ضرورت جلوگیری از ضایع شدن اقلام تبلیغی در مناسبت‌ها

     متأسفانه هرساله توسط تعدادی از توزیع‌کنندگان و برخی از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی‌ها، مقدار قابل توجهی از تصاویر شخصیت‌ها، اسماءالله و پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی ناخواسته و بر اثر کم‌توجهی (سهواً یا شاید عمداً توسط افراد نفوذی مغرض) زیر دست و پا ریخته می‌شود و این به هیچ‌وجه در شأن ملت شریف و کشور متمدن ایران اسلامی نیست.


در واقع گاهی هنگام راهپیمایی و پس از آن، وضعیت خیابان‌ها و معابر مسیر راهپیمایی در حدی آشفته و درهم برهم می‌شود که عبور و مرور مردم بدون زیرپاگذاشتن کاغذهای حاوی عکس و شعار و نوشته ناممکن است و این آشفتگی نه‌تنها کل مراسم را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد، بلکه شعور فرهنگی راهپیمایانی که قطعاً اکثریت قاطع آنها مخالف چنین رفتار نادرستی هستند را نیز زیر سوال می‌برد.
بی‌شک نتایج این رفتار غلط (ریختن اقلام تبلیغی در معابر) از چشم نامحرم دوربین خبرنگاران خارجی دور نمی‌ماند و می‌تواند، انعکاس بسیار نامطلوبی را در افکار عمومی جهان نسبت به حساسیت مردم ایران در مورد مقدسات و سایر نمادهای ملی نظام اسلامی داشته باشد و چنین القاء نماید که واکنش‌های موردی مردم به این مقدسات و نمادها، صرفاً جنبه شعاری و نمادین دارد.
علاوه براین؛ به علت کم‌توجهی مسئولین ذیربط به این موضوع، هرساله در جریان راهپیمایی‌هایی که به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود، مقدار متنابهی کاغذ و سایر مواد و امکانات تبلیغی در سطح کشور به هدر می‌رود که با جمع‌آوری اصولی و استفاده مجدد از آنها (به‌خصوص در شرایط تحریم)، در مصرف این اقلام صرفه‌جویی قابل توجهی صورت خواهد گرفت.
در عین‌حال با توجه به نقشی که این ناهنجاری و رفتار غلط در فرهنگ‌سازی عمومی جامعه دارد، لذا شایسته است مسئولین ذیربط از هم اکنون تدابیر لازم در جهت رفع این ناهنجاری را اتخاذ نمایند.

برخی از اقدامات قابل اجرا در این رابطه عبارتند از:
فرهنگ‌سازی برای استفاده صحیح از اقلام تبلیغی با تأکید بر اجتناب از دریافت اقلام مازاد بر نیاز یا عودت آنها پس از پایان مراسم توسط شرکت‌کنندگان، که البته باید از هم‌اکنون آغاز شود.
نظامندسازی و ساماندهی شرایط انتشار و توزیع اقلام تبلیغی که به شکل خودجوش توسط مردم یا نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی تولید و منتشر می‌شود.
تأکید به همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی مبنی بر تولید و استفاده از اقلام خاص تبلیغی مثل؛ پرچم یا پارچه‌نوشته‌های بزرگ که معمولاً در پایان مراسم جمع‌آوری و بازگردانده می‌شوند.
ایجاد ساز و کار لازم برای توزیع منطقی و در صورت لزوم تحویل مجدد اقلام تبلیغی، توسط کسانی که این اقلام را توزیع می‌کنند.
مازاد اقلام توزیع شده در مسیرهای راهپیمایی از طریق؛ نصب سبدهای بزرگ یا استقرار کارگران شهرداری (با لباس یک رنگ و یکسان)، مجدداً گردآوری شوند.
نشریات، تصویر شخصیت‌ها، پرچم‌های کاغذی و سایر اقلام مشابه، با دریافت مبالغ اندک، در اختیار راهپیمایان قرار گیرد تا فقط کسانی که واقعاً مایل به استفاده از آنها هستند، اقلام را دریافت نمایند.

مردمی کردن تبلیغات و واگذاری کار به خود مردم طبق روال گذشته با کمک و مشارکت محدود دستگاه‌های ذیربط.

احمدرضا هدایتی
کارشناس ارشد مدیریت
۷/۱۱/۹۷

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *