داستان دنباله‌دار تحریم‌های آمریکا علیه ایران و راه‌کارهای مقابله با آن ( شکایت از آمریکا و غرب )

     همان‌طور که انتظار می‌رفت و دلسوزان انقلاب بارها به مسئولین محترم دولت متذکر شده بوند، یک‌بار دیگر اوج خباثت و کینه‌ورزی آمریکایی‌ها نسبت به انقلاب اسلامی، با طرح داستانی دیگر از سلسه داستان‌های دنباله‌دار تحریم،‌ آشکار شد و به اعتراف خود آمریکایی‌ها، شدیدترین بسته تحریمی تاریخ جهان، علیه ایران به تصویب کنگره و مجلس سنای آمریکا رسید و عنقریب با امضای ترامپ اجرایی خواهد شد.

     این‌بار تداوم و توسعه فعالیت‌های موشکی ایران و شلیک موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، به‌عنوان بهانه اصلی مورد سوءاستفاده قرار گرفته است و این در حالی است که؛ اصولاً حتی اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد، برخلاف موازین شرعی که بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی، خود را پایبند به آن می‌داند، عمل نماید، به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در قالب توافقنامه برجام و تعطیلی بخش عمده فعالیت‌های هسته‌ای کشور، امکان تولید تسلیحات هسته‌ای را ندارد.

     البته همان‌گونه که اشاره شد، صنایع موشکی نیز، همانند صنایع هسته‌ای فقط بهانه‌ای است برای توقف یا کُند نمودن روند رو به رشد پیشرفت کشور در زمینه موضوعاتی که حالا به یُمن تلاش دانشمندان مؤمن و متعهد ایرانی، بخشی از آنها از انحصار نظام سلطه خارج شده است.

     بی‌شک اگر این موضوع دستاویز قرار نمی‌گرفت، اتهامات قبلی مانند؛ پولشویی، نقض حقوق‌بشر، حمایت از تروریست و امثال آن، با سناریوپردازی کاملتری مبنای تحریم‌های جدید قرار می‌گرفت، حتی بعید نبود اتهاماتی کاملاً باورناکردنی و غیرقابل انتظار مانند؛ جنگ‌طلبی و آشوب‌گری یا قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر و قاچاق تسلیحات که خود غربی‌ها هم‌اکنون به آنها مبادرت می‌ورزند، به ایران اسلامی نسبت داده شود.

     اظهارات برخی از سردمداران غربی و اخبار و اطلاعات رسانه‌ها نیز، حاکی از آن است که؛ در همین راستا در یکی از جدیدترین توطئه‌های ضد ایرانی، در کمال تعجب، تعهدات جدیدی برا‌ی مقابله با تولید گازهای گلخانه‌ای به ایران تحمیل شده و قرار شده چنانچه ایران نتواند تا زمان مقرر به تعهداتش برای کاهش صنایع آلوده‌کننده عمل نماید، با مجازت‌های سخت بین‌المللی مواجه شود.

     تعهدات مورد اشاره در شرایطی به ایران تحمیل شده که؛ اولاً، غربی‌ها پس از انقلاب صنعتی در اروپا، همواره به‌عنوان اصلی‌ترین مصرف‌کننده سوخت‌های فسیلی (شامل؛ ذغال‌سنگ و نفت) و بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای، مورد نکوهش جامعه بین المللی قرار داشته‌اند، ثانیاً، اکثر آنها از جمله؛ آمریکا، هیچ‌گاه حاضر به پذیرش معاهدات بین‌المللی در این زمینه نشده‌اند، ثالثاً، همین دولت‌ها که حالا خود را مدعی حفاظت از محیط‌زیست معرفی می‌کنند، مانع از دستیابی دیگر کشورها به دانش تولید انرژی‌های نوین، مانند دانش هسته‌ای شده‌اند.

      با این‌حال در جریان تقابل غرب با انقلاب اسلامی که ریشه در ماهیت ضداستکباری و ظلم‌ستیزی اسلام دارد، قطعاً وضع قوانین فرامرزی توسط آمریکایی‌ها، بی‌شرمانه‌ترین اقدامی است که حقوق عمومی کشورها و انسانیت انسان را نشانه رفته و قوانین بین‌المللی را به سخره گرفته است.

     همین رفتارهای مستکبرانه است که ضرورت مقابله با رفتار تبعیض‌آمیز، قلدرمأبانه و مغرضانه آمریکا را اجتناب‌ناپذیر می‌نماید، اما گزینه‌های ایران برای مقابله‌به‌مثل در برابر رفتار خصمانه یانکی‌ها چیست؟

     بی‌شک اصلی‌ترین و مهمترین اقدامات قابل اجرا توسط ایران، تمرکز بر اجرای کامل و دقیق راهبرد اقتصاد مقاومتی در جهت بومی سازی علوم مختلف و ایجاد استقلال نسبی در بخش‌های مختلف از جمله؛ صنعت، خدمات و کشاورزی است و قطعاً تحقق این مهم، بزرگترین و اساسی‌ترین ضربه را بر پیکر آمریکایی‌ها وارد خواهد نمود.

     پیش‌دستی در گردآوری و افشای اسناد جنایات آمریکا و طرح دعاوی حقوقی علیه آمریکا درمحاکم بین‌المللی در زمینه؛ دخالت‌ها، خیانت‌ها و توطئه‌های ضد ایرانی آمریکا از گذشته تا به‌حال، نقض حقوق‌بشر در سطح جهان، تبعیض‌نژادی و نقض حقوق زنان و رنگین‌پوستان آمریکا، جنگ‌طلبی و آتش‌افروزی در سراسر جهان، قاچاق مواد مخدر در منطقه، قاچاق اسلحه و حمایت از تروریست بین‌المللی و سایر اقدامات و رفتارهای ضدبشری آمریکا در منطقه و جهان، گزینه دیگری است، که باید مورد توجه قرار گیرد.

     با توجه به تحریم‌های جدید توسط آمریکا، شکایت از این کشور به‌خاطر نقض مفاد برجام و تلاش برای متهم نمودن ایران به تولید سلاح هسته‌ای (با توجه به نتایج توافقنامه برجام و اثبات بی‌گناهی ایران در این زمینه)، نیز می‌تواند به‌طور جدی در دستور کار دولتمردان ایران قرار گیرد، این اقدام حتی با فرض عدم دستیابی به نتیجه مطلوب، بیانگر مظلومیت و در عین‌حال پایبندی ایران در قبال معاهدات بین‌المللی خواهد بود.

      شدت‌بخشیدن به روند فعالیت‌های موشکی، به‌ویژه در زمینه تولید و شلیک موشک‌های ماهواره‌بر و همچنین تمرکز بر احیاء مجدد چرخه سوخت هسته‌ای و شتاب بخشیدن به فرآیند تولید و ارتقاء دانش هسته‌ای و حداقل بازگشت به وضعیت قبل از برجام، اقدامی است که ایستادگی و قاطعیت در برخورد با زورگویی‌های آمریکا را اثبات خواهد کرد.

     ترغیب کشورهای همسو به ایجاد اتحادیه‌های بین‌المللی و مردم جهان به ایجاد پویش‌ها (کمپین) مبارزه با سلطه‌طلبی و زیاده‌خواهی‌های آمریکا و حمایت گسترده از تشکل‌های و گروه‌های سیاسی ضدآمریکایی در سراسر جهان، راه‌کار دیگری است که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

     به چالش کشیدن کارایی و ساختار سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی وابسته به آن، به‌عنوان پاشنه آشیل و ابزار اِعمال قدرت آمریکا و پیشنهاد بازنگری و یا حتی ایجاد یک نهاد جدید بین‌المللی با حق امتیاز عادلانه برای همه کشورها، بدون اعمال نفوذ قدرت‌ها و همچنین تلاش برای انتقال نهادهای بین‌المللی به خارج از خاک آمریکا، به دلیل بی‌لیاقتی و سوءاستفاده دولت آمریکا از این نهادها، راهبرد دیگری است که آمریکایی‌ها را در تنگنا قرار خواهد داد.

     توسعه و گسترش فعالیت‌های دیپلماسی در تعامل با سایر کشورها برای افشای اهداف سلطه‌جویانه آمریکایی‌ها و به انزوا کشیدن نظام سیاسی این کشور و به‌خصوص تنظیم و ارائه قطعنامه‌های ضدآمریکایی به مجامع بین‌المللی در محکومیت وضع قوانین فرامرزی و رفتارهای زیاده خواهانه و سلطه‌طلبانه دولت آمریکا نیز، نقش بازدارنده در تشدید تحریم‌ها خواهد داشت.

     حوزه‌های علمیه و علمای اسلام نیز می‌توانند با صدور فتوا برای تحریم خرید و فروش کالاهای ساخت آمریکا توسط مسلمانان جهان، نقش اساسی در این مبارزه داشته باشند.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۰/۵/۹۶

 

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com نشانی سایت: rahtooshe.com – تلفن تماس ۰۹۱۲۶۱۰۱۳۷۳

 

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *