از مریخ که نیاورده‌اند!

     متاسفانه برخی از افراد جامعه تحت تأثیر القائات رسانه‌های بیگانه و فضای مجازی معتقدند که اگر کشورهایی مانند؛ ژاپن، چین و کره و مالزی و …. توانسته‌اند در مسیر کشورهای پیشرفته قرار بگیرند، به این علت است، که هوشمندانه و بدون درگیری با آمریکا و اروپا و بدون شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس کار خودشان را پیش برده‌اند.

     این افراد بر این باورند که رفتار منطقی کشورهای مورداشاره سبب شده تا آمریکا و اروپا حاضر شوند تکنولوژی‌های جدید در عرصه‌های مختلف را در اختیار آنها قرار بدهند.

     در واقع و به تعبیر دیگر، افراد مذکور راز موفقیت این کشورها را در سرسپردگی و پذیرش سروری نظام سلطه و در نتیجه بهره‌مندی از مزایای دستاوردهای علمی غرب می‌دانند.

     اما اولاً اگر واقعاً راز موفقیت آنها در اجتناب از سرشاخ شدن با نظام سلطه است، پس چرا کشورهایی مانند؛ مصر و لیبی و عراق و امثال آنها که همسو و همپیمانان آمریکا بوده و هستند و حتی کشوری مانند ترکیه که اتفاقا عضو ناتو هم هست، نتوانسته‌اند در ردیف کشورها پیشرفته قرار بگیرند.

     ثانیاً فرض کنیم، که تمام پیشرفت‌ کشورهای مذکور حاصل تعامل آنها با غرب و برخورداری از دانش و تکنولوژی غرب است، اما این سوال مطرح است که خود غربی‌ها این دانش را چگونه کسب کرده‌اند؟

     تالتاً آیا واقعاً ما انقلاب کردیم و این همه شهید دادیم که برای دستیابی به آنچه متعلق به خودمان است و یا می‌توانیم با کار و تلاش و علم و دانش بومی، صاحب و مالک و مبدع آن باشیم، دوباره تن به ذلت و خفت تبعیت از شرق و غرب بدهیم؟

     قطعا آنها هم علم و دانش مورداستفاده را از مریخ یا سایر کرات نیاورده‌اند و حاصل کار و تلاش نخبگان و دانشمندانی است که به خدمت گرفته‌اند.

     بنابراین؛ اگر دیگران توانسته‌اند، یقینا ما نیز با توکل به خدا و اعتماد به جوانان و به خصوص دانشمندان و نخبگان و اتکا به پیشینه علمی و فرهنگی و استفاده بهینه از منابعی که از آن برخورداریم، به مراتب بهتر از دیگران می توانیم، مشروط بر این که باور کنیم، اراده نماییم و بخواهیم.

     کلام آخر؛ آیا واقعاً می‌توانیم از کشورهایی که اهرم‌های کنترل آنها همچنان در اختیار نظام سلطه قرار دارد، به‌عنوان ممالک پیشرفته نام ببریم؟

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۶/۹/۱۴۰۰

 

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. رضا افخمی گفت:

    عالی بود

  2. مهدی سلیمانی گفت:

    جناب هدایتی با سلام وتشکر از شما بابت ارائه مطالب مفیدی که در سایت ره توشه بارگذاری مینمایید .
    بسیار مفید و و قابل تامل است .
    تشکر فراوان از زحمات جنابعالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *