پیشنهاد به وزارت جهاد کشاورزی در مورد ضرورت پیگیری راه‌اندازی شبکه تلویزیونی ویژه کشاورزی

باسمه تعالی

جناب آقای دکتر رمضان‌نژاد؛

رئیس محترم مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی:

     با سلام و آرزوی توفیق روزافزون برای جنابعالی، پیرو مذاکره قبلی با جناب آقای سیدمحسنی معاون محترم جنابعالی، مطالب و نکات ذیل تقدیم می‌گردد.

     حتماً شما هم موافقید که اکثر مشکلات جامعه در بخش‌های مختلف از جمله در بخش کشاورزی، ریشه در ضعف آشکار و غیرقابل‌انکار ِنظام فرهنگی و آموزشی و ایضاً سیستم کنترلی و نظارتی کشور دارد و متأسفانه به نظر می‌رسد همین مسئله مانع از رفع بسیاری از مشکلات شده است.

     به همین دلیل بخش کشاورزی کشور ما قبل از این‌که نیازمند حمایت‌های دولتی باشد، نیازمند ارتقاء آموزشی و فرهنگی است، موضوعی که متأسفانه به علل مختلف موجه و غیرموجه، هنوز در کشور ما به حد نصاب و جایگاه واقعی و شایسته خود دست نیافته و رفتارهای غلط برخی از مردم و مسئولین، در برخورد با مسائل مربوط به این عرصه، این ادعا را اثبات می‌کند.

     این مفهوم بدان معنا نیست که نقصی در کار مسئولین ذیربط به عنوان حامی و سیاست‌گذار و حتی مردم به عنوان تولیدکننده و مصرف‌کننده وجود ندارد، بلکه گاهی فقدان دانش کافی در مسئولین ذیربط و کم‌توجهی آنها به یافته‌ها و دستاوردهای علمی صاحب‌نظران و همان‌گونه که اشاره شد، در بسیاری از موارد نیز ضعف فرهنگ عمومی و اجتماعی، عامل اصلی بروز و تشدید بحران‌های در این بخش به شمار می‌رود.

     به عبارت دیگر همانند سایر بخش‌ها و عرصه‌ها، ناکارآمدی، عدم ثبات و ضعف قوانین و مقررات، یا سیاستگذاری‌های ناپایدار و بی‌ثبات‌کننده و همچنین تصدی‌گری دولتی، رانت و رشوه و اختلاس، ضعف و امکان اِعمال نفوذ در عرصه تولید وواردات توسط افراد فرصت‌طلب و هرگونه عیب و ایراد دیگر در این زمینه را باید در ضعف سیستم‌های فرهنگی، آموزشی و نظارتی جستجو کرد.

     با این حال و اگرچه برای رفع مشکل به طور اساسی باید، بازنگری و بهینه‌سازی این نظامات به شکل جدی در دستور کار مسئولین محترم قرار گیرد، اما همان‌گونه که مستحضرید، تحقق این هدف و بهره‌برداری از محصول نهایی آن، مستلزم صرف وقت قابل توجه است و لذا طبیعتاً نباید از اقدامات مؤثر کوتاه مدت برای رفع مشکلات و بحران‌های ایجاد شده در این حوزه غفلت نمود.

     به عنوان مثال؛ علاوه بر نظام آموزشی (مدرسه و دانشگاه)، رسانه ملی می‌تواند نقش اساسی در رفع کاستی‌های این عرصه داشته باشد، لذا با توجه به این که طرح راهبردی «اقتصاد مقاومتی» همچنان در دستور کار مسئولین محترم کشور قرار دارد، پیشنهاد می‌شود، موضوع ایجاد شبکه تلویزیونی کشاورزی (شبکه سبز یا شبکه روستا) که می‌دانم از سال‌ها پیش در ردیف مطالبات وزارتخانه نیز بوده است، از طریق دفتر مقام معظم رهبری پیگیری شود.

     بدیهی است، بیان دقیق کاربردها و کارکردها و آثار مثبت این اقدام در سایر کشورها و حتی ذکر تأثیر شبکه تلویزیونی کشاورزی ترکیه بر ارتقاء کیفیت و کمیت کار هموطنان آذری زبان در غرب کشور، می‌تواند در بیان ضرورت و اهمیت این موضوع مؤثر واقع شود.

     با عنایت به نکات فوق، حقیر طی سنوات گذشته همواره تلاش کرده‌ام تا ضمن جلب توجه مردم و مسئولین محترم به مسائل اساسی، در حد بضاعت انتقادات، طرح‌ها، پیشنهادها و راه‌کارهای کوتاه‌مدتِ برون رفت از مشکلات در این بخش را نیز در قالب نامه و مقاله تنظیم و با مراجعه به دستگاه‌های مختلف و یا ارسال به رسانه‌های متعدد، در حل آنها مشارکت نمایم.

     با توجه به توضیحات مورداشاره، خواهشمند است، در صورت امکان با جستجوی واژه‌های، «کشاورزی»، «محیط زیست»، «آب» و «رسانه»، نامه‌ها و مقالات ارائه شده توسط اینجانب در بخش اقتصادی سایت ره‌توشه (rahtooshe.com) را ملاحظه بفرمایید.

     برخی از مقالات و نامه‌های مرتبط با موضوع عبارتند از؛ نامه‌ی پیشنهاد به آقای دکتر عسگری در مورد، ایجاد شبکه تلویزیونی کشاورزی، که تقریباً با همین مضمون برای رئیس جمهور قبل، وزارتخانه و تمام رؤسای قبلی رسانه ارسال شده است – مقالات؛ کشاورزی؛ زیربنایی‌ترین موضوع در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی – ایران ثروتمندترین کشور جهان – باور کنیم، ما می‌توانیم، اگر بخواهیم – اما و اگرهای واردات بی‌رویه – محصولات قابل جایگزین به جای نفت – تا کی باید وارد کننده فن‌آوری‌های نوین و ماشین‌آلات و تجهیزات باشیم؟ که شاید مطالعه آنها نیز بتواند به حل مشکلات این بخش کمک نماید.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲/۵/۹۷

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *