چند پیشنهاد برای جایگزینی دو واژه / برای فرهنگستان علوم و ادب فارسی

     همان‌طور که مصطلح است، «مانور» و به تبع آن معادل فارسی این واژه یعنی«رزمایش» یک اصطلاح نظامی است که گاهی صرفاً جنبه تمرینی دارد، گاهی برای نمایش قدرت و توان نظامی است و گاهی در برگیرنده هر دو مفهوم است.

     یعنی یک تمرین رزمی و در واقع نوعی رجزخوانی به سبک جدید، برای نمایش قدرت نظامی و به رخ کشیدن توان رزمی نیروهای مسلح در برابر دشمن است که می‌تواند در ابعاد و سطوح مختلف (مثلاً در سطح یک شهرستان یا سطح بین‌المللی بین دو یا چند کشور همسو) برگزار شود، یعنی برخلاف آنچه در برخی تعاریف آمده است، لزوماً سطح رزمایش‌ها راهبردی نیست.

     بنابراین چنانچه واژه رزمایش را ترکیبی از واژه‌های رزم و آمایش یا نمایش (آیش) بدانیم، می‌نوانیم بگوییم اصطلاح درستی است که در هر صورت در افکار عمومی، صرفاً می‌تواند کاربرد نظامی داشته باشد.

     به همین دلیل استفاده از آن برای سایر امور که در سال‌های اخیر به غلط باب شده است، از جمله؛ رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه، رزمایش امدادی، رزمایش طرح زمستانی جاده‌ای، رزمایش ترافیکی و امثال آن، نه‌تنها نمی‌تواند صحیح و در برگیرنده مفهوم واقعی اقدامات مورد اشاره باشد، بلکه مفهوم رزمایش نظامی را نیز خدشه‌دار می‌سازد.

     لذا پیشنهاد می‌گردد برای کارهای تمرینی و نمایشی غیرنظامی از واژه‌ای ابتکاری دیگری مانند؛ «تمرایش» (ترکیب اختصاری تمرین و نمایش) یا «آشنایش» (ترکیب اختصاری نمایش و آشنا کردن مجریان و مردم با موضوع) و یا «کارایش» (ترکیب اختصاری کار و نمایش) یا همان کار نمایشی استفاده شود.

     در مورد واژه «نماهنگ» نظر با این‌که ظاهراً این واژه ترکیبی از نما (تصویر) و آهنگ (موسیقی و صدا) است، لذا نمی‌تواند برای فیلم‌های کوتاه بی‌صدا (صامت) یا فیلم‌هایی که فقط صدای انسان، حیوان و یا طبیعت (مثل صدای باد و جریان آب و…) در آن وجود دارد یا مثلاً فیلم یک دوربین مدار بسته بی‌صدا که گاهی فقط توضیحاتی ذیل آن درج می‌شود، کاربرد داشته باشد.

     لذا در این مورد نیز واژه  «نماوا» ترکیب واژه «نما» (تصویر) و واژه «آوا» (صوت) به عنوان جایگزین نماهنگ یا حداقل برای تصاویر بدون آهنگ (فیلم‌های کوتاه بدون آهنگ) پیشنهاد می‌گردد.

     بدیهی است که در غیراین‌صورت این واژه (واژه نماهنگ) هم باعث سردرگمی مردم خواهد شد و هم به‌تدریج مفهوم واقعی خود را از دست خواهد داد.

     توضیح: لطفاً برای آگاهی از پیشنهادات اینجانب در مورد واژه بازنشستگی، عبارت «کارآزموده یا بازنسته» و عبارت «پیشنهاد در مورد عنوان بازنشستگی» را در سایت ره‌توشه «rahtooshe.com» جستجو بفرمایید.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۱/۹/۱۴۰۱

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *