راز موفقیت حزب‌الله در عرصه مقاومت

     نهال مقاومت در لبنان سالهاست که با الگو از بسیج ایران و در راستای هدایتها، حمایتها و رهنمودهای حکیمانه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری (دامه) به درختی تناور تبدیل شده است.

     ریشه های این شجره طیبه چنان گسترش یافته و در عمق وجود مردم لبنان نفوذ کرده که علی رغم تمام مشکلات و موانعی که کشوری مانند این کشور با آن مواجه است، حزب الله را قادر ساخته تا با اقتدار تمام، افسانه شکست ناپذیری مدعیان قوی ترین ارتش منطقه و ششمین ارتش مجهز دنیا را به افسانه ای خیالی مبدل و ابهت چندین ساله این رژیم را فرو ریزد.

     بررسی وضعیت لبنان در ابعاد مختلف حاکی از آن است که شرایط این کشور در قیاس با سایر کشورها از دشواری های بیشتری مانند: شکل جغرافیای کشور- مجاورت با اصلی ترین دشمن اسلام و بشریت یعنی رژیم اشغالگر قدس- وجود گروه ها، فرق و ادیان مختلف- مواجهه با عناد و کینه ورزی تمام جهان کفر  و حمایت بیشرمانه آنان از رژیم اشغالگر قدس-  وجود قابل توجه عناصر نفوذی خود فروخته و مزدور در داخل خاک لبنان- منابع درآمدی ناچیز – ارتش غیر حرفه ای و نه چندان قوی و دهها مشکل دیگربرخوردار است، تا جایی که بسیاری از صاحبنظران، این وضعیت را به آتشی زیر خاکستر که هر لحظه امکان  شعله‌ور ‌شدن دارد، تشبیه نموده‌اند.

     اما علی رغم تمام این شرایط، یک تشکیلات کاملا مردمی از درون  این کشور توانست بدون در اختیار داشتن کمترین تجهیزات متعارف و تنها با اتکاء به اراده عمومی و ایمان الهی، شگفتی آفریده و کاری را به ثمر برساند که سالها پیش چندین ارتش مجهز و ظاهراَ متحد نتوانستند به نتیجه برسانند.

     تجارب ارزشمندی که این نبرد شجاعانه به دنبال داشت، نه تنها تمام یافته‌های نظامی جهان را تحت الشعاع قرار داد بلکه ناکارآمدی قوی ترین ارتش ها، مدرن ترین تجهیزات، و پیچیده ترین فن آوری های نظامی در مواجهه با قدرت ایمان و اراده مردمی به عنوان مهمترین عوامل پیروزی را برملا ساخت و اینک نوبت سایر مسلمانان  و مستضعفین جهان است تا با الگو از این دستاورد عظیم خود را برای مقابله با زورگویی و تجاوزات جهانخواران مهیا سازند.

     در مجموع می‌توان گفت بسیاری از اصول عملیات نهضت مقاومت مردمی، در این جنگ ۳۳ روزه به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار گرفته است، اما در کنار مولفه های نظامی مانند؛ آموزش، تمرین و مانور قبل از جنگ، عملیاتهای اطلاعاتی، پیش‌بینی، آینده‌نگری و آماده‌سازی و امثال آن، هرگز نباید نقش باورهای اعتقادی و قدرت ایمان را فراموش کرد.

     بدیهی است در کنار تجارب گرانبهای ناشی از سالها مبارزه مردم ایران برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی و بویژه آموزه های هشت سال مقاومت سرسختانه در جریان جنگ تحمیلی، بهره گیری از تجارب ارزشمند این عملیات مردمی نیز می تواند، برای مسلمانان آزاده و دیگر ملتهای تحت ستم، بسیار موثر و منجر به کسب آمادگی بیشتر و افزایش بیش از پیش قدرت بازدارندگی آنان شود.

     کلام آخر اینکه مسلمانان نباید فقط به طرح این تجارب بر روی کاغذ اکتفا کنند، بلکه باید متناسب با شرایط جغرافیای، نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود، از هم‌اکنون و بطور عملی، اقدامات لازم را برای پیشگیری و در صورت لزوم مقابله اتخاذ نمایند و مسلما بسیج ایران و عملکرد حزب الله در لبنان می تواند در این زمینه بهترین الگو و راهنمای آنها باشد.

                                                                                                    احمدرضا هدایتی

                                                                                                    ۲۳/۵/۸۵

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *