انقلاب صنعتی در ایران

     بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، بخش صنعت کشور دستخوش تحولات مثبت فراوانی شده و از یک صنعت عمدتأ مونتاژکار در چند موضوع مشخص و محدود، به یک صنعت خلاق و نوآور در موضوعات مختلف تبدیل شده است.

     اینک در بسیاری از موضوعات، از جمله؛ صنعت نفت، صنعت فولادسازی، صنعت سیمان، صنعت لوازم خانگی، صنعت قطعه‌سازی و حتی در برخی از صنایع پیچیده و های‌تک و بسیاری از دیگر صنایع، حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

     به خصوص در صنایع دفاعی دستاوردهای کشور شگفت‌ انگیز بوده و از حد تقرییاً صفر در این بخش، به یک صادرکننده که تاکنون محصولاتش (محصولات صنایع دفاعی) به بیش از ۳۸ کشور جهان صادر شده، تبدیل شده‌ایم.

     دستاوردهای مورداشاره بیانگر این واقعیت است که «خواستن، توانستن است» و لذا باید باور کنیم که  «ما می‌توانیم» مشروط بر این که اراده کنیم و بخواهیم.

     با این حال برای این که در همه بخش‌ها بتوانیم گام به گام و پا به پای صنایع دفاعی حرکت کنیم و این راهبرد «ما می توانیم» را به شکل کامل و اصولی محقق سازیم، شاید به چیزی شبیه یک انقلاب در این بخش (صنعت) نیاز داریم.

     انقلابی که باید در برگیرنده موضوعاتی مانند؛ بهبود نظام آموزشی و مهارت آموزی، افزایش بهره‌وری و همچنین ارتقاء کیفیت کالا و خدمات، تحقیق و توسعه، توجه ویژه به ضرورت خلاقیت و نوآوری در تولید، بهینه‌سازی و اصلاح قوانین و مقررات کسب و کار، رفع موانع تولید و تسهیل شرایط کارآفرینی، ورود جدی به صنایع های‌تک، برندسازی کالا و خدمات، تقویت زیرساخت‌ها، گسترش حمایت‌ها از تولیدکنندگان و کارآفرینان، کمک به طراحی و نمونه سازی طرحها و ایده‌ها، قالب‌سازی حرفه‌ای، بازاریابی و توسعه صادرات و سایر مسائل مربوط به این حوزه باشد.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۵/۷/۱۴۰۰

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *