عناد با طب سنتی چرا؟

     اخیرآً در سریال «بانوی عمارت» موضوع حجامت و در واقع طب سنتی ایرانی و اسلامی به چالش کشیده شده است، البته این موضوع یعنی مخالفت با طب سنتی توسط برخی از پزشکان طب جدید که تقریباً تمام امور پزشکی کشور را هم بر عهده دارند، مسبوق به سابقه است.

     به‌عنوان مثال؛ سازمان نظام پزشکی کشور مدتی قبل  مجوز فعالیت یکی از پزشکان حاذق ایرانی این رشته را که شهرت جهانی هم دارد، باطل و مطب ایشان را تعطیل کرد و  این در حالی است که؛

     اولاً؛ این شیوه درمانی ریشه در علوم اسلامی دارد و عمدتاً توصیه پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) بوده یا حاصل کار و تلاش دانشمندان ایرانی و اسلامی است و استفاده از آنها نتایج مثبتی را در پی داشته است.

     ثانیاً؛ در زمانی که اصولاً از طب جدید خبر و اثری نبود، این طب سنتی بود که جان هزاران انسان را نجات داده است.

     ثالثاً؛ طب جدید هم مخصوصاً در ابتدای کار به دلایل مختلف (مثل؛ عدم رعایت بهداشت و ناشناخته بودن بیماری ها) باعث مرگ بسیاری از انسانها شده و به رغم پیشرفت علوم، گاهی همچنان تلفات می‌گیرد.

     رابعاً؛ سایر کشورها از جمله چین، کره و ژاپن، با کمک دانش جدید در حال احیاء مجدد طب سنتی در اَشکال مختلف آن از جمله؛ طب سوزنی، حجامت، زالو درمانی، آب درمانی و …. به نام خودشان هستند، اما متأسفانه رفتارهای دستگاه‌های ذیربط نشان می‌دهد که مسئولین وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور ما، اراده و تمایل چندانی برای گسترش و احیاء کامل و مجدد دستاوردهای دانشمندان بزرگ ایرانی و اسلامی همچون بوعلی سینا، ابوحامد کرمانی، محمد جوزجانی، جابربن حیان، رازی و دیگر دانشمندان ایرانی ندارد.

     خامساً؛ اگرچه استفاده نادرست از داروهای گیاهی هم می‌تواند دارای عوارض نامطلوب باشد، اما در هر حال خطرات آن به مراتب کمتر و محاسن آن بیشتر از داروهای جدید است.

     سادساً؛ ایران خواستگاه بسیاری از داروهای گیاهی است و لذا در صورت سرمایه‌گذاری درست روی آن، این بخش هم می‌تواند به یک صنعت پر سود و ارزشمند تبدیل شود.

     کلام آخر اینکه؛ طب سنتی و دانش بومی ایرانی اسلامی نباید به آوردگاهی برای تقابل علوم جدید با علوم قدیم تبدیل و یه این ترتیب طب سنتی قربانی اختلاف نظرهای موجود بین مسئولین بخش پزشکی کشور شود، بلکه این عرصه باید به یک فرصت برای شکوفایی و معرفی بیش از  پیش طب ایرانی اسلامی تبدیل شود.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱/۱۰/۹۷

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *