ایران اسلامی از معدود کشورهایی است که منافع تمام کشورها و مصالح همه ملتها برایش اهمیت دارد

     این روزها بسیاری از رسانه‌های بیگانه و متأسفانه برخی از رسانه‌ها و افراد جامعه خودمان آگاهانه یا ناآگاهانه تلاش می‌کنند تا روابط بین ایران با روسیه و چین را تخریب نمایند و برای این منظور انواع اتهامات راست و دروغ را به این دو کشور نسبت می‌د‌هند.

     این در حالی است که اولاً غرب و شرق در بسیاری از موضوعات به‌ویژه در بخش اقتصادی در رقابت تنگاتنگ و بلکه در تعارض با یکدیگر قرار دارند و ثانیاً غربی‌ها به رغم رقابت سخت با چین و روسیه، همواره مترصد آن بوده و هستند تا این دو کشور را از زمین بازی ایران خارج و حق وتوی آنها را در همه موارد به نفع خود مصادره نمایند، ثالثاً فراهم شدن شرایط عضویت ایران در پیمان شانگهای، احتمال صحت این فرضیه یا اتهام را ابطال می‌کند.

     در این رابطه رسانه‌ها و افراد مورداشاره از توافق و تبانی پشت پرده قدرتهای بزرگ (یعنی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل) علیه ایران، به‌عنوان اتهام مشترک آنها نام می‌برند که البته ممکن است بخشی از آن هم صحت داشته باشد، اما قطعاً اگر هم چنین موضوعی صحت داشته باشد، در حدی که گفته می‌شود و حداقل در همه موضوعات نیست.

     ضمن این‌که اگر هم تبانی و توافقی بین کشورهای صاحب قدرت و عضو نظام سلطه صورت گرفته باشد، غربی ها هم در آن نقش داشته‌اند و جرم آنها کمتر از دو کشور مذکور نیست.

     در مورد روسیه برخی از افراد اشغالگری و تصرف بخشهایی از خاک ایران توسط شوروی سابق در جریان جنگ جهانی را یادآوری می‌کنند، بدون آن‌که بگویند، اولاً این اشغالگری و تصرف حاصل بی‌عرضگی حکام وقت ایران بود است و ثانیاً رفتار روسیه فعلی با شوروی سابق تفاوتهای محسوسی دارد.

     همچنین فراموش می‌کنند که نقشه بسیاری از کشورهای جهان در جریان دو جنگ جهانی تغییر کرد، اما در جریان جنگ تحمیلی حتی یک وجب از خاک ایران تجزیه نشد.

     اما در هر صورت اگر قرار باشد، این موضوع مبنای دشمنی با روسیه قرار گیرد، باید دشمنی با کشوری مانند انگلیس به خاطر تلاشهای آشکار و پنهانش برای تجزیه خاک ایران در گذشته و یا قتل عام نیمی از جمعیت کشور ایران به خاطر ایجاد قحطی مصنوعی در جریان جنگ جهانی اول و سایر اقدامات خبیثانه‌اش و یا دشمنی آمریکا با ایران به خاطر فهرست انبوه توطئه‌ها و انواع اقدامات خصمانه خُرد و کلانی که از قبل از انقلاب تاکنون علیه ایران انجام داده‌اند، در رأس امور قرار بگیرد.

     در مورد چین نیز ذکر این نکته ضروری است که کشور چین نه تنها سابقه خصومت جدی با ایران نداشته، بلکه ایران از دیرباز در مسیر جاده ابریشم یکی از شرکای مهم تجاری این کشور به‌شمار می‌رفته است.

     البته در هر حال این یک واقعیت انکارناپذیر است که همه کشورها در پی تأمین منافع خودشان هستند، اما در  کشاکش این نبرد سهمگین برای تأمین منافع، برخی از کشورها مانند آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی فقط و فقط به منافع خود می‌اندیشند و برخی از کشورها معقول‌تر و منطقی‌تر عمل می‌کنند.

     با این حال نباید فراموش کنیم که اولاً ایران اسلامی خواهان قطع رابطه و تعامل عادلانه و منطقی با هیچ یک از کشورهای جهان (به جز رژیم صهیونیستی) نیست و این خود غربی‌ها هستند که با ما دشمنی می‌کنند، ثانیاً قطع رابطه با سایر کشورها فقط جورچین (پازل) توطئه آنها (غربی‌ها) علیه ایران را تکمیل می‌کند و ثالثاً قطع رابطه با شرق نه‌تنها منجر به گرایش غرب به سوی ایران نخواهد شد، بلکه احتمالاً شرایط سخت‌تری را به کشور و جامعه تحمیل خواهد کرد.

     ذکر این نکته نیز ضروری است که تقریباً در همه کشورهای جهان افراد آزاده و یا احزاب، گروهها و موسساتی هم وجود دارند که منافع سایر مردم جهان نیز برایشان حائز اهمیت است، اما با اطمینان می‌توان مدعی شد که ملت و دولت ایران از معدود دولتها و ملتهایی هستند که منافع همه کشورها به خصوص منافع مسلمانان و جهان اسلام و محرومین و مستضعفین دنیا واقعاً یرایشان حائز اهمیت است.

     همان‌طور که اشاره شد با این‌که همه کشورها دنبال منافع خودشان هستند، اما نباید فراموش کنیم که در حال حاضر رفتار  چین و حتی روسیه که اسلافشان خاک ما را اشغال و بخشی از آن را تحت شرایط خاص به تصرف خود درآوراند، با ایران نسبت با آمریکا و اروپا بسیار بهتر و معقول‌تر است و در هرحال قرار نیست چون غربی‌ها با ما دشمنی می‌کنند و ارتباط خوبی با ایران اسلامی ندارند، ما هم ارتباطمان با سایر کشورها را قطع کنیم.

     برای اثبات دشمن غرب با ایران و جهان هم کافی است که فهرست جنگ‌افروزیها، جنایتها، خیانتها و سایر توطئه‌های آمریکا و اروپا علیه ایران و جهان را با دیگران مقایسه کنیم و همواره به یاد داشته باشیم که بزرگترین اقدام ما علیه جنایتها و خیانتهای کشورهای مذکور، در حد شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس بوده است.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۶/۶/۱۴۰۰

 

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *