ده تفاوت عمده‌ بین حرکت‌های اعتراضی قبل و بعد از انقلاب اسلامی (در رابطه با اغتشاشات و آشوب‌های اخیر)

     در حالی‌که معمولاً محروم‌ترین اقشار جامعه، در ردیف قانع‌ترین و شاکرترین اقشار کشور قرار دارند، متأسفانه امروز یک‌بار دیگر شاهد حوادث تلخی هستیم که به‌نظر می‌رسد نه‌تنها ربط چندانی با مطالبات به‌حق قشر آسیب‌پذیر جامعه ندارد، بلکه به بهانه و دستاویزی جدید برای ایجاد آشوب و اغتشاش در جامعه تبدیل شده و تلاش دارد تا بحران‌های اقتصادی تحمیلی به کشور را تشدید نماید.

     ترکیب ساختاری و همچنین ماهیت و هویت بیشتر شرکت کنندگان در آشوب‌های اخیر و همچنین نوع و کیفیت اقدامات مخرب و خشن آنها، بیانگر این واقعیت است که تقریباً هیچ‌یک از گردانندگان و حتی شرکت‌کنندگان در این ناآرامی‌ها(به‌جز کسانی که واقعاً در پی مطالبات معیشتی بودندبا هدف خیرخواهانه و در جهت منافع کشور و مصالح مردم وارد گود نشده‌اند و لذا این نکته نباید مورد غفلت و کم‌توجهی مردم هوشیار و همیشه در صحنه قرار گیرد.

    در واقع آشوب‌های اخیر؛ یا حرکت‌های خودجوش و مسالمت‌آمیز مردمی برای طرح مطالبات به حق آنهاست است که عده‌ای آشوبگر و فرصت‌طلب بر این موج سوار شده و از آن در جهت منافع و اهداف خود بهره می‌برند و یا اصالتاً سناریوسازی افراد ضدانقلابی است، که با فریب افکار عمومی، تلاش دارد تا عامه مردم را با بهانه‌های واهی، همراه خود ساخته و از این آب گل‌آلود، برای خود ماهی بگیرند.

    درست به همین دلیل است که، اغتشاشات اخیر را باید از حرکت‌های اعتراضی مردم در قبل از انقلاب اسلامی متفاوت دانست. اما قبل ازپرداختن به وجوه‌تمایز و تفاوت حرکت‌های اعتراضی اخیر با حرکت‌های مشابه در قبل از انقلاب اسلامی، ذکر چند نکته ضروری است.

    اول این‌که؛ اگرچه به علل مختلفِ داخلی و خارجی، شرایط زندگی برای قشر آسیب‌پذیر کمی سخت‌تر و برای محرومین جامعه بسیار سخت شده است، اما اگر منصفانه کلاهمان را قاضی کنیم، در خواهیم یافت که گاهی این نارضایتی‌ها ناشی از افزایش غیرمنطقی سطح توقعات و انتظارات ما از شرایطی است که در آن قرار داریم.

    دوم این‌که؛ نباید فراموش کنیم که بسیاری از خود ما با انتخاب نادرست؛ بعضاً عمل غلط و ناصواب یا غفلت از فرایض و ارزش‌های دینی و اجتماعی مانند؛ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، به شکل خواسته یا ناخواسته در ترویج ناهنجاری‌ها و بروز این نابسامانی‌ها شراکت داشته‌ایم و لذا به مصداق ضرب‌المثل «خود کرده را گریزی نیست» اکنون نمی‌توانیم در جایگاه مدعی قرار بگیریم.

سوم این‌که؛ با توجه به شرایط کشور، نباید از یاد ببریم، که تمام حرکات ما زیر ذره‌بین و نگاه شیطانی دشمنان قرار دارد و هر حرکت نسنجیده ما به هر بهانه‌ای که باشد، خوشحالی آنها و شاید ناامیدی دوستداران انقلاب اسلامی را به همراه داشته و قطعاً در صورت مشارکت، ما نیز در نتایج نامطلوب احتمالی دنیوی و اُخروی آن شریک خواهیم بود.

     چهارم این‌که؛ اقدامات خشونت‌بار و خسارت‌آفرین، مشابه آنچه در حوادث اخیر و در فتنه سال ۸۸ رخ داد، نه‌تنها نویدبخش شرایط بهتری برای کشور و مردم نخواهد بود، بلکه شرایطِ سخت‌تر و پیچیده‌تری را ایجاد و در نهایت، هزینه آن از جیب خود ملت تأمین و پرداخت خواهد شد و لذا نباید با گسترش شایعات یا احتمالاً شرکت در این مناقشات، به آشوب‌ها دامن بزنیم.

وجوه تمایز اغتشاشات اخیر با حرکت‌های اعتراضی مردم در قبل از انقلاب اسلامی:

    اکثر قریب به اتفاق حرکت‌های اعتراضی مردم در قبل از انقلاب اسلامی، رنگ و بوی خدایی داشت و برای احیاء اسلام و ارزش‌های انسانی و اسلامی برگزار می‌شد، اما شعار اغتشاشگران در آشوب‌های اخیر (به‌ویژه در فتنه ۸۸) نشان می‌دهد که این افراد، بازگشت طاغوت و طاغوتیان و مرام و منش شیاطین را در دستور کار خود دارند.

     در جریان انقلاب اسلامی، نابودی مراکز فساد و فحشاء از جمله؛ سینماها، کاباره‌ها و مشروب  فروشی‌ها، در اولویت کار انقلابیون قرار داشت، اما در اغتشاشات اخیر و در فتنه ۸۸، مساجد و مراکز مذهبی و فرهنگی و اموال عمومی متعلق به بیت‌المال، بیشترین خسارات را متحمل شدند و این خود بیانگر ماهیت پلید و شیطانی اغتشاشگران و فریب‌خوردگانی است که با آنها همراهی می‌کنند.

     عمده آشوب‌های پس از انقلاب، منشأ خارجی داشته و سردمداران آنها عمدتاً به قدرت‌های بیگانه وابسته بوده و نقش مزدوری آنها را ایفا کرده‌اند، در حالی‌که تظاهرات قبل از انقلاب، اصولاً در جهت نفی استکبار و زورگویان خارجی (اعم از؛ غربی و شرقی) انجام می‌شد و انقلاب مطلقاً به قدرت‌های بیرونی وابستگی نداشت.

     انقلاب اسلامی از پشتوانه کاملاً مردمی برخوردار بود و تنها به عنایت الهی و حضور مردم متکی بود، اما اغتشاشات پس از انقلاب اسلامی، عمدتاً با حمایت و پشتیبانی گسترده مادی و غیرمادی دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شکل گرفته و سردمداران آنها به شکل پنهان و آشکار، تحت حمایت سیاسی و اقتصادی دشمن قرار داشته و سر در آخور منابع مالی و لجستیکی بیگانگان داشته و دارند.

     برای انقلابیون، ارزش‌های الهی و منافع ملی و نیز مصالح جامعه حائز اهمیت بود و لذا همه اقشار به یاری یکدیگر شتافته و با تمام وجود در اداره امور انقلاب مشارکت می‌کردند، اما در اغتشاشات اخیر، رذالت آشوبگران در حدی بود که حتی از کشته‌سازی و قتل و صدمه به هوطنان خود نیز ابایی ندارند و به راحتی پرچم یعنی نماد وحدت مردم کشور خویش که حاوی اسماء جلاله است را به آتش می‌کشند و همین اقدامات و رفتارهای خبیثانه باعث برائت جستن توده مردم از آنها شده است.

     اکثر شرکت کنندگان در تظاهرات و راهپیمایی‌های انقلاب اسلامی، اقشار مستضعف و رنج دیده مردم بودند که در جهت اهداف عالی اسلامی پا در عرصه مبارزه گذاشته بودند، اما بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد، بیشتر شرکت کنندگان در آشوب و اغتشاشات اخیر، متعلق به خانواده‌های مرفه و قشر بی‌درد جامعه یا سلطنت‌طلب، منافق و ضدانقلاب و افراد دین‌گریز هستند.

    برخلاف انقلاب اسلامی که کاملاً جنبه معنوی، الهی و انسانی داشته و دارد، اغتشاشات اخیر کاملاً سبقه مادی داشته و (صرف‌نظر از اعتراضات به حق مردمی)، مابقی در جهت تأمین منافع فردی و شخصی افراد برنامه‌ریزی شده است.

     رهبری حرکت‌های انقلابی را روحانیون و علمای دینی و سایر افراد مؤمن و فرهیخته بر عهده داشتند، اما هدایت و مدیریت اغتشاشات اخیر را صهیونیست‌ها، کفار، منافقین، سلطنت‌طلب‌ها و سایر شیاطین و مزدوران داخلی آنها برعهده دارند.

     حرف آخر و منظور نهایی اغتشاشگران از به‌کار بردن مفاهیم و واژه‌هایی مانند؛ آزادی، صرفاً آزادی جنسی برای بی‌بندوباری و فساد اخلاقی و رسمیت بخشیدن و احیاء مجدد مراکز فساد است، در حالی‌که؛ آزادی نزد انقلابیون، مفهومی بود که به معنای واقعی کلمه، رهایی از ظلم، استبداد، اختناق و فساد را هدف قرار داده بود.

     انقلاب اسلامی خوشحالی ملت‌های تحت ستم را در پی داشت و نقطه امیدی را در دل مردم مستضف جهان ایجاد نمود، و اغتشاشات اخیر در تهایت می‌تواند این نور امید را کم‌سو و سردمداران نظام سلطه و سرمایه‌داری را خشنود و خوشحال نماید.

     کلام آخر این‌که؛ عبور از این بحران؛ همچون گذشته مستلزم شناخت دشمن و برنامه‌های وی، هوشیاری بیشتر، درک بهتر شرایطی که کشور در آن قرار دارد، تعدیل و تطبیق توقعات و انتظارات با شرایط تحمیلی به کشور و خودداری از دامن زدن به آشوب‌های ایجاد شده است.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۱/۱۰/۹۶

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. بهنام ا گفت:

    نویسنده : عمده آشوب‌های پس از انقلاب، منشأ خارجی داشته و سردمداران آنها عمدتاً به قدرت‌های بیگانه وابسته بوده و نقش مزدوری آنها را ایفا کرده‌اند، در حالی‌که تظاهرات قبل از انقلاب، اصولاً در جهت نفی استکبار و زورگویان خارجی (اعم از؛ غربی و شرقی) انجام می‌شد و انقلاب مطلقاً به قدرت‌های بیرونی وابستگی نداشت.

    پاسخ :
    زمان انقلاب ۱۶ سال داشتم و نقش رادیو بی بی سی در انقلاب باور نکردنی بود خدا لعنت کند بی بی سی را شما هم انصاف داشته باش و قلبت را از سیاهی خارج کن

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      جناب آقا بهنام:
      احتمالاً شما خواب دیده اید، یعنی شما می فرمایید انگلیس و دست اندرکاران خبیث بی بی سی، قیام امام خمینی (ره) و پیروان و هواداران ایشان را تأیید می کردند و علیه شاه دست نشانده خودشان اقدام می کردند؟ پس شعارها نه شرقی نه غربی مردم معترض در قبل و بعد از انقلاب چه می شود؟ و متقابلاً حمایتهای علنی آمریکا، انگلیس، فرانسه و اسرائیل ملعون از اغتشاشگران فتنه ۸۸ و روزهای اخیر را چگونه توجیه می کنید؟ به قول خودتان انصاف هم خوب چیزی است.
      انشاالله خداوند بر بصیرت ما بیفزاید

  2. بهنام ا گفت:

    نویسنده : اکثر شرکت کنندگان در تظاهرات و راهپیمایی‌های انقلاب اسلامی، اقشار مستضعف و رنج دیده مردم بودند که در جهت اهداف عالی اسلامی پا در عرصه مبارزه گذاشته بودند، اما بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد، بیشتر شرکت کنندگان در آشوب و اغتشاشات اخیر، متعلق به خانواده‌های مرفه و قشر بی‌درد جامعه یا سلطنت‌طلب، منافق و ضدانقلاب و افراد دین‌گریز هستند.

    پاسخ :من به جای شما خجالت کشیدم .امروز فرزندان ما از وجود افرادی که فاسدن و اسم دین می برن خسته هستن .شما به جای تهمت زدن انسانیت را سز مشق خودتان قرار بدید دین هرگز انسان نمی سازه تربیت و مرام افراد مهمه .به نظر می رسه که افترا زدن برای شما در کنار برخی ژست های تاریخ گذشته راحته .

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      جناب بهنام خان سلام:
      همه افراد با وجدان جامعه از اینگونه افراد که به شکل منافقانه عمل می کنند و چهره اسلام را مخدوش کرده اند متنفر و بی زارند، اما آیا این عادلانه است که رفتار اینگونه افراد به حساب اسلام گذاشته شود، در مقاله هم اشاره کردم در جریان انقلاب اسلامی، کابارها و مشروب فروشی ها به آتش کشیده می شد، اما حالا اغتشاشگران مساجد، هیآت مذهبی و مراکز فرهنگی را آتش می زنند، به نظر شما معنای این رفتار چیست؟
      بنده شخصاً بسیاری از این معترضین را در محیط دانشگاه و …….. دیده یا می شناسم و حرف آنها را از نزدیک شنیده ام، به خدا قسم که اکثر آنها از مسلمانی فقط نام آن را یدک می کشند و خیلی راحت از خیانت در کارهایشان و یا روابط با نامحرم سخن می گویند،
      شما که مدعی این هستید که دین انسان نمی سازد، یک مطلب مستند ارائه نمایید که دین مغایر مصالح انسانها سخن گفته باشد، چرا بدون علم و آگاهی لازم قضاوت می کنید.
      بنده حساب معترضین واقعی را از منافقین و خائنین به مردم و مملکت جدا می دانم و به هیچ وجه فرد خاصی را متهم نکرده ام، بلکه متذکر شده ام که این دو گروه متفاوتند.
      انشاالله خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر نماید

  3. محمد محسنی موذن گفت:

    سلام و علیکم .امروز متوجه سایت شما شدم و.خواهش می کنم اگر یک گرم وجدان هم باشه چگونه می توانید سکوت کنید ؟به دانشجو در بروجرد شلیک کردن و بعد که می ره سی سی یو ادعا می کنند جز مجاهدین بودن .در این کشور دین هم باقی مونده ؟خواهش می کنم پاسخ بدید

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      جناب مژذن سلام؛
      اگر اعتراضات قانونی و مسالمت آمیز باشد، به خشونت منجر نمی شود، اما طبیعی است که وقتی همراه با تخریب و توهین باشد، ممکن است افراد نفوذی از این موقعیت برای کشته سازی و متهم نمودن نظام، سوء استفاده کند، البته ممکن است نیروهای امنیتی نیز در جریان دفاع از خود یا منافع کشور، سهواً مرتکب خطا شوند، بدون بررسی دقیق و اطلاع کافی نمی شود قضاوت نموده و کسی را متهم نماییم.
      پیشنهاد می کنم برای تکمیل اطلاعات، مواد مربوط در قانون اساسی و همچنین تبصره ۲ ماده ۶ قانون احزاب را مطالعه بفرمایید.
      موفق باشید

  4. بسیجی اصفهان گفت:

    سلام بر دوست عزیز.شما معتقدید که افراد مرفه در این اعتراضات شرکت داشتند ؟اگر این طور بود یعنی مردم ایران مشکل اقتصادی ندارن ؟شما مشکلتون چیه ؟اگر می نویسید که مخاطب متقاعد بشه …این شکلی ؟چرا ……………… ؟

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      دوست عزیز بسیجی:
      اگر واقعاً بسیجی هستید، سخن بی ادبانه و قضاوت عجولانه از شما بعید است، بنده که در مقاله حساب اغتشاشگران را از حساب معترضین به وضعیت اقتصادی تفکیک کرده ام و بر خواسته به حق کسانی که در پی مطالبات معیشتی خودشان هستم تأکید کرده ام.
      این نحوه گفتار نمی تواند متعلق به یک بسیجی باشد.
      خداوند انشاالله عاقبت همه ما را ختم به خیر کند

  5. فتنه جدید گفت:

    سال ۵۷ انقلاب برای مستعضفین بود و امروز کشور مملو از اقازاده ای هست که دزده .چرا این ها را اصلا نمی بینی ؟شما مسلمانید؟

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      ناشناس محترم:
      آقازاده بودن که اشکالی ندارد، آقازاده رانت خوار و فاسد عیب و ننگ جامعه است، انشالله خداوند اینگونه آقازاده ها را هدایت و در صورتی که غیر قابل هدایت هستند، از روی زمین محوشان کند. البته یادمان باشد که در مورد تعداد آنها اغراق هم می شود، البته باید به علل پیدایش این پدیده مذموم از جمله اجتناب از امر به معروف و نهی از منکر توسط مردم نیز توجه داشت.
      ضمناً چنانچه به سایر مقالات بنده در سایت مراجعه بفرمایید، متوجه خواهید شد که بنده نیز بارها در مورد اینگونه مسائل، مطالب متنوع انتقادی نوشته ام. قضاوت بدون بررسی درست نیست.
      موفق باشید

  6. وحید ارمین گفت:

    کلمه دشمن به صورت کلی و جزیی موجوده ارسال با پیک موتوری .قابل توجه وبلاگ نویسان ارزشی

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      جناب آرمین سلام؛
      جهت استحضار شما عرض می کنم؛ شناخت دشمن و بیان شیوه‌های مقابله با آن یکی از مباحث مهمی است که در قرآن کریم بیان شده است. از نگاه قرآن دشمن به چند دسته تقسیم می‌شود؛ مانند شیطان، یهود، مشرکان، منافقان، کافران و حتی بعضی از همسران و فرزندان. شیوه‌های کلی مبارزه دشمنان نیز از منظر قرآن موارد مختلفی است که از آن جمله است: ایجاد تردید و تحیر به منظور سست نمودن اعتقادات، ایجاد اختلاف و تفرقه برای از بین بردن اتحاد و ایجاد شکاف در صفوف مستحکم مؤمنان، جنگ روانی می‌باشد. هدف دشمنان از چنین رفتارهایی القای یأس و ناامیدی در مردم و روی برگرداندن از اولیاء الله و دستورات الهی می‌باشد. از سوی دیگر، قرآن کریم استراتژی‌های متعددی را برای مبارزه با دشمنان ارائه نموده است که برخی از آنها عبارت‌ند از: تجهیز به قدرت ایمان، افزایش قدرت نطامی، ممنوعیت دوستی با بی‌گانگان و جهاد و مبارزه.
      البته افراد می توانند؛ امثال داعشی‌ها و منافقین جنایتکار را برادران خود بدانند و یا از آمریکا و انگلیس غارتگر به عنوان کشور دوست و برادر نام ببرند یا رژیم اشغالگر قدس و سایر کشورهای استکباری و گروهکهای تروریستی را دوست خود بدانند، اما قطعاً با همان دوستانشان محشور خواهند شد.
      خداوند بر بصیرت همه ما بفزاید

  7. وحید ارمین گفت:

    با سلام خدا را شاهد می گیرم من اصلا از شما خوشم می یاد حدا قل اینکه می نشینید و می نویسید اما چرا ذلایل شما از کتاب مقدس می اید ؟معلوم است که نمی توان وارد جبهه گیری با مقدسات شد ایا عمدا اینکار را می کنید ؟برای مثال در مورد کلمه دشمن چرا بحث را به کتاب مقدسمان می کیشید ؟

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      جناب آقای آرمین سلام:
      بیشتر مخاطبین عزیز می گویند شما نباید نظر خودتان را به جای اسلام مطرح کنید، باید مستند صحبت کنید تا مورد پذیرش واقع شود و لذا بنده هم استناد کردم به کلام خداوند.البته کلمه دشمن و شیطان (شیاطین) فقط در اسلام مطرح نشده است، بلکه در همه ادیان وجود دارد، فقط برخی نمی خواهند بپذیرند و برخی به علت عدم اطلاع کافی، باور ندارند که دشمن وجود دارد.
      احتمالاً شما هم در خبرها دیده یا خوانده اید، امروز بسیاری از کشورهای جهان به این نتیجه رسیده اند که آمریکا، اسرائیل و …… نه تنها دشمن اسلام، که دشمن بشریت هستند. به عنوان مثال؛ در آخرین مورد، فرمانده ارتش پاکستان که همپیمان آمریکاست، از دولت آمریکا به عنوان دشمن نام برد. حتی برخی از کشورهای غربی از آمریکا به عنوان دشمن نام می برند، به دشمن بودن گروههای تروریستتی و افراطی اسلام نما با مسلمانان و حتی غیر مسلمانان (مانند؛ داعش، طالبان، النصره، منافقین و امثال آنها) هم که فکر نمی کنم تردیدی وجود داشته باشد.
      لطفاً در صورت تمایل مقالات بخش سیاسی این سایت (سایت ره توشه rahtooshe.com را ملاحظه بفرمایید، قطعاً به علت استفاده مکرر کلمه دشمن در ایران، کمک خواهد نمود.
      ضمناً روز جمعه مطلبی تحت عنوان «آن طفلکی‌ها» در سایت بارگذاری می شود که به همین موضوع اختصاص دارد.
      موفق باشید

  8. بچه تهرون گفت:

    در یک سخنرانی حضرت اقا مردم بحرین را برای اعتراضات به حق می دونن و هشدار به حکومتش می ده .چرا در اینجا مردم را مگس روی زخم نامیدن ؟شما چرا چشمانت بسته هست ؟دلیلش چیه ؟مذهب اجازه حمایت از محرومین را نمی ده ؟یا کلا مذهب مغازه شماست ؟

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      بچه تهرون عزیز سلام؛
      دوست عزیز، من که دلایل را (در مورد استفاده از عنوان مگسهای روی زخم) در همین مقاله ذکر کردم، البته مقاله بنده قبل از فرمایشات رهبری تهیه شده است.
      اما در مورد بحرین حتماً فراموش کرده اید، که نظام حکومتی این کشور دست نشانده عربستان است و اقلیتی است که به زور اسلحه و به شکل تحمیلی و بدون انتخابات، بر مردم بحرین حکومت می کند، و لذا اکثریت مردم بحرین مخالف حکومت خود هستند، در حالیکه نظام اسلامی در ابتدای انقلاب و همچنین دولت و مجلس ایران حاصل انتخاب مردم است و کسانی که با اهداف مغرضانه با این دولت و نظام مخالفت می کنند، به علت وابستگی به خارجی ها، از مگس مورد اشاره رهبری هم پست تر است.
      بنابراین؛ بر خلاف فرمایش شما، مذهب نه تنها مخالف حمایت از محرومین نیست، بلکه بزرگترین حامی محرومین است و دلیل حمایت حضرت آقا از حرکتهای اعتراضی مردم بحرین هم در همین راستا است. اما متأسفانه تفسیر بسیار از ما در چارچوب نگرش و متناسب با برداشتهای خودمان و گاهی غیرمنصفانه شکل می گیرد.
      یاعلی

  9. بچه تهرون گفت:

    سلام درسته این انقلاب برای مستعضفین بود و برای استقلال مردم و جلوگیری از دستبرد امریکا .خوب به نظر می یاد که الان هم دستبرد زده شده به اموال مردم و تمام مواردی که شهروندان یک کشور نیاز مبرم دارن مردم ایران محرومن.و همه هم به نوعی مستعضف شدن .
    لطفا بگویید کدام مطلب شما را بخوانم که این شبهه هم بر طرف شه ؟ممنون از اینکه وقت می گذارید

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      بزرگوار تهرانی سلام:
      بنده به شکل کامل متوجه منظور شما نشدم، اگر منظورتان اختلاس گران است، که باید بگویم حتی یک مورد آنهم برای نظام اسلامی زیاد است و پذیرفتن وقوع اینگونه موارد در جمهوری اسلامی پذیرفتنی نیست، اما به نظر شما اولاً آیا امکان دارد در بین ۸۰ میلیون هیچ فرد فاسد و خیانتکاری وجود نداشته باشد، اگر چنین چیزی امکان دارد، پس فلسفه رسالت پیامیران، ائمه و علما و مجتهدین دینی چیست؟ ثانیاً مگر تعداد افراد فاسد (اختلاسگر) چند نفر بوده است؟ ۱۰ نفر یا اصلاً فرض کنید صد نفر، فکر نمی کنید برای ناامید کردن مردم، روی این موضوع و امثال آن توسط دشمنان داخلی و خارجی، بزرگنمایی صورت گرفته باشد؟
      اصولاً منظور از ملت مستضعف، کسانی هستند که در ابعاد مختلف اقتصادی، علمی، سیاسی، اجتماعی و ….. به اَشکال مختلف توسط نظام سلطه در استضعاف نگه داشته شده اند و لذا از این جهت با فرمایش شما موافقم، اما بر این باورم که وقتی خداوند پرچمداری احیای اسلام را بر دوش مردم ایران قرار داد، همه اسبابش را هم در اختیار ما گذاشت و در واقع ازهمه نعماتش ما را برخوردار نموده است و لذا ما می توانیم در شرایط به مراتب بهتری باشیم، مشروط بر آنکه بخواهیم و اراده کنیم.
      برای اثبات عرایضم، پیشنهاد می کنم، مقالات «ایران ثروتمندترین کشور جهان» و همچنین مقالات «ایران اسلامی در مسیر توسعه» و «انقلاب اسلامی ایران از دیروز تا امروز» و همچنین مقاله «باورکنیم ، ما می توانیم ، اگر بخواهیم» را در همین سایت (ره توشه rahtooshe.com) ملاحظه و مطالعه بفرمایید.
      موفق باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.