ضرورت برگزاری دوره‌های حکمرانی اسلامی برای کارگزاران دولت / طرح درس پیشنهادی برای دوره فشرده حکمرانی

     یکی از علل اصلی عدم تحقق آرمانهای والای انقلاب اسلامی را باید در عدم اشرافیت مجریان و کارگزاران کشور در مورد آرمانهای انقلاب اسلامی و مبانی مربوط به آن جستجو کرد، که البته رفع اساسی این مشکل مستلزم اصلاح نظام تعلیم و تربیت عمومی و همچنین تربیت نیروی انسانی و کادرسازی تراز انقلاب اسلامی است.

     در واقع در اکثر موارد، اجرای دولت اسلامی و جامعه اسلامی بر عهده کسانی قرار گرفته که فاقد اطلاعات و شرایط و آمادگی لازم برای تحقق آن هستند و در واقع از شناخت کافی در مورد مبانی و اصول و ارزشهای اسلامی اسلامی کم‌بهره و بعضاً بی‌بهره هستند.

     از آنجا که اصلاح نظام تعلیم و تربیت عمومی و همچنین تربیت نیروی انسانی و کادرسازی تراز انقلاب زمانبر است و در کوتاه‌مدت محصول آن قابل اجرا نیست، لذا نخبه‌یابی و شناسایی به‌کارگیری افراد گمنامی که به علل مختلف عمدتاً غیرموجه در استانها و شهرستانها و همچنین در دستگاههای دولتی در حاشیه قرار گرفته‌اند، تنها گزینه‌ای است که می‌تواند در کوتاه‌مدت به تأمین مدیران و کارگزاران دولت آینده کمک نماید، تا در صورت لزوم به جای مدیران فعلی به‌کارگیری شوند.

     با این حال نخبگی و تخصص افراد به تنهایی نمی‌تواند به اندازه کافی مؤثر واقع شود، مگر این‌که؛ حداقل در اصول و مبانی کلی کار و اجرای برنامه‌ها، وحدت‌نظر و همزبانی لازم ایجاد شود.

     به همین منظور پیشنهاد می‌شود، پس از شناسایی افراد نخبه و واجدشرایط و قبل از به‌کارگیری آنها در سیستم اداری کشور، با همکاری مراکز دانشگاهی، حوزه‌های علمیه با استفاده از ظرفیت مراکزی مانند مدرسه حکمرانی، یک دوره فشرده کوتاه‌ مدت «حکمرانی اسلامی» برای افراد برگزیده برگزار شود.

برخی از سرفصلهای پیشنهادی برای دوره فشرده حکمرانی اسلامی عبارتند از:

  1. تشریح و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی.
  2. آشنایی با فرآیند و مراحل پنجگانه تحقق انقلاب اسلامی (شامل؛ انقلاب اسلامی، استقرار نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه یا کشور اسلامی و تمدن نوین اسلامی).
  3. ۳-آشنایی با نهضت انتظار حاکمیت دین در جامعه.
  4. معنویت و اصل ولایت فقیه امام خمینی (ره)
  5. بررسی اجمالی منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی.
  6. آسیب شناسی و تشریح چالشهای حال و آینده ایران و انقلاب اسلامی.
  7. ظرفیت شناسی و آشنایی با نیروهای درونزا و مولفه های بالفعل و بالقوه تولید ثروت و قدرت ملی در کشور.
  8. آشنایی با روشهای شبکه‌سازی سازمانی و تیم سازی و کار تیمی.
  9. نیازسنجی، مسئله محوری و روشهای ارزیابی و اولویت گذاری مسائل.
  10. روشهای مدل‌سازی و طراحی الگوهای اسلامی ایرانی (اعم ار راهبردی و کاربردی و اجرایی) بر اساس مبانی و اصول و ارزشهای اسلامی به شکل آکادمیک و قابل اجرا در نظام اداری.
  11. بررسی و تحلیل اسناد بالادستی و معاهدات بین المللی.
  12. تشریح نظام برنامه‌ریزی بومی بر اساس روشهای نوین برنامه ریزی و متناسب با نیاز روز کشور.
  13. تحلیل و بررسی شرایط اقتصادی کشور و مدل اقتصادی قابل اجرا برای رفع مشکلات

توضیحات:

  • عناوین فوق الذکر می‌تواند ذیل سرفصل‌های کلی‌تری مانند؛ سیاست‌های بنیادین، اندیشه امامین انقلاب، مسائل راهبردی کلی و کلان، فلسفه سیاسی انقلاب، نظریه دولت کارآمد اسلامی، نظریه اجتماعی اسلام، جریان شناسی انقلاب اسلامی: چهار دهه اول و دهه کنونی همراه با آینده پژوهی دسته‌بندی شود.
  • منابع آموزشی و جزوات درسی موردنیاز باید قبلاً با مشارکت اساتید حوزه و دانشگاه تدوین و آماده شود.
  • دوره مذکور می‌تواند پس از آغاز به‌کار رئیس جمهور منتخب، طی چند دوره جداگانه و متناسب با سطوح کاری افراد، در مدت شش ماه تا حداکثر یک سال برگزار شود.
  • ضمناً دروس عمومی می‌تواند برای همه گروهها در همه سطوح و دروس تخصصی در حوزه‌های مختلف از جمله؛ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و …. برای هر گروه از افراد به طور اختصاصی و متناسب با سطح مدیریتی و حوزه فعالیت آنها ارائه شود.

     توضیح: این طرح پیرو پیشنهاد قبلی تحت عنوان «طرح کمک به شایسته‌سالاری مدیران» که در همین سایت (ره توشه) ارائه شده است، پیشنهاد شده است.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱/۳/۱۴۰۰

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *