دستاوردهای یک هفته بدون اینترنت

     اگرچه قطع یک هفته‌ای اینترنت برای گروهی از موسسات و افراد، خسارت‌بار بوده و انجام بسیاری از امور را با تأخیر و اختلال مواجه ساخته است، اما اولاً باتوجه به برنامه‌های بیگانگان برای گسترش ناامنی‌های ایجاد شده، این اقدام اجتناب ناپذیر بوده و ثانیاً در کنار خسارات مورداشاره، پیامدهایی را نیز در پی داشته که می‌توان از آنها به عنوان نقاط مثبت و حتی دستاورد این اقدام نام برد.

     پیشگیری از بروز خسارت بیشتر به اموال عمومی و جان و مال مردم، مهمترین دستاورد و در واقع هدف اصلی مسئولین از این اقدام به شمار می‌رود.

     در جریان این ماجرا و قطع یا کاهش فعالیت کانال‌های فعال ضدانقلاب در فضای مجازی، مشخص شد ادمین برخی از این کانال‌ها در داخل کشور حضور دارند، که شناسایی و مقابله ‌با آنها مستلزم همکاری و هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های ذیربط مخابراتی، اطلاع‌رسانی، انتظامی و اطلاعاتی و امنیتی است.

     قطع اینترنت و اظهار تأسف و آشفتگی سردمداران حکومت‌های غربی از این موضوع، نشان داد که تمام آشوب‌ها و التهابات منشاء خارجی دارد و گردانندگان اصلی به‌رغم تمام برنامه‌ریزی‌ها و آموزش‌هایی که به عوامل خود داده‌اند، در این مواقع بدون دسترسی به اینترنت و فضای مجازی قادر به هدایت و ادامه اقدامات خصمانه خود نخواهند بود.

     در واقع با این اقدام مشخص شد که در حال حاضر فضای مجازی مهمترین ابزار دشمن برای ایجاد آشوب و اغتشاش در کشور است و با بومی‌سازی آن، یکی ازبازوهای اصلی شیطان قطع خواهد شد

     به عبارت دیگر با این اقدام، یکبار دیگر ضرورت راه‌اندازی اینترنت ملی آشکار شد و ثابت شد که باید این مسئله با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گیرد، چرا که با راه‌اندازی اینترنت داخلی، بیگانگان در این بخش بیش‌ازپیش مستأصل خواهند شد.

     این اقدام یک مانور عملی برای بررسی وضعیت شبکه ملی اطلاعات کشور نیز محسوب می‌شود که خوشبختانه بنا بر اظهارات مسئولین ذیربط، با کمترین مشکل مواجه بوده است.

     چنانچه بررسی لازم صورت بگیرد، قطعاً ثابت خواهد شد که با کاهش دسترسی مردم به فضای مجازی، راندمان کاری کارمندان دولت و ایضاً بخش خصوصی طی این مدت افزایش یافته است.

     قطع اینترنت سبب شد تا پس از مدت‌ها، بار دیگر این فرصت فراهم شود تا اعضای خانواده‌ها با فراغ‌بال بیشتری گرد هم جمع شوند و از احوال هم باخبر شوند.

     همچنین این اقدام می‌توان یک تمرین خوب برای رهاسازی و جداسازی جوانان از محیط عمدتاً فاسد و ناخوشایندی شود که با طراحی دشمن، آینده دردناکی را برای آنها ترسیم نموده است.

     افزایش اعضای پیام‌رسان‌ها و مرورگرهای داخلی نیز دستاورد دیگری است که می‌تواند رونق کار آنها را در پی داشته باشد و با نظارت مستمر، فضای سالم‌تری را در فضای مجازی ایجاد نماید.

     کارآمدی نرم‌افزارهای اینترنتی داخلی نیز پیامد دیگری است که با قطع اینترنت به اثبات رسید و این مسئله می‌تواند زمینه خودباوری و گسترش فعالیت نخبگان ایرانی در این بخش و رونق فعالیت کارآفرینان داخلی در عرصه فضای مجازی را ارتقاء ببخشد.

      احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۹/۸/۹۸

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *