روستا شهری به نام پردیس (۹۱/۴/۵)

     داستان احداث اصولی، کامل و آینده نگرانه شهرهای جدید اقماری در اطراف کلان شهرها، قصه پر غصه و داستان بی انتهایی است که گویی قرار نیست در کوتاه مدت به سرانجام مطلوبی برسد، این طرح که در ابتدا با هدف تزریق سرشکن جمعیت پایتخت و شهرهای مانند آن به حاشیه کلان شهرها پیشنهاد شده بود، اکنون در وضعیتی قرار دارد که خود به یک معضل بزرگ برای مسئولین و مشکلی برای مردم تبدیل شده است، قرار بود تسهیلات و امکانات این شهرها از جمله شهر جدید پردیس از چنان جذابیتی برخوردار باشد که به راحتی بخش قابل توجهی از جمعیت تهران را به سوی خود جذب کند، اما اکنون این شهر ظاهرا جدید به روستا شهری می ماند که چون فرزندی ناخواسته در همان بدو تولد به حال خود رها شده است.

     با اینکه حجم کارهای صورت گرفته چشمگیر و ستودنی است، اما نمی‌شود منکر سوء‌مدیریتها در استفاده بهینه از منابع و امکانات شد و مسئولین جدید نیز میراث دار وضعیت آشفته ای هستند که هرازگاه مجبورند برای تطبیق آن با نیاز روز جامعه، ازطریق تخریب زود هنگام احداثات شهری و تعمیر و تغییر مکرر و مستمر شکل و اندازه و موقعیت تاسیسات، در جهت  بهسازی و ساماندهی اوضاع اقدام نمایند و این همه بیانگر آن است که متاسفانه به رغم گسترش قابل ملاحضه ساخت و ساز شهری در سالهای اخیر، شهرهای جدید با نادیده انگاشتن تجارب قبلی، همچنان از طراحی مناسب و آینده نگرانه و به اصطلاح، نقشه اندیشیده شده برخوردار نیستند.

برخی از مهمترین مشکلات این شهر جدید عبارتند از:

۱-     فشردگی بیش از حد انبوه مسکن مهر در بخشهایی از شهر، بدون ایجاد تاسیسات لازم از جمله: شبکه های آب، برق، گاز، فاضلاب، مخابرات و یا حتی مواردی مانند؛ مسجد، مدرسه، مرکز خرید، پارکینگ و حتی راه های دسترسی مناسب، موضوع دیگری است که نیازمند توجه جدی و اتخاذ تدابیر فوری است.

۲-     کم لطفی مسئولین دستگاههای ذیربط از جمله استانداری تهران در مورد تخصیص اعتبار مناسب و کافی برای ایجاد و راه اندازی مراکز دولتی و بخصوص تامین و تکمیل پروژه های نیمه کاره تاسیسات شهری، احداث و تکمیل معابر و تامین سایر نیازهای شهر، مشکل دیگری است که نیازمند توجه و مساعدت بیش از پیش می باشد.

۳-     مدیریت دو گانه و همزمان شرکت توسعه و عمران شهر پردیس و شهرداری و ایضا نقش سایر دستگاهها مانند: شورای شهر، مخابرات، سازمان آب و فاضلاب و شرکت برق و گاز، مشکلات موجود در مسیر توسعه و بهبود وضعیت شهر را مضاعف و نواقص و کاستیهای ایجاد یا حفظ و نگهداری تاسیسات و خدمات شهری را افزایش داده است.

۴-     عدم پیش بینی زیر ساختهای شهری متناسب با نیاز واقعی شهری که مدام در حال توسعه و گسترش بوده و افزایش مجدد و خارج از برنامه محدوده ساخت و ساز آن نیز اخیرا در دستور کار قرار گرفته، بر مشکلات موجود دامن زده  است، به همین دلیل، خیابانها و معابر بطور مکرر برای تعریض و ایجاد، توسعه یا تغییر شبکه های گاز، آب، برق، تلفن و فاضلاب مورد حفاری و کندن آسفالت قرار می گیرند.

۵-     علی رغم اینکه اکثر ساکنین مجبورند برای مراجعه به محل کار یا تحصیل (کارمندان، کارگران و دانشجویان) مسیر طولانی و پرخطر جاده قدیم و یا جدید را طی نمایند، روند ساخت مترو بسیار کند و بطئی پیش می‌رود و این در حالیستکه سرعت بخشیدن به کار ساخت مترو پردیس، همواره جزء مهمترین درخواستهای اهالی بوده است.

۶-     با اینکه پردیس از شرایط لازم برای تبدیل شدن به مرکز شهرستان برخوردار است، اما بسیاری از مراکز خدماتی دولتی و خصوصی مانند: بیمارستان، مصلی نماز جمعه، شعب برخی بانکها و نمایندگی بسیاری از ادارات و شرکتها، سینما و یا حتی مرکز فرهنگی در شهر وجود ندارد.

۷-     علیرغم نزدیک بودن شهر پردیس به پایتخت و گذشت بیش از یکسال از سکونت شهروندان در محلات مختلف شهر، عدم برخورداری اهالی برخی از محلات شهر از شبکه مخابراتی و ارتباط اینترنتی در عصر ارتباطات، مشکلات زندگی در پردیس را مضاعف نموده است.

۸-     مشکل دیگر این است که اکثر خیابانهای فازهای جدید و حتی بخشهایی از نقاط قدیمی تر حتی در بلوارها و خیابانهای اصلی شهر، فاقد سیستم روشنایی می باشد.

۹-     برخی از اقلام ارائه شده در تره بارهای شهر نیز گرانتر از، میادین تره بار تهران ارائه می شود.

۱۰-به رغم اینکه شهرداری چند دستگاه اتوبوس در اختیار دارد اما به علت عدم صدور مجوز استفاده از ایستگاههای شهر تهران، امکان راه اندازی و استفاده از اتوبوسهای شرکت واحد شهر پردیس وجود ندارد.

۱۱-خط واحد اتوبوس رانی درون شهری راه‌اندازی نشده و ناوگان حمل ونقل و تاکسیرانی نیز منظم، مستمر و فراگیر نبوده و همه نقاط شهر را پوشش نمی دهد.

۱۲-فقدان فضای سبز مناسب در محلات، خیابانها و سایر معابر و نابسامان بودن وضعیت موجود برخی بوستانها نیز، نیازمند سرمایه گذاری مناسب است.

۱۳-کم توجهی به نظافت اصولی خیابانها و معابر آسفالت شده و حاشیه آنها و نیز عدم پاکسازی جداول و جوی های آب که معمولا به علت تداخل کار شهرداری و شرکت عمران یا کمبود بودجه و عدم نظارت کافی، به صورت ناقص انجام می شود، باعث شده تا خاک، نخاله های ساختمانی و زباله ها به درستی جمع آوری نشده و در نقاط مختلف باقی بماند.

۱۴-با اینکه بسیاری از خیابانهای پردیس آسفالت شده اند، اما اولاً خسارات ناشی از سرما و کیفیت نامناسب آسفالتها، بخش عمده ای از همین مقدار، نیاز به بازسازی و لکه گیری دارد، ثانیاً ساکنین بخش قابل توجهی از محلات شهر نیز همچنان از آسفالت و حتی تسطیح خیابانها، معابر و پیاده روهای محل سکونت خود محروم هستند.

۱۵-به علت عدم کنترل کافی و بی دقتی و نیز عدم رعایت قوانین از سوی برخی کارفرمایان، در پاره ای از نقاط شهر، خیابانها به محل دپو و تخلیه مصالح مورد استفاده در ساختمانها تبدیل و حریم کارگاههای ساختمانی حتی از پیاده روها نیز فراتر رفته است، بطوریکه در برخی نقاط، آسفالت خیابانها بطور کامل در زیر مصالح ساختمانی و خاک مدفون شده است و لذا پیشنهاد می گردد، یا کارفرمایان و پیمانکاران جریمه و ملزم به حفظ حریم کارگاه و موظف به پاکسازی کامل اطراف محل اجرای پروژه خود شوند و یا شهرداری قبل از شروع بارندگیها، هرازگاهی با بسیج امکانات خود و جمع آوری باقیمانده مصالح، ساکنین را از گرد و خاک ناشی از تردد خودروها بر روی خاکها و نخاله های موجود در معابر نجات دهد.

۱۶-در حالیکه مردم سایر مناطق تهران به رایگان از بزرگراهها و تونلهای متعدد شهر استفاده می کنند و یا عوارض بزرگراه۱۲۰کیلومتری تهران-قم تا چندی پیش فقط ۱۰۰ تومان و اخیرا به ۳۰۰ تومان رسیده است، ساکنین پردیس چنانچه کارت تردد داشته باشند، مجبورند برای هربار استفاده از اتوبان تهران پردیس۵۰۰ تومان و اگر کارت تردد نداشته باشند، مبلغ ۱۵۰۰ تومان به عنوان عوارض پرداخت نمایند که در هر ماه بالغ بر ۳۰ تا ۹۰ هزار تومان هزینه اضافی را به شهروندان تحمیل می کند.

                                                                                                                                                 احمد رضا هدایتی

                                                                                                                                               کارشناس ارشد مدیریت

                                                                                                                                            ۵/۴/۹۱

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *