مشکل ظاهرأ لاینحل نهاده‌های دامی چیست؟

     نهاده‌های دامی در واقع ترکیبی از غلاتی مانند جو و کنجاله (تفاله) دانه‌های روغنی مانند، ذرت، کلزا و سویا است که به مصرف دام و طیور می‌رسد.

     گفته می‌شود در حال حاضر حدود ۹۵ درصد نهادهای دامی موردنیاز کشور با اختصاص میلیاردها دلار ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی)، از طریق واردات تأمین می‌شود که البته بخش عمده آن هرگز در اختیار مصرف کننده واقعی قرار نمی‌گیرد و همین مسئله مشکلاتی را برای دامداران و کشاورزان ایجاد نموده است.

     مشکل در حدی است که هرازگاهی مشکل کمبود نهاده‌های دامی در صدر اخبار رسانه‌ها قرار می‌گیرد و بلافاصله قیمت انواع مواد پروتئینی نظیر گوشت قرمز و به‌خصوص مرغ و تخم مرغ با افزایش کاملاً محسوس مواجه می‌شود.

     به همین دلیل برخی از افراد معتقدند که باید برای تولید این محصولات در داخل کشور اقدام نماییم تا هم از خروج بی‌دلیل ارز از کشور جلوگیری نشود، هم مشکل تأمین مواد اولیه موردنیاز کارخانجات تولید روغن و هم مشکل تأمین نهاده‌های دامی موردنیاز بخش کشاورزی برطرف شود.

     متقابلاً برخی از افراد معتقدند با توجه به آب‌بر بودن (مصرف زیاد آب) برخی از گیاهان روغنی، کشت آن در کشور ما که با بحران آب هم مواجه است، مقرون به‌صرفه نیست.

     قطعاً این مسئله مشمول همه دانه‌های روغنی نمی‌شود و  احتمالاً این امکان وجود دارد که با استفاده از روشهای نوین کشاورزی و یا با ایجاد و گسترش مزارع گیاهانی مانند ذرت، کلزا و کنجد که به آب کمتری نیاز دارند مشکل را برطرف نمود که البته در هر حالت نیاز به بررسی‌های فنی و کارشناسی دارد.

     اما نکته مهم و مشکل اصلی در این رابطه، نقش مافیای انحصاری واردات این کالا است که ظاهراً فقط در اختیار پنج نفر با چندین شرکت به نام‌های مختلف است.

     به عبارت دیگر اگرچه ممکن است کارشناسان بخش کشاورزی در نهایت به این نتیجه برسند که واقعاً امکان کشت گسترده همه یا برخی از این گیاهان (دانه‌های روغنی) در ایران وجود ندارد، اما بی‌شک امکان مقابله با مافیای تأمین و توزیع و رفع انحصار واردات و به‌خصوص امکان اصلاح نظام توزیع در کشور وجود دارد.

     لذا شایسته است دولت محترم و سایر قوای سه‌گانه در اسرع وقت برخورد با زالوصفتانی که با احتکار، گرانفروشی و قاچاق و سایر رفتارهای ناجوانمردتانه خود، نظام اقتصادی کشور و معیشت مردم را هدف قرار داده‌اند و همچنین اصلاح نظام توزیع را در دستور کار قرار دهند.

     به امید این‌که به زودی با همراهی و همکاری مسئولین انقلابی سه قوه، شاهد قطع دست همه اخلالگران اقتصادی و به‌خصوص محتکرین، گرانفروشان، قاچاقچیان و واسطه‌ها و دلالان کاذب و غیرقانونی باشیم.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۴/۶/۱۴۰۰

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. م . د گفت:

    م د:
    سلام علیکم
    مسأله کنجاله از طریق کشت کنجد که بسیار روغن ارزشمندی برای خوراک و سلامت است طرحی را دادیم که در حدود ۱۵۰ کیلومتر در ۱۵۰ کیلومتر یا مقداری بیشتر تقریبا حدود ۵ میلیون تن روغن کنجد به ما می‌دهد آن هم با کمترین آب، و با وضع بد آب و هوا و گرما به همین مقدار یا بیشتر کنجاله تحویل می‌دهد (در طول زمان ۵ ماه) با ایجاد مشاغل فراوان و درآمد برای کشور و ۵ میلیون تن نهادهٔ دامی!!
    اما عده‌ای مسئول و مدیر که ۴۰ سال پشت این میزهای مدیریتی نشسته‌اند به اضافهٔ عده‌ای مافیائی ایجاد کرده‌اند که نتوانیم این کار را انجام بدهیم.
    این مقدار نهاده نه هزینه‌های واردات را دارد و نه حدود شش میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌کند و نه با تلاطمهای اقتصادی روبرو می‌شود!!
    همین یک قلم جلوی خروج شش میلیارد دلار ارز را گرفته و جان مردم را از روغن‌های صنعتی مضر نجات داده و بلکه درآمد برای کشور ایجاد کرده و قیمت تمام شدهٔ نهاده‌های قوی دامی را کاهش داده و قیمت بسیاری از اقلام ضروری را کم می‌کند
    و…
    و…
    متأسفانه در سالهای گذشته با خیانت به کشور نگذاشتند این طرح عملی شود ولو به شکل استانی و سهمیه بندی در تولید با ایجاد وظیفه برای مسئولین استانی که امیدوارم تمام نیازهای اصلی کشور با سهمیه بندی تولید و استحصال تولیدات از استانها به هدف اصلی خود کفایی و استقلال در تمام محصولات برسیم.
    این کشور با برنامه ریزی در اندک زمانی می‌تواند به جایگاه صادر کننده همه محصولات برسد.
    ان شاء الله
    ارادتمند
    و تشکر از مقالاتتان

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      دوست گرامی سلام؛ ضمن تشکر از حسن نظر شما، پیشنهادتان برای رویت مسئولین محترم روی سایت قرار گرفت.
      البته این سوال هم مطرح است که آیا زمینی مناسبی با این وسعت در کشور وجود دارد؟
      موفق باشید.
      یاعلی

  2. ناشناس گفت:

    سلام عزیز من، چرا ییراهه می ری. نهاده های دامی را به پروانه داری می دهند که دام ندارد انکه دام ندارد می رود بازار آزاد می فورشد. من سند دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *