تعریف رجل سیاسی – مذهبی و ابهامات آن

     باتوجه به این‌که اخیراً تعاریف واژه‌های رجُل سیاسی و مذهبی و نیز مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری توسط شورای محترم نگهبان تدوین وجهت سیر مراحل تصویب، در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، به‌نظر می‌رسد چند سوال و ابهام مهم در این رابطه قابل ذکر است که باید هنگام بررسی نمایندگان محترم با دقت بیشتری به آنها پرداخته شود.

سولات و ابهامات موردنظر عبارتند از:

  • در تعاریف مورد اشاره، تکلیف افراد نخبه و دارای صلاحیت که به دلایل مختلف در گمنامی به سر می‌برند و از لیاقت و شایستگی‌های لازم برخوردارند، چه می‌شود؟
  • منظور از «مردم» در ماده یک چه سطحی (چه میزان) از مردم است؟ شایسته است برای هر سطح (ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس و شوراها) سطح‌بندی متناسب با موضوع انجام شود و حداقلی از مردم (محل‌کار، محله، شهر، استان، کشور یا حتی خارج از کشور) مشخص شود.
  • با توجه به تفاوت و گاهی تضاد عمیق نظر جناح‌های سیاسی در مورد افراد و عملکرد آنها، مشخص نیست که بند دوم برای هر موضوع (ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس و شوراها) با چه معیارهایی و توسط کدام مرجع یا مراجعی مشخص می‌شود؟ (در این رابطه نیز به نظر می‌رسد، با توجه به تجارب قبلی، در این رابطه احزاب به هیچ وجه نباید و نمی توانند مرجع باشند.)
  • در بند ۳ آیا ویژگی‌های اکتسابی و ذاتی بودن مدیریت، لزوماً باید توأم با یکدیگر باشد و یا در موارد خاص، فقط توانایی ذاتی هم می‌تواند مبنا باشد؟ همچنین در این بند نیز، موضوع نخبگان گمنام، مورد غفلت قرار گرفته و منظور از ویژگی‌های مورد اشاره از جمله؛ صحنه‌های مدیریتی کلان و معیارها و مرجع تشخیص آن مشخص نشده است. (یادمان باشد که رؤسای جمهور و حتی وزرای اول انقلاب، هیچکدام سابقه مسئولیت کلان نداشتند.)
  • در بند ۴ نیز، منظور از ویژگی‌های مورد اشاره از جمله؛ «توانایی پیش‌بینی» و «عاقبت‌اندیشی» یا «قدرت حل مشکل» و معیارها و مرجع تشخیص آن مشخص نشده است.
  • منظور از «سوابق کافی» در بند ۱ و۲ و «صلاحیت علمی» در بند ۵ و «سابقه کیفری مؤثر» در بند ۸ ماده یک چیست و معیاره و مراجع تشخیص آنها چه کسانی هستند؟
  • شایسته است، در بند ۲ ماده ۱۱ «حد وابستگی و تأثیرگذاری» مشخص شود، آیا لزوماً هر مثلاً کارمندی یا هر نوع رابطه و نسبت فامیلی با سردمداران رژیم طاغوت در هر سطحی که بوده باشند، وابستگی به آن رژیم محسوب می‌شود؟
  • موضوع دیگری که نباید مورد غفلت واقع شود، تعیین کارآمدی کاندیدها بر اساس توان علمی و تخصص و قدرت اداره مسائل در حوزه مسئولیت محوله است و لذا باید در مورد میزان آشنایی و اِشرافیت فرد بر اسناد بالادستی و نیز داشتن برنامه و در مورد رئیس جمهور، معرفی چند برابری همکاران (وزرای) آتی تأکید ویژه شود.

     در پایان پیرو مکاتبات قبلی پیشنهاد می شود، با همکاری دولت و مجلس، این تعاریف در مورد نمایندگان مجلس و حتی شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز مشابه‌سازی و رابطه آنها (تعاریف) با کاندیداهای این دو موضوع نیز مشخص شود.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

تابستان سال ۹۷

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. ناشناس گفت:

    بسیار نکته سنجی داشتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *