تفاوت محیط کسب و کار ایران با جهان

     قطعاً عوامل مختلفی مثل تحولات اقتصادی بین‌المللی، تحریم‌ها و فشارهای نظام سلطه، بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی و سایر موارد مشابه در افزایش نرخ تورم و گرانی تأثیر دارند. اما در مورد کشور ما در پاره‌ای از موارد وضعیت کاملا متفاوت و بلکه متضاد تحولات جهانی است.

     به عنوان مثال؛ گاهی در حالی که قیمت طلا و ارز در بازارهای جهانی با کاهش محسوس مواجه بوده، اما همزمان قیمت طلا و سکه و ارز در ایران روند افزایش داشته است.

     بازار بین المللی آهن نبز یکی از مواردی است که به خاطر کاهش تقاضای جهانی در روزهای اخیر کاهش قیمت‌ها را تجربه می کند، اما در همین ایام بازار آهن ایران شاهد افزایش جهشی قیمت‌ها بوده است.

     برخی صاحبنظران نوسانات قیمت ارز را علت اصلی معرفی می‌کنند، اما جالب است که این موضوع درست در زمانی رخ داده که قیمت دلار کاهش نسبی پیدا کرده است.

     بررسی دقیق علت، بیانگر این واقعیت است که همانند سایر موارد، در این مورد نیز یک عده افراد زیاده‌خواه و زالوصفت و یا خائن و مغرض که بخش عمده کنترل بازار را در اختیار دارند و از آنها تحت عناوینی مانند؛ دلال و واسطه غیرقانونی، صاحبان قدرت و ثروت، نفوذی‌ها، مافیای واردات، سلطان موز، شکر، فولاد، مواد پتروشیمی، نهاده‌های دامی و امثال آن نام برده می‌شود، با انجام برخی اقدامات رسانه‌ای در فضای مجازی، عملیات روانی و حتی اقدامات عملی مانند؛ احتکار و کم‌فروشی در بروز این ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌ها نقش اساسی دارند.

     حال سوال اینجاست که چرا به رغم تشدید اقدامات مقابله با فساد در دولت جدید و با این که تعداد این افراد محدود (مثلا گفته می‌شود بازار آهن در اختیار حدود ۱۰ نفر است) و عمدتا شناخته شده هم هستند، برخورد جدی، قاطع و لازم با آنها صورت نمی‌گیرد؟

     چرا مسئولین و متولیان دستگاه‌های ذیربط از جمله؛ وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی یا دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و یا قوه محترم قضائیه با این افراد که در همراهی آشکار با اهداف پلید دشمنان این مرز و بوم در حال ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور و تشدید مشکلات معیشتی مردم هستند، کاری نمی‌کنند که به درس عبرتی برای دیگران تبدیل شوند؟

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۶/۴/۱۴۰۱

 

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *