عوارض تابلو فروشگاه‌ها

     فروردین سال ۱۴۰۰ آیین‌نامه ساماندهی تابلو فروشگاه‌ها توسط شورای شهر وقت تهران تصویب و جهت اجرا به شهرداری‌ها ابلاغ شد. طبق این آیین‌نامه فروشگاه‌هایی که تابلو آنها بزرگتر از ۱/۵ متر باشد مشمول پرداخت عوارض می‌شوند که شنیده‌ها حکایت از آن دارد که این مبلغ متناسب با مازاد اندازه و محتوای تابلوها از حدود ۱۰۰ هزار تومان تا چند ده میلیون تومان متغیر است.

     البته گفته می‌شود در پی شکایت‌های مکرر و متعدد اصناف، دیوان عدالت اداری این مصوبه را ابطال و اجرای آن را مغایر قانون اعلام نموده است، با این حال خبرها حاکی از آن است که این مصوبه همچنان در حال اجراست.

     البته بدیهی است که تابلو فروشگاه‌ها در تمام کشور نیازمند ساماندهی هست و لذا این مصوبه فی‌نفسه ارزشمند و قابل تقدیر است، مشروط بر آن که فقط برای اخذ عوارض نباشد و واقعاً منتهی به ساماندهی تابلوها شود.

     البته اخذ عوارض یکی از راه کارهای تأمین بودجه موردنیاز شهرداری‌ها محسوب می‌شود، اما دریافت عوارض باید تابع منطق قابل قبول باشد.

     این در حالی است که به‌نظر می‌رسد، شورای شهر وقت تهران بیش از آن که در پی ساماندهی تابلو فروشگاه‌‌ها باشد، در پی ایجاد منبع درآمد جدید برای شهرداری بوده است.

     دلیل این مدعا این است که طبق روال معمول در برخی از موضوعات مشابه، در اینجا هم صاحبان سرمایه (ثروتمندان اصناف) می‌توانند با پرداخت مبالغی، تابلوهای خود را با هر محتوایی که هم اکنون دارند و یا با محتوایی که اراده کنند، حفظ نمایند و بقیه باید به تابلوهای ۱/۵ متری بسنده نمایند.

     این در حالی است که به نظر می رسد که اولاً ابعاد و تعداد تابلو هر فروشگاه می‌تواند یا باید متناسب با ابعاد مغازه (با تعیین حداقل و حداکثر اندازه) یا چند بر بودن آن متفاوت باشد.

     ثانیاً ساماندهی باید شامل موضوعاتی مانند؛ حذف نام‌های خارجی از تابلوها، حذف علایم و کلمات بیگانه از روی تابلوها، تعیین حداقل و حداکثر اندازه متناسب با وسعت و اضلاع بیرونی، رنگ و طرح متناسب با هر صنف، رعایت زیبایی بصری، جلوگیری از تجاوز به حریم معابر، نظافت و بازسازی منظم تابلو توسط مالک و حتی جنس و نوع تابلو و امثال آن باشد.

     اما بررسی‌های میدانی گویای این واقعیت است که پس از اجرای این مصوبه نه‌تنها در این زمینه اتفاق خاصی رخ نداده، بلکه گلایه‌مندی اصناف (که با موضوع پرداخت مالیات بعضاً غیرمنصفانه هم مواجه هستند)، را در پی داشته است.

     البته ذکر این نکته نیز ضروری است که در هر حال و در نهایت دود این گونه مصوبات  با افزایش قیمت کالا و خدمات به چشم مردم می‌رود و این آنها هستند که با پرداخت بهای بیشتر بابت خرید کالا و خدمات موردنیاز خود، هزینه این عوارض را پرداخت می‌کنند.

     درست به همین دلیل است که برخی از کسبه شریف و باوجدان به خاطر رعایت حال مردم و یا به علت ناتوانی در پرداخت عوارض مذکور، کلاً از خیر نصب تابلوی مغازه یا مواردی مانند نصب پل روی جوی آب مقابل مغازه خود (که عوارض جداگانه دارد)، صرفنظر کرده‌اند.

     توضیح؛ علاقه‌مندان در صورت تمایل می‌توانند، سایر پیشنهادات و انتقادات در رابطه با خدمات شهری را با جستجوی واژه‌ «شهرداری» در همین سایت (سایت ره‌توشه)، ملاحظه و مطالعه نمایند.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۳/۱۰/۱۴۰۱

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *