موشک‌هایی برای دوشیدن

     به‌رغم گذشت چند روز از حمله خودسرانه ائتلاف شومِ آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، همچنان اخبار پیامدهای این شرارت بی‌شرمانه در صدر اخبار جهان قرار دارد و هر روز اعتراضات گسترده‌تری بروز یافته و تحلیل‌ها و افشاگری‌های متفاوت و جدیدتری از ابعاد این تهاجم ظالمانه در رسانه‌ها ارائه می‌شود.

در یک جمعبندی کلی، مهمترین دلایل این حمله ددمنشانه عبارتند از:

  • اظهار وجود و ابراز قدرت: بی‌شک همکاری روسیه با جبهه مقاومت در شکست دادن تروریست‌ها، موضوعی نیست که به سادگی برای آمریکا و همپیمانانش قابل هضم باشد، چرا که موفقیت‌های کسب شده در این نبرد، می‌تواند پایان‌بخش ادعای نظام تک‌قطبی به سرمداری آمریکا باشد.

     لذا هرچند این حمله خصمانه به خاطر ترس از واکنش جبهه مقاومت از خارج مرزهای سوریه انجام شد و بیشتر شبیه پارس سگ از راه دور بود و در عمل نیز باعث تضعیف بیش‌ازپیش ابهت پوشالی غربی‌ها شد، اما می‌تواند برای عرض‌اندام و اظهار وجود در افکار عمومی جهانیان صورت گرفته باشد.

  • فریب افکار عمومی در جهت اثبات ادعای دروغین دفاع از حقوق‌بشر: آمریکا و غرب همواره با ژست دفاع از حقوق‌بشر، از این واژه برای موجه جلوه دادن اقدامات ضدبشری خود استفاده کرده‌اند و این بار نیز با بهانه قراردادن ادعای واهی مقابله با استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط سوریه، از این حربه برای تلطیف افکار عمومی جهان در جهت رفع آثار اقدامان غیرانسانی و حمایت ظالمانه آمریکا و غرب از رژیم‌های مرتجع منطقه، سوءاستفاده کرده‌اند.

به همین دلیل اقدام خودسرانه این مدعیان دفاع از حقوق‌بشر به قدری تعجیلی و بدون برنامه اجرا شد که فراموش کردند، اقدام آنها قبل از اعلام نتایج کار بازرسان اعزامی سازمان ملل به سوریه، مستلزم آن است که پس از عملیات به سؤالاتی مانند؛ نتایج و علت دروغ بودن ادعای مشابه قبلی آنها در حمله به عراق، چگونگی نجات جان کسانی که در همجواری مناطق هدف ساکن بودند و علت وجود صدها زرادخانه هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی در خود این کشورهاست.

  • تحت‌الشعاع قرار دادن جنایات همپیمانان عبری و عربی در منطقه: یکی دیگر از علل حمله ائتلاف اخیر، می‌تواند تحت‌الشعاع قراردادن نتایج فروش انبوه تسلیحات آمریکایی و اروپایی و نیز جنایاتی باشد که حاکمان جنایتکار عبری و عربی از مدت‌ها ‌پیش با حمایت غربی‌ها در کشورهای مختلف منطقه از جمله؛ یمن و فلسطین در حال انجام آن هستند.
  • انتقام گرفتن از جبهه مقاومت و به‌ویژه ایران و روسیه: به‌نظر می‌رسد، تصور ایجاد تزلزل در جبهه مقاومت و انتقام گرفتن از اقدامات روسیه از جمله؛ حمایت این کشور از بشاراسد و یا وتوی طرح‌های آمریکا و غرب در سازمان ملل که عمدتاً در رقابت با آمریکا صورت گرفته، بهانه دیگری است، که خشم مدعی رهبری جهان را برانگیخته و منجر به اجرای این حمله ناپخته و ناموفق شده است.
  • ارزیابی واکنش و عکس‌العمل جبهه مقاومت و روسیه: شواهد بیانگر آن است که، یکی از دلایل مهم این حمله، بررسی واکنش جبهه مقاومت و نیز سنجش میزان واقعی بودن تهدید روسیه مبنی بر دفع حملات احتمالی و هدف قراردادن مبدأ حملات از سوی غربی‌ها بوده است و قطعاً به علت نگرانی از همین واکنش و به‌خصوص عکس‌العمل جبهه مقاومت بوده که غربی‌ها ترجیح دادند، برای فرار از بروز یک جنگ تمام‌عیار، به موشک‌پرانی از راه دور اکتفاء کنند.
  • کمک به فرار و سازماندهی باقیمانده تروریست‌ها: جلوگیری از تمرکز و تداوم عملیات‌های موفقیت‌آمیز ارتش و نیروهای مردمی سوریه که با کمک جبهه مقاومت با شتاب در حال اجراست و دلخوش‌کردن و رفع نگرانی تفاله‌های باقیمانده از تروریست‌ها و ایجاد امید کاذب در آنها برای تداوم جنایاتی که تا به حال مرتکب شده‌اند و کمک به فرار آنها از غوطه شرقی، موارد دیگری هستند که طبق معمول و از همان ابتدا، در انجام این‌گونه تهاجمات غرب در سوریه نقش داشته‌اند.
  • دلگرمی دادن و رفع نگرانی از رژیم اشغالگر و جنایتکار قدس: غربی‌ها و به‌خصوص رژیم کودک‌کش اسرائیل به‌خوبی می‌دانند، که در تلافی حمله آنها به محل استقرار نیروهای ایرانی در سوریه، دیر یا زود گرفتار انتقام جمهوری اسلامی ایران شده و در آتش خشم بسیجیان جهان اسلام خواهند سوخت و لذا یکی دیگر از دلایل این حمله می‌تواند، کمک به رفع نگرانی از این رژیم برای حمایت از صهیونیست‌ها در مواقع اضطراری باشد.
  • دوشیدن گاوهای عربی: قطعاً یکی از علل اصلی این حمله نابرابر و خودسرانه، پاسخ به درخواست خبیثانه کشورهای خائن منطقه برای حمله به سوریه و البته در جهت فراهم نمودن شرایط بهتر به‌منظور دوشیدن سردمداران کشورهایی مانند؛ عربستان و امارات بوده است، چرا که استمرار بهره‌کشی از شرایط موجود، مستلزم اقدام عملی، هرچند صوری، محدود و غیرمؤثر است.

این عملیات همچنین حاوی نکات قابل تأمل دیگری نیز بود که عبارتند از:

     مهم ترین مساله این است که این عملیات نشان داد که آمریکا تا چه حد نگران واکنش بسیج جهان اسلام و امنیت پایگاه های خود در سوریه و منطقه است و درست به همین دلیل است که هیچ یک از مراکزحضور روسیه، ایران و حزب الله مورد هدف قرار نگرفته است.

     با این‌که آرایش نظامی رژیم اشغالگر قدس حاکی از نگرانی بیش از حد آنها به‌خاطر حملات تلافی‌جویانه احتمالی از سوی ایران است، اما به علل مختلف از جمله؛ آگاهی غرب از امکان واکنش سخت و گسترده از سوی جبهه مقاومت در برابر تداوم حملات و غیرقابل تحمل بودن هزینه‌های یک جنگ فراگیر برای آنها‌ و همچنین اطمینان آنها از آسیب‌پذیری پایگاه‌ها و منافعشان در منطقه، باید حملات مستقیم نظامی ائتلاف را پایان یافته تلقی کرد.

     همچنین این حمله بیانگر حد نهایی اجابت درخواست‌های ناجوانمردانه و کودکانه حکام آل‌سعود برای حمله به سوریه در قبال رشوه‌ها و قراردادهای صدها میلیارد دلاری از سوی اروپا و آمریکاست. در واقع این عملیات اثبات کرد که با این‌که غرب و آمریکا همواره در پی دوشیدن دیگران هستند، اما هیچ‌گاه حاضر نمی‌شود منافع خود را فدای خواسته‌های ابلهانه کشورهایی مانند عربستان نمایند.

     نکته قابل تأمل دیگر این است که؛ اقدام به‌موقع نیروهای سوری برای تخلیه نقاط آسیب‌پذیر قبل از عملیات ائتلاف، سبب شد تا از بروز خسارت جدی و راهبردی به جبهه مقاومت جلوگیری شود، ضمن این‌که انهدام هر ۱۲ موشک شلیک شده به فرودگاه نظامی الضمیر و بخش عمده دیگر موشک‌های شلیک شده توسط ائتلاف، بدان معناست که سوریه و جبهه مقاومت از ظرفیت و توانایی مناسبی برای دفع حملات مشابه برخوردارند.

     با توجه به توضیحات مورداشاره؛ این حمله نه‌تنها تاثیر منفی بر پیشرو‌های محور مقاومت نداشته، بلکه باعث اثبات ضعف و آسیب‌پذیر بودن سیتم نظامی غربی‌ها و در نتیجه انسجام بیشتر جبهه مقاومت شد و  بی‌تردید، اقدام تلافی‌جویانه جبهه مقاومت هر زمان و به هرشکل که انجام شود، نه‌تنها می‌تواند منافع و پایگاه‌های غرب در منطقه را در معرض خطر قرار دهد، بلکه برای همپیمانان منطقه‌ای آنها به‌ویژه رژیم غاصب قدس نیز پشیمانی و ندامت را به همراه خواهد داشت.

     کلام آخر این‌که؛ نباید فراموش کنیم، از آنجا که دست غربی‌ها تا حدود زیادی از غارت و چپاول منابع جهان اسلام در منطقه کوتاه شده است، لذا وجود هرگونه جنگ و خونریزی در منطقه می‌تواند، در جهت تأمین منافع کمپانی‌های تسلیحاتی آنها باشد و لذا ایجاد تفرقه بین مسلمین و شعله‌ور نگه‌داشتن آتش جنگ همواره در دستور کار آنها قرار دارد و مقابله با این توطئه، تنها و تنها در گرو هوشیاری و بیداری مسلمانن جهان از هر قوم و قبله و نژاد، با یکدیگر است.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۸/۱/۹۷

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com 

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *