پیشنهادات مربوط به حوزه فعالیتهای سازمان بازنشستگی (ویژه بازنشستگان عزیز):

بسمه تعالی

گزیده متن نامه ارسالی به دستگاه‌های مختلف دولتی در قوه سه‌گانه

رئیس محترم سازمان بازنشستگی کشور:

     با سلام و احترام و آرزوی توفیق روز افزون برای تمامی خدمتگذاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، بویژه جنابعالی، همانگونه که مستحضرید کشور ایران در ابعاد مختلف ثروتمندترین کشور بالقوه جهان به‌شمار می‌رود و اکتشافات، اختراعات متعدد و متنوع و خدمات فراوان علمی دانشمندان ایران باستان به جهان و نیز دستاوردهای و پیشرفت‌های عظیم و شگرف علمی در دوران انقلاب اسلامی نیز ثابت کرده که کشور ما از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای سرعت بخشیدن مضاعف به مسیر رشد و تعالی همه‌جانبه در بخش‌های مختلف برخوردار است.

در این راستا بدیهی است؛ چنانچه مرجعیت علمی و عملی ایران در سطح جهان هدف و مبنای کار قرار گیرد و شرایط لازم برای استفاده بهینه و اصولی از همه ظرفیت‌های مورد اشاره فراهم گردد، امکان سرعت بخشیدن به این حرکت پرشتاب بیش از پیش فراهم خواهد شد.

به همین منظور علاوه بر پیشنهادات مشترک و عمومی که برای رئیس جمهور محترم و همه دستگاه‌های دولتی ارسال شده است، موارد ذیل نیز به عنوان پیشنهادات اختصاصی برای آن دستگاه محترم تقدیم می‌شود، لذا ضمن اعلام آمادگی برای توضیح حضوری، خواهشمند است دستور فرمایید، موضوعات ارسالی مورد بررسی قرار گرفته و حتی‌المقدور اینجانب را نیز از نتیجه اقدامات صورت گرفته آگاه نمایند.

توضیح: برای ملاحضه نامه و پیشنهادات مشترک و عمومی و نیز مواردی در مقاطع مختلف به شکل اختصاصی ارسال شده می‌توانید، به متن نامه ارسالی برای رئیس جمهور محترم و یا نامه پیشنهادات مشترک و عمومی که به شکل مستقل در بخش پیشنهادات همین سایت ارائه شده مراجعه بفرمایید.

با نهایت تقدیر و تشکر

احمد رضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

اواخر سال ۱۳۸۶

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

پیشنهادات موردنظر:

  • بمنظور ارج نهادن بر سالها خدمت صادقانه و درراستای ارتقاء منزلت اجتماعی و همچنین در جهت تسهیل در کسب موقعیت مناسبتر بعد از بازنشستگی، حداقل در آخرین سال خدمت، رتبه بعدی افراد واجد شرایط، به آنان اعطاء و با رتبه بالاتر بازنشسته شوند.
  • حتی‌المقدور قبل یا در ابتدای برخورداری از افتخار بازنشستگی، تسهیلات لازم برای ارتقاء تحصیلی افراد مذکور در مراکز آموزشی فراهم شود، تا امکان حضور و استمرار و تقویت فعالیتهای آنان در عرصه های علمی و تخصصی بخش خصوصی و در صورت لزوم دولتی تسهیل گردد ( بدیهی است که توجه به این موضوع هم می تواند برای فرد و هم برای جامعه موثر و قابل استفاده باشد ) .
  • با هماهنگی مراکز دانشگاهی، آموزشی، مطالعاتی و سایر موارد مشابه موجود در کشور، از بازنشستگان واجد شرایط برای اموری مانند: تدریس، مشاوره و انجام پروژه‌های تحقیقاتی، تشکیل تیم‌های مطالعاتی و… دعوت بعمل آمده و از توان آنان استفاده شود.
  • با تشکیل ستادهای نخبگی متشکل از بازنشستگان متخصص، از تجربیات و علم آنها (فارغ از امور جاری) برای طرحریزی، برنامه ریزی و سایر اقدامات ستادی مورد نیاز ردهها و بویژه تدوین کتب آموزشی به شکل پروژه ای، مشاوره ای یا سایر روشها استفاده شود.
  • شرایط لازم برای واگذاری برخی از امور اجرایی مانند: امور ترابری، امور پستی، امور تغذیــــــه، امور طراحی و چاپ و نشر، امور حراستی و … در قالب شرکت‌های خصوصی برای افراد مذکور ایجاد و یا حداقل شرکتهای متعلق به افراد بازنشسته در اولویت واگذاری کار قرار گیرند.
  • اقدامات لازم برای جمع‌آوری، تدوین و مستند سازی تجربیات این افراد در طول خدمت تحت عنوان «گنجینه‌های انقلاب» یا سایر عناوین مشابه و در قالب مسابقات و فراخوان های سازمانی بعمل آید.
  • هر سه ماه یکبار در دستگاههای مربوطه، مراسم ویژه ای با حضور مسئولین، کارکنان و پرسنل آماده بازنشستگی و حتی‌المقدور خانواده‌های آنان، برگزار و بازنشستگان جدید بطور مشترک طی یک برنامه فرهنگی مناسب، تودیع شوند.
  • در جلسات مذکور ضمن اعطای احکام بازنشستگی، از بازنشستگانی که در طول خدمت تلاش بیشتر یا خدمات ویژه داشته‌اند، تقدیر شود.
  • حتی‌المقدور با اهدای هدایای معنوی مانند (هزینه‌ سفرهای زیارتی) به خانواده‌ها ویا اعطای تسهیلات تحصیلی و ازدواج برای فرزندان، از همراهی آنان با کارکنان، (طی سال‌های خدمت) قدردانی شود.
  • دستگاهها موظف شوند، هرسال یکبار در قالب یک مراسم ویژه فرهنگی، از پیشکسوتان کار و تلاش (بازنشستگان) دعوت و با اجرای برنامه‌های مناسب، براستمرار ارتباط آنها با سازمان متبوع تأکید نمایند.
  • به منظور حفظ ارتباط آنان با سازمان، تسهیلات لازم (مانند کارت تردد) برای رفت و آمد آنها به رده مربوطه و در صورت لزوم سایر مراکز دولتی (حداقل برای یک سال بعد از خدمت) در نظر گرفته شود.
  • ضوابط لازم برای تداوم بهره‌برداری از برخی از امکانات از جمله مراکز گردشگری، تفریحی، سیاحتی، اردویی و سایر موارد مشابه مانند: ورزشگاه‌ها، مراکز اردویی، سالنهای پذیرایی و مراکز اقامتی و … با شرایط جدید تنظیم و جهت اجرا ابلاغ شود.
  • از بازنشستگان ذیربط و علاقمند برای شرکت در برخی از مراسم‌ ویژه مانند : جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی، برنامه‌های کوهنوردی، مراسم‌های افتتاحیه و اختتامیه طرحها و پروژه‌ها و دوره‌های آموزشی و … دعوت شود.
  • اطلاعات افراد بازنشسته بویژه نخبگان و متخصصین آنها برای همکاری در امور مورد نظر، در یک سایت ویژه گردآوری شود.
  • فرزندان پرسنل بازنشسته بعنوان جایگزین پدرانشان، برای استخدام یا بکارگیری در امور پیمانکاری مراکز دولتی، در اولویت قرار گیرند.
  • بمنظور حفظ منزلت و جایگاه اجتماعی کارکنان دولت در جامعه، با فراهم نمودن شرایط مناسب و ایجاد تسهیلات لازم در جهت کسب درآمد عزتمندانه، معقول و مقبول، حتی المقدور از رجوع بازنشستگان به فعالیتهای دور از شان و منزلت اجتماعی آنان، ( بـــــویزه افــرادی که از جایگاه و موقعیتهای شناخته شده تری برخوردار بوده اند) جلوگیری شود .
  • با طراحی اوراق مشارکت داخلی و ایجاد شرکتهای سرمایه گذاری یا تاسیس شرکتهای تعاونی در موضوعات مختلف و یا اولویت به بازنشستگان در فروش سهام شرکتهای مشمول اصل ۴۴ سازمانها، شرایط بهتری برای تامین معیشت و ادامه فعالیت آنان فراهم شود.
  • در پایان خدمت ، دیون خرد و ریز آنان تا یک سقف مشخص، مورد بخشودگی قرار گیرد .
  • با همکاری افراد صاحبنظر از جمله خود بازنشستگان، دستورالعمل‌ها و روش‌های لازم برای استفاده از ظرفیت‌های فکری، ‌ذهنی و اجرایی آنان تهیه و جهت اجرا به سازمان‌ها ابلاغ شود، (بدیهی است اداره بخش قابل توجهی از امور می‌تواند بصورت افــــــتخاری یا با هزینه های بسیار ناچیز، با مدیریت خود بازنشستگان عملیاتی و اجرا شود).
  • از آنجا که عنوان بازنشستگی واژه‌ای است که دارای بار منفی بوده و در عرف عمومی جامعه، نا‌توانی فکری و جسمی دوران کودکی را به ذهن متبادر می‌سازد و حتی گاهی به طنز، معانی دیگری را هم بر این واژه مترتب می‌سازند، بنابراین می‌بایست حتی‌المقدور واژه‌ای را جایگزین نمود که اولاً فارسی باشد و ثانیاً به راحتی از سوی جامعه به عنوان جایگزین پذیرفته شود و ثالثاً برای استفاده از مشتقات آن مشکل ایجاد نکند، برای مثال بازنشستگی، بازنشستگان و بازنشسته‌ را می‌توانی از مشتقاتی محسوب نمود که در سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد .

     با توجه به توضیحات فوق پیشنهاد می‌شود از عنوان «کار آزموده » به معنای کسی که کار را تجربه کرده یا با انجام کار، در این زمینه تجربه کسب کرده استفاده شود، زیرا هم می‌توان این واژه را به اشکال مختلف مانند: « کارآزمودگان، کار آزمودگی و کار آزموده » مورد استفاده قرار داد و هم اینکه واژه مذکور فی نفسه دارای بار منفی و یا حتی مثبت نمی باشد زیرا آزمودن کار الزاماً به مفهوم کسب تجربه مثبت و بالعکس منفی نیست و می‌تواند بیانگر تجربه موفق یا حتی ناموفق باشد و لذا بعد از پایان خدمت هم، توقعی در افراد ایجاد نمی‌کند زیرا در واقع بیانگر مفهومی است که قبلاً به آن اشاره شد.

     بدیهی است استفاده از این واژه‌ یا هر واژه مناسب دیگر که فاقد بار منفی بازنشستگی به معنای از کار افتادگی و ناتوانی باشد نه تنها از آثار منفی روحی و روانی افراد در هنگام پایان خدمت می‌کاهد بلکه نگاه مثبت به موضوع، آثار مثبت جانبی دیگری را هم بدنبال خواهد داشت که در قالب مسائلی مانند: روانشناسی جامعه، بهداشت روانی و در نهایت صرفه‌جویی، قابل بررسی است.

     البته استفاده از هر واژه‌های دیگری که حاکی از کسب تجربه و پختگی افراد باشد و جایگاه و منزلت بزرگترها را در جامعه ارتقاء داده و باعث تقویت روحی آنان گردد، مفید و اقدامی ضروری و در عین حال ستودنی است.

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *