازی و کـــاهش هــــزینه اجاره انبارهـا و مراکز توزیع (فروشگاهها و نمایشگاهها ) هـم می تواند در کاهش نرخ تورم نقش موثری داشته باشد.
  • استفاده از ابزار تشویقی و ترغیبی در مورد تولید کنندگان ، فروشندگان و ناظرین و حتی خریدارانی که خود را ملزم به رعایت ضوابط خرید می دانند از راهکارهایی است که با سیاست کذاری مناسب و اعمال روشهایی مانند اعطای لوح زرین قیمت گذاری مناسب به تولید کنندگان می تواند به یک عامل اساسی برای اخذ استاندارد و دریافت مجوز تولید گردد.
  • تقویت و توسعه امکانات موجود از جمله ایجاد دفاتر بازرسی و کنترل ثابت و سیار در سطح شهرها و روستاها و توسعه و افزایش وسایل و امکانات ارتباط رایانه ای ، مخابرات و پستی   برای تسهیل در دسترسی مردم به مراجع مسئول کنترل قیمتها ، از دیگر روشهای تسهیل کننده در این زمینه می باشد .
  • کلام آخر اینکه موفقیت در این زمینه نه تنها نیازمند ایجاد ثبات و مهار قیمتهاست، بلکه مستلزم آنستکه با اعمال سیاستهای مناسب و اجرای کامل قانون ، عوامل موثر در افزایش قیمتها اعم از عوامل مستفیم یا غیر مستقیم ، شناسایی ورفع شود و همگام با آن قیمتهای موجود در حد ارزش واقعی کالا و خدمات کاهش یابد.
  • توجه و تاکید به صنایع بسته بندی و سرمایه گذاری، توجیه و آموزش مردم و سرمایه گذاران در این زمینه و بیان آثار آن در افزایش صادرات و کسب درآمد بیشتر.
  • فراگیر نمودن بازار روز ( جمعه بازار و شنبه بازار و … ) برای عرضه محصولات مختلف بخصوص صنایع دستی و محصولات خانگی در شهرهای سراسر کشور با همکاری شهرداریها در نقاط مشخص ذر جهت ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای بیکاران و … .
  • توسعه و تعمیم میادین میوه و تره بار در سراسر کشور با همکاری شهرداریها ( ایران فقط تهران نیست ).
  • از خام فروشی مواد اولیه که از سرمایه های بی بازگشت محسوب می شوند، با فرآوری و توسعه صنایع تبدیلی جلوگیری نموده و مواد را پس از تولید محصولات جدید و کسب ارزش افزوده صادر نماییم .
  • از ورود هرگونه امکاناتی که در داخل تولید و یا امکان تولید آن وجود دارد، بطور جدی جلوگیری نماییم و اجازه ندهیم که همین مقدار صنایع هم که باقیمانده به دست خودمان نابود شود. ( فرق ما با دیگران چیست؟ تا کی باید خام بفروشیم و همان مواد را با قیمت گرانتر به شکل دیگر دریافت کنیم؟ پس نقش ما در تولید جهانی چیست؟ ).

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *