خلاقیت و نوآوری در نیروها مسلح

    پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و به دنبال آغاز توطئه های خرد کلان متعدد بر علیه نظام نوپای اسلامی و با بروز جنگ تحمیلی و اعمال تحریمهای ناجوانمردانه از سوی دشمنان این مرز و بوم، در کنار خسارتهای مادی فراوانی که این بحرانها به همراه داشتند، در عین حال حضور خالصانه مردم در صحنه دفاع از انقلاب اسلامی و مقاومت سرسختانه رزمندگان دلیر ایران اسلامی در برابر دشمن، پیامدهای مثبتی را نیز برای کشور به همراه داشت که تبدیل تهدید تحریم و جنگ به فرصتی برای شکوفایی استعدادها و خلاقیتها و برداشتن اولین گامها در جهت عملی ساختن ابتکارات و خلاقیتها با اتکاء به نبوغ مسلمان ایرانی از جمله این دستاوردها محسوب می شود .

     این دستاوردها بخصوص پس از جنگ تحمیلی و با رهنمودهای حکیمانه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی شتابی دو چندان بخود گرفت .

     حضرت امام (ره) در این رابطه در یکی از سخنرانی هایشان فرموده بودند :

« در هنگام نبرد مجال پرداختن به همه جهات قوت‌ها و ضعف‌ها و طرح‌ها و برنامه‌ها و در حقیقت ترسیم استراتژی دفاع همه جانبه نبوده است ولی در شرایط عادی باید با سعه صدر و به دور از حب و بغض‌ها به این مسائل پرداخت و از همه اندوخته‌ها و تجربه‌ها و استعدادها و طرح‌ها استفاده نمود » .

      مقام معظم رهبری نیزدر تداوم این اندیشه ناب، پیوسته بر این موضوع تاکید نموده اند، از جمله در تاریح ۱۹/۴/۶۸ در جمع کارکنان یکی از نیروهای مسلح، با اشاره به ویژگیهای منحصر بفرد نهفته در وجود افراد فرمودند :

     « نیروهایی که علم ابتکار و تجربه و اخلاص و شوق و نشاط و امید دارند، این سرمایه عظیمی است. اگر ما توانستیم از این سرمایه خوب استفاده کنیم، پیش خدای متعال سر بلند خواهیم بود، والا هیچ عذری نزد او نخواهیم داشت ».

     این رویکرد ارزشمند که با توصیه های داهیانه حضرت امام (ره) در آن زمان آغاز و با نگاه ژرف و خردمندانه مقام معظم رهبری (دامه) که همواره مجموعه کشور و بویژه نیروهای مسلح را بر توسعه روند خود کفایی و مطالعه و تحقیق توصیه می فرمودند، ادامه و به سرعت گسترش یافت و دستاوردهای فراوانی را برای کشور به ارمغان آورد که در ذیل به گوشه هایی از این افتخارات که حاصل تلاش رزمندگان اسلام در بخشهای مختلف نیروهای مسلح می باشد، اشاره شده است .

       الف صنایع هوایی:

     ساخت انواع هواپیما و جتهای آموزشی و جنگنده ماننده (جت جنگنده مافوق صوت آذرخش و صاعقه ) و فراهم نمودن شرایط برای ساخت نسل پنجم هواپیمای صائقه با ویژگی رادار گریزی، ساخت اولــین هواپیمای آواکس (راداری)، ساخت جتهای آموزشی پرستو، درنا، سیمرغ، شفق، تندر و خود کفایی در ساخت و تولید مدرنترین هواپیماهای بدون سرنشین با کاربری چند منظوره و همچنین ساخت انواع بالگرد از جمله: بالگردهای شاهد، شباویز ۲۰۷۵ و۲۰۶۱ وبالگرد ضد تانک ۲۰۹۱ و کسب فن آوری بومی سازی شده تعمیر انواع هواپیماها و بالگردهای سبک و سنگین پیشرفته و ساخت انواع قطعات و لوازم یدکی هواپیما و بالگرد که قبلا با مشکلات فراوان از خارج وارد می شد، بیانگر نمونه هایی از پیشرفتهای کسب شده در این بخش می باشد .

      ب- صنایع موشکی:

      ساخت و تولید انواع موشکهای بالستیک و دور برد زمین به زمین مانند: موشک سجیل، موشک کروز،  انواع موشکهای شهاب و نیز ساخت موشک زمین به هوا و … ( ایران در زمینه ساخت موشک فوق دقیق سطح به سطح  surface to surface از معدود کشورهای دارنده این تکنولوژی بشمار می رود ).

       همچنین ساخت اولین موشک ماهواره بر کشور با نام سفیر، افتتاح پایگاه پرتاب فضایی موشک مذکور و ساخت ایستگاه  زمینی  هدایت و کنترل  ماهواره، همراه با اقدام برای ساخت ماهواه امــید که  ایران را بعنوان  یازدهمین  عضو  باشگاه فضایی جهان معرفی نموده است. ( جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در فضا یک ماهواره به نام سینا در اختیار دارد که ساخت روسیه است )، از جمله دستاوردهای مدرن صنایع نظامی محسوب می شود .

         ج انواع سلاح سنگین، نیمه سنگین و سبک:

     ساخت و تعمیر انواع زره پوش و تانک و خودکفایی در ساخت انواع تجهیزات، آتشبارها و سلاحهای سبک، نیمه سنگین و سنگین مانند: انواع سلاحهای ضد هوایی، انواع خمپاره انداز و توپهای مدرن و سلاحهای انفرادی و همچنین تولید انواع مهمات، دستاوردی دیگر از فعالیت رزمندگان پر افتخار اسلام در این عرصه به شمار می رود .

      د صنایع دریایی:

      فعالیت در عرصه تجهیزات دریایی و طراحی و ساخت زیر دریایی، ساخت و تعمیر انواع ناوچه و قایقهای تندرو، قایق پرنده، بخش دیگری از دستاوردهای صنایع نظامی در بخش تجهیزات دریایی است که به سرعت در حال رشد و توسعه می باشد .

      و صنایع مخابراتی و اپتیک:

      توسعه صنایع مخابراتی و ساخت انواع بی سیم، رادار با برد بیش از یکهزار کیلومتر و همچنین تقویت و توسعه صنایع اپتیک و ساخت انواع دوربینهای معمولی و دید در شب اقدام دیگری است که در جهت خودکفایی نظامی صورت گرفته است .

      این دستاوردها که بخش قابل توجهی از آنها صرفا در انحصار تعداد معدودی از کشورها پیشرفته جهان قرار دارد؛ شامل هزاران نوع از سلاح و تجهیزات ریز و درشت دیگر از جمله؛ انواع قطعات و لوازم یدکی وسایل و تجهیزات نظامی نیز می گردد.

     لازم به یادآوری است موفقیت در این زمینه به حدی بوده که بخشی از ایـن محصولات هم اکنون به بیش از ۳۲ کشور جهان صادر می شود .

                                                                               احمد رضا هدایتی

توضیح: این مقاله در تاریخ ۲۰/۳/۸۷ تنظیم شده است.

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *