مبادا باردیگر اولویت‌های اساسی و بنیادین در حاشیه قرار گیرند

     متأسفانه طی چند سال گذشته بروز مشکلات جدید و انباشتگی انبوه کارهای عقب‌مانده در بخش‌ها و موضوعات مختلف، کشور را با چالش‌های جدیدی مواجه ساخته که اگر به موقع برای رفع آنها اقدام نشود، ممکن است به بحران‌های جدی تبدیل شوند.

     شاید به همین دلیل است که به شکل طبیعی از هم‌اکنون حل کوتاه‌مدت این مسائل و رفع مقطعی این نابسامانی‌ها در اولویت برنامه‌های اکثر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است.

     تا این جای کار مشکل چندانی وجود ندارد، اما صرفنظر از این که چه عواملی منشأ بروز این مسائل و مشکلات هستند و احتمالاً سهم و نقش عوامل خارجی، مسئولین ذیربط و یا هر یک از ما در بروز آنها چیست، نگرانی از جایی شروع می‌شود که پرداختن به این ناهنجاری‌ها سبب شود تا مسائل اساسی و بنیادین که می‌توانند به شکل ریشه‌ای و همیشگی مسائل و مشکلات را برطرف نمایند، تحت‌الشعاع مسائل حاشیه‌ای قرار گیرند.

     حتماً این ابهام برای شما هم ایجاد شده که مگر به جز اصلاح و بهبود وضعیت موضوعات و مواردی مانند؛ ساختار و سازمان و سیستم، شایسته‌سالاری و به‌کارگیری نخبگان، کارآفرینی و اشتغال، تولید و تجارت، ساماندهی فضای مجازی، ساماندهی واردات و صادرات، تورم و گرانی یا مبارزه یا مفاسدی نظیر اختلاس و رانتخواری، مسئله اساسی‌تری هم وجود دارد.

     در پاسخ به این سوال باید گفت؛ از آنجا که ریشه همه این مشکلات در فقدان یا کمبود نیروی انسانی متخصص و در عین‌حال متهعد قابل جستجو است، لذا ضمن توجه به ضرورت حل فوری آنها نباید علت ناهنجاری‌ها را تنها به موارد فوق که خود معلول کم‌توجهی به موضوعات دیگری هستند، محدود ساخت.

     بنابراین در هر حال و همزمان با حل مشکلات مورداشاره که عمدتاً جنبه مقطعی و البته دو فوریتی دارند، باید تربیت نیروی انسانی و به‌خصوص کادرسازی و نخبه‌پروری تراز انقلاب اسلامی با اولویت ویژه بر بخش تربیتی آن در صدر برنامه‌های بلندمدت کاندیداهای محترم قرار گیرد.

     این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که (چه در حال و چه در آینده) بدون وجود افرادی انقلابی متعهد و متخصص و اهل علم و دانش و معرفت که حاضر باشد با روحیه جهادی مسئولیت انجام وظایف محوله را بر عهده بگیرند، حل این مشکلات حتی با تهیه و ارائه بهترین طرح‌ها و برنامه‌ها ممکن نیست.

     در واقع تنها نیروی انسانی متعهد و متخصص و در عین حال ساده‌زیست، مسئولیت‌پذیر، خودباور، مصمم، عملگرا و متدین است که می‌تواند متضمن حل قطعی مسائل و رفع دائمی مشکلات باشد، چرا که نیرویی با این مشخصات نه‌تنها قادر خواهد بود تا ارزیابی درستی از شرایط ارائه دهد، بلکه به راحتی می‌تواند با کمک دیگران محیطی مطلوب و نسبتاَ ایده‌آل را طراحی و اجرا نماید.

     به عبارت دیگر؛ چنین نیرویی این توانایی را دارد که با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود و قابل دسترس، معایب و نواقصی مانند؛ نواقص ساختاری، سازمانی و سیستمی یا نقص در شایسته‌سالاری و امثال آن را به شکل اساسی و بنیادین برطرف و مانع از بروز و تداوم مشکلات ناشی از اجرای نادرست طرح‌ها و برنامه‌ها شود.

     لذا شاید مشکلات فعلی بدون توجه جدی به این مهم و از طریق به‌کارگیری نخبگان و افراد گمنام موجود، در کوتاه‌مدت قابل رفع باشند، اما قطعاً حل موقتی و مقطعی آنها بدون توجه به اهمیت و ضرورت تعلیم و تربیت مستمر نیروی انسانی واجد شرایط، همانند مرهم و نوشداروی موقت برای درد و زخم عمیقی است که ممکن است مدتی بعد مجدداً در جایی دیگر و به شکلی دیگر بروز و ظهور نماید.

     همچنن در کنار تربیت نیروی انسانی، طراحی مدل‌ها و الگوهای کاربردی و بومیِ مبتنی بر اصول و ارزش‌های اسلامی (در بخش‌ها و موضوعات مختلف) و نیز کارآمدسازی سیستم کنترلی و نظارتی برای جلوگیری از بروز ناهنجاری‌ها و مبارزه با فساد نیز از جمله موارد مهم دیگری هستند که نباید مورد غفلت کاندیداهای محترم ریاست جمهوری قرار گیرند.

     کلام آخر این‌که؛ با استناد به آیات و روایات اسلامی و تأکیدات مکرر امامین انقلاب، این سه عامل یعنی تربیت نیروی انسانی و کادرسازی تراز انقلاب اسلامی، طراحی و اجرای الگوهای اسلامی ایرانی در بخش‌ها و موضوعات مختلف و در نهایت اصلاح و کارآمدسازی نظام کنترلی و نظارتی با هدف جلوگیری از ایجاد انحراف در مسیر و پیشگیری از بروز ناهنجاری‌ها، شاه‌کلید حل مسائل و رفع مشکلات محسوب می‌شوند.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۹/۱/۱۴۰۰

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *