ضرورت ایجاد تعادل در تولید محصولات مختلف

     دولت قبل هرازگاهی (سهواً یا شاید به واسطه حضور و رخنه نفوذی‌ها در سیستم اداری عمداً) دچار کمبود یا مازاد تولید یکی از محصولات کشاورزی مثل مرغ و تخم مرغ و گوجه و سیب‌زمینی و پیاز و سایر موارد مشابه این اقلام می‌شد.

     چندی پیش هم اعلام شد که علی‌رغم وجود دانشگاه‌های قوی علوم پزشکی و غیرپزشکی در کشور، در آینده نه چندان دور با کمبود پزشک جراح قلب و برخی دیگر از تخصص‌های پزشکی و حتی غیرپزشکی مثل کمبود معلم مواجه خواهیم شد.

     متقابلاً اطلاعات و آمار بیانگر این واقعیت است که در برخی از رشته‌های پزشکی مانند جراحی پلاستیک (جراح زیبایی) و غیرپزشکی از جمله؛ مهندسی و حقوق، با مازاد فارغ‌التحصیل و در برخی از موارد با فارغ‌التحصیلان رشته‌های غیرکاربردی و غیرضروری مواجه هستیم که طبیعتاً بیشتر نتیجه ضعف عملکرد مسئولین ذیربط در دولت‌های قبل است.

     نکته قابل تأمل در این زمینه این است که تولید مازاد هر محصولی به مفهوم وجود ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان بالفعل و بالقوه موجود و قابل دسترس در کشور و در واقع خیانت یا سوءمدیریت افراد است و لذا از دولت جدید که به حق به پسوند مردمی و انقلابی مزین شده است انتظار می‌رود در راستای جلوگیری از هدر رفت منابع و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها، با نیازسنجی مبتتی بر آینده‌نگری دقیق و عمیق و با سرعت بیشتری در مورد متعادل‌سازی (بالانس) این مسائل اقدام نماید.

     در این راستا باید ترتیبی اتخاذ گردد تا چنانچه مسئولی توانایی مدیریت جامع و به خصوص توانایی برآورد و مدیریت تولید (در هر موضوع و عرصه‌ای) متناسب با نیاز حال و آینده کشور در حوزه مسئولیت خود (برای مصرف داخلی یا صادرات) را ندارد، هرچه سریعتر عزل و افراد متعهد و متخصصی که توانایی انجام چنین وظایفی را دارند، جایگزین آنها شوند.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۳۰/۹/۱۴۰۱

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. شایق گفت:

    با سلام
    دست شما درد نکنه
    عالی است
    نسبت به انتشار آن در گروههای همراه اقدام شد

  2. صفرزاده گفت:

    سلام کشاورزها گوش نمیکنند دنبال کار خود هستندگاهی به طرف خارجی قول صدور میدهند بعد گمرک‌ بدلیل کمبود، خروج‌را ممنوع میکنه و مشتری خارجی می پره.کلا چیزی که لازم است نظم و تحکم و اجبار است که در ایران معنایی ندارد

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      جناب صفرزاده سلام؛
      فرمایش شما کاملاً صحیح است، اما با فرهنگ سازی مناسب می شود شرایط را بهبود بخشید.
      شبکه تلویزیونی کشاورزی اگر راه اندازی شود، خیلی می تواند موثر باشد.
      موفق باشید

  3. کاظمی گفت:

    بی عرضگی ها و بی تدبیری های مسئولین با طرح و اطلاق عباراتی مثل نفوذی و ،،، ، قابل پوشش و توجیه نیست . این عبارات را معمولا خود دولتمردان جعل و تولید کرده و بکار می برند تا پیشاپیش نقد و اعتراض مردم را فرافکنی کرده باشند .

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      جناب کاظمی سلام؛
      بله فرمایش شما متأسفانه در مورد برخی مسئولین صحت دارد، اما مشکل دیگری هم وجود دارد و آن این است خود کشاورزان عزیز هم بعضاً رعایت نمی کنند.
      موفق باشید

  4. میرباقری گفت:

    سلام شب بخیر.
    طبق معمول به مقوله ی مهمی اشاره کرده اید .بسیار جالب بود.
    به نظرم درسطرششم اگر به جای «و»های تکراری بجز آخری«ویرگول» گذاشته شود قشنگتر میشود.
    همچنین بجای علی رغم بنویسیم: با وجودی که بهتر است.
    ضمنا«مبتی» اشتباه تایپ شده، باید«مبتنی» باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *