پیام‌ها و پیامدهای حمله موشکی سپاه به داعش

     حدود دو هفته از عملیات تروریستی داعش در تهران و کمتر از یک هفته از پاسخ موشکی و کوبنده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این اقدام جنایتکارانه تروریست‌ها می‌گذرد، با این‌حال هنوز بخش قابل توجهی از خبر رسانه‌ها به‌ویژه در فضای مچازی به پیامدهای جانبی این دو واقعه اختصاص دارد.

     از واکنش جامعه و روال جاری و عادی فعالیت‌های اداری و اجتماعی مردم و مسئولین در روز حادثه، تا اقدام قاطع و سریع نیروهای نظامی و انتظامی در برخورد با تروریست‌ها و از سکوت خبری دولت در روزهای نخستِ پاسخ موشکی سپاه به داعش و مصادره بعدی فعالیت‌های اطلاعاتی و حتی فرمان اجرای این عملیات به نام خود، تا واکنش ناشی از عجز داعش نسبت به نتایج کار و همچنین بازتاب گسترده این خبر توسط رسانه‌های داخلی و خارجی، همگی بیانگر اهمیت و عظمت پاسخ قاطعانه ایران و پیام‌ها و پیامدهای این واقعه بوده است.

الف پیامدها:

      قطعاً این عملیات (حمله موشکی به مواضع داعش) در بُعد بین‌المللی توانسته است، با نمایش قدرت و قاطعیت ایران در برخورد با تهدید خارجی، نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد بازدارندگی دفاعی ایفا نماید.

     عملیات لیله‌القدر سبب شد، تا نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی و حتی مردم با هوشیاری بیشتری فعالیت‌هاای دشمنان اسلام را در داخل و خارج کشور رصد نموده و از ماهیت ضدانسانی آنها آگاه شوند.

     عملیات لیله‌القدر فصل نوین و نقطه عطف درخشانی در عرصه نظامی است، که خودکفایی و خوداتکایی در تهیه و طراحی تجهیزات بومی را تقویت و به خودباوری در سایر بخش‌ها کمک خواهد نمود.

     این اقدام کور و بزدلانه داعش باعث شد تا تکلیف ایجاد فرصت برای توبه و بازگشت معدود افراد فریب‌خورده‌ ایرانی که جذب گروه‌های تروریستی شده بودند و نیز حامیان و کسانی که نسبت به جذب و آموزش آنها در داخل کشور مبادرت کرده بودند، از دوش نظام برداشته و حجت بر آنها تمام شود.

     حمله کور دشمن بار دیگر اثبات کرد که مردم فهیم و بصیر ایران اسلامی، در برابر تهدیدات دشمن و به‌هنگام مواجهه با مشکلات کاملاً منسجم و متحد عمل نموده و قدرتمندانه در عرصه دفاع از نظام حضور خواهند یافت.

     حمله تروریستی داعش که در پی تهدید حکام عربستان مبنی بر کشاندن جنگ به داخل ایران صورت گرفت، بار دیگر و بیش از پیش، ماهیت تروریستی عربستان در حمایت از داعش و استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی و متقابلاً مظلومیت ایران اسلامی را برای افکار عمومی جهان روشن ساخت.

ب پیام‌ها:

     امنیت کشور ایران از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است و ایران اسلامی در برخورد با تهدیدات نظامی و امنیتی، هیچ‌گونه مصامحه‌ای نخواهد کرد و تردیدی به خود راه نخواهد داد و این پیامی روشن و آشکار برای آمریکا و همپالگی‌هایش در منطقه بود که هرازگاهی اقدام به رجزخوانی و یاوه‌گویی علیه ایران اسلامی می‌کنند.

     پیشرفت صنایع نظامی و به‌ویژه قدرت موشکی ایران، واقعیتی است که از قابلیت لازم برای دفاع و تقابل در هر شرایطی حتی از داخل کشور در فراسوی مرزها برخوردار است و صبوری ایران در برخورد با اقدامات تحریک‌آمیز حکام همسایه، نه از سر ضعف و ناتوانی و نیاز به کسب مجوز از غرب و شرق صورت می‌گیرد، بلکه همواره در جهت رعایت منافع جهان اسلام و حفظ جان مسلمین و مستضعفین است.

     اهرم‌های قدرت اسلام و گزینه‌های روی میز ایران اسلامی فقط به توان هسته‌های مقاومت در کشورهای مختلف جهان محدود نمی‌شود، بلکه تجهیزات و تسلیحات نظامی قدرتمند و در عین‌حال بومی نیز، ابزار دیگری است که در صورت لزوم برای سرکوب متجاوزین و جنگ‌افروزان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

     برخلاف نیت پلید استکبار جهانی و اهداف توسعه‌طلبانه حکام قدرت‌طلب و متکبر منطقه، قدرت نظامی ایران با همه ظرفیت‌هایی که دارد، فقط و فقط جنبه دفاعی داشته و در جهت حفظ صلح و آرامش و ایجاد امنیت با‌ثبات و پایدار در منطقه شکل گرفته و با اتکاء به توان داخلی توسعه یافته است.

     عملیات تروریستی داعش و حمله موشکی سپاه، بار دیگر ثابت کرد که برخلاف حامیان واقعی تروریست‌ها، انقلاب اسلامی ایران نه تنها هیچ‌گونه رابطه‌ای با تروریست ندارد، بلکه در تقابل جدی با آنها قرار داشته و در هر شرایطی به مبارزه با آنها ادامه خواهد داد.

     حمایت پرشور مردم از عملیات لیله‌القدر اثبات کرد که برخلاف راهبرد مورد استفاده برخی از کاندیداها در جریان رقابت انتخاباتی اخیر کشور، برخورد قدرتمندانه و پاسخ کوبنده و قاطعانه به دشمن، نه‌تنها هیچ‌گونه نگرانی در مردم ایجاد نمی‌کند، بلکه باعث تقویت غرور ملی در آنها گردیده و دوستان انقلاب را شاد و امیدوار و دشمنان اسلام را ناامید، نگران و مسنأصل می‌سازد.

     پیام دیگر حمله موشکی سپاه این بود که جمهوری اسلامی ایران هرگز مرعوب تهدیدات و تسلیم تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی دشمنان نخواهد شد و در همراهی و همکاری با جبهه‌ی مقاومت، همچنان مصمم و به شکل متحد و منسجم به مبارزه بی‌اَمان خود با تروریست ادامه خواهد داد .

     در این عملیات از موشک‌های میان‌بُرد و نقطه‌زن ذوالفقار استفاده شد، موشک‌هایی که از سکوهای سیار شلیک شد و در صورت بروز هرگونه شرارت از سوی رژیم صهیونیستی، همین موشک به‌راحتی می‌تواند، اهداف موردنظر در شهرهای مختلف و در عین‌حال، محدود مناطق اشغالی را آماج حملات گسترده خود قرار دهد.

     اهمیت تقویت و توسعه اتحاد اسلامی بین کشورهای جهان اسلام و ضرورت اجتناب از قوه قهریه و ابزار نظامی برای تهدید و تخریب یکدیگر، از دیگر پیام‌هایی است، که می‌توان از این عملیات استنباط نمود.

     با این توصیف باید گفت که اقدام تروریستی دشمن رفتاری منفعلانه و خطایی استراتژیک و اقدام ایران راهبردی عزتمندانه‌ای و هوشمندانه بود که در ورای آن، عنایت و مصلحت الهی کاملاً مشهود و آشکار است.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۳/۴/۹۶

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *