یکی از الزامات کار جهادی و روحیه انقلابی

     همان‌طور که پیش بینی می‌شد، قضاوت زودهنگام و تخریب دولت سیزدهم که بلافاصله پس از موفقیت حجت السلام دکتر رئیسی آغاز شده بود، همچنان و البته با شدت بیشتر توسط برخی از افراد و رسانه‌ها ادامه دارد.

     یکی از موضوعات مورد مناقشه اصحاب رسانه و برخی از افراد جامعه بر سر سفرهای استانی و بازدیدهای سرزده‌ای است که از همان ابتدای کار دولت جدید بدون هرگونه تشریفات زائد توسط رئیس جمهور محترم و برخی از وزرای گرانقدر انجام می‌شود.

     معترضین این موضوع که برخی از آنها قبلاً به عدم تحرک رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم معترض بودند، اینک این سفرها را بیهوده و عوام فریبانه (پوپولیستی) معرفی می‌کنند و معتقدند رئیس جمهور باید در محل کار خود مستقر باشد و از طریق برگزاری جلسه، تماس تلفنی و سایر روشها دولت را اداره نماید.

     این افراد می‌گویند این سفرها و بازدیدها نه‌تنها سرزده نیست، بلکه نمایشی است و وجود چند دوربین محدود که وظیفه مستندسازی تمام سفرها، دیدارها، جلسات و سایر فعالیتهای تشکیلاتی مسئولین عالی‌رتبه کشور از جمله مسئولین قوا و و یا انعکاس اخبار مربوط به این امور را برعهده دارند را دلیلی بر اثبات ادعای خود جلوه می‌دهند، اما به سفر بدون تشریفات و ساده رئیس‌جمهور و عدم حضور مسئولین استان‌ها در مراسم استقبال سخن نمی‌گویند.

     این در حالی است که اولأ مسئولین تا در بین مردم نباشند، نمی‌توانند مشکلات آنها و مسائل کشور را به درستی و در حد شایسته درک کنند و در عین حال همه مردم باید بدانند که رئیس جمهور کشورشان به وظیفه خود برای ارتباط با آنها (به‌خصوص کسانی که به او رأی داده‌اند)، عمل می‌کند.

     ثانیأ در شرایط کنونی اکثریت قاطع جامعه (اعم از مردم عادی یا سایر اقشار و اصناف از جمله؛ نخبگان و به خصوص فعالان بخش اقتصادی) انتطار دارند که هرازگاهی رئیس جمهور منتخب خود را از نزدیک ببینند تا هرچند محدود، بتوانند مستقیمأ مشکلاتشان را با ایشان مطرح نمایند.

     ثانیأ از آنجا که وظیفه طراحی و برنامه ریزی برای دولت و دستگاههای زیرمجموعه آن بر عهده کارشناسان مربوطه در این مجموعه‌ها می‌باشد، لذا حضور مسئولین در بین مردم (از اقشار صنوف مختلف) و آگاهی مستقیم آنها از مسائل و مشکلات و نیازمندیهای جامعه، تاثیر قابل توجهی بر تصمیم‌گیری‌های شخص رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت در مورد روند و چگونگی تهیه، تصویب و اجرای طرحها و برنامه‌های قوه مقننه دارد.

     رابعأ قطعأ این اقدام می‌تواند باعث رضایت مردم گردیده و اعتماد عمومی به مسئولین نظام اسلامی را بیش از پیش تقویت نماید.

     البته بدیهی که مسئولین کشور نباید در این زمینه دچار افراط و تفریط شوند و به‌گونه ای عمل نمایند که باعث فرسایش و تحلیل زودهنگام توان دولت و دولتمردان یا تحت الشعاع گرفتن مسائل اساسی و بنیادین شود.

     در واقع اگرچه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند روحیه انقلابی و عملکرد جهادی مبتنی بر علم و عمل است، اما در عین حال این رویکرد نباید به ایجاد خلل در اداره امور کشور منجر و مانع از استمرار فعالیت‌ها در بلندمدت شود.

     لازم به یادآوری است که این نکته (ضرورت حضور مستمر و متعادل در بین مردم) در مورد سایر قوای سه‌گانه نیز مصداق دارد.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۵/۶/۱۴۰۰

 

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *