آیا با این روش‌ها نمی‌شود دلار را از چرخه مبادلات بین‌المللی حذف کرد؟

     در حال حاضر کشورها بخواهند یا نخواهند، مقادیر قابل توجهی دلار را در جریان تبادلات تجاری وارد کشورهای خود نموده و در اختیار دارند. دلارهای مورداشاره سرمایه‌های سرگردانی هستند که نه می‌شود آنها را به سادگی کنار گذاشت و نه در حال حاضر تجارت با آنها خوشایند دولت‌ها است.

 

     بنابراین این سوال مطرح است که چگونه می‌توان این ارز منحوس را از چرخه تبادلات تجاری خارج و از استفاده ابزاری یانکی‌ها (آمریکا) از دلار برای تحمیل فشار به کشورها جلوگیری کرد.

     البته شاید استفاده از واحد پول ملی کشورها بتواند موقتاً به رفع مشکل کمک نماید، اما به نظر می‌رسد، به خاطر نوسانات ارزش پول کشورها که معمولاً تحت تأثیر بحران‌های داخلی و خارجی قرار دارند، این روش نمی‌تواند در دراز مدت استمرار داشته باشد.

     در واقع موفقیت در این زمینه مستلزم طراحی یک واحد پولی مشترک و عادلانه بین‌المللی با پشتوانه مناسب است که به سازوکار دقیق و طبیعتاً پیچیده‌ای نیاز دارد.

     اما در هر حال قبل از  طراحی چنین سازوکاری، کشورها باید تدابیر لازم برای رهایی از شر دلارهای موجود را اتخاذ نمایند.

به نظر می رسد برای دستیابی به این هدف چند راه کار وجود دارد.

۱، خرید هر نوع کالا و خدمات از کشور آمریکا توسط همه کشورها (به خصوص صادرکنندگان عمده به آمریکا) فقط با دلار انجام شود.

۲، متقابلا فروش هر نوع کالا و خدمات به آمریکا فقط در قبال دریافت واحد پولی کشور صادرکننده یا سایر ارزهای رایج یا طلا و یا نهایتاً در مقابل دریافت سایر کالا و خدمات موردنیاز کشور صادرکننده انجام شود.

۳، همه کشورها دیون خود به آمریکا را با دلار پرداخت و مطالبات را با روش مورداشاره در بند دو دریافت نمایند.

     در واقع باید کاری کرد که به تدریج و حتی‌المقدور در کوتاه مدت، همه دلارهای بی‌پشتوانه و بی‌ارزش آمریکا به این کشور بازگردانده شود و در آینده نیز به‌گونه ای عمل شود که کمترین مقدار دلار (در حد یک کشور معمولی) از این کشور خارج شود.

     همان‌طور که اشاره شد، کشورهایی که بیشترین صادرات را به آمریکا دارند، می‌توانند در این رابطه نقش اساسی داشته باشند. البته همزمان باید کار طراحی سازوکار لازم برای واحد پولی جایگزین در دستور کار کشورها قرار گیرد.

     در این رابطه باید ضمن آسیب شناسی دقیق و علمی، موضوعاتی مانند؛ نحوه ایجاد پشتوانه، محل نگهداری پشتوانه، نام و شکل واحد پولی، تعیین سهم هر کشور در تأمین پشتوانه، نقش کشورها در این زمینه و حتی احتمال استفاده از روش های دیگر مثل رمزارزها نیز مورد توجه قرار گیرد.

ارادتمند

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۸/۹/۱۴۰۱

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. محمود گفت:

    طیب الله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *