نقش متفاوت خودروسازان در کارآفرینی و رونق کسب و کار!

     حق دارید که باور نکنید، اما این یک واقعیت است که شرکت‌های خودروسازی ایران، نقش اساسی در کارآفرینی و ایجاد اشتغال و رونق بخشیدن به محیط کسب و کار دارند.

     برای اثبات این ادعا از محیط داخل  خود کارخانه شروع می‌کنیم، جایی مانند ایران خودرو که آقای منطقی مدیرعامل وقت آن در دهه ۸۰ می‌گوید؛ ایران خودرو حدود ۵۰ هزاز نفر کارمند دارد که هزاران نفر آنها توسط مسئولین مختلف به کارخانه تحمیل شده‌اند، به طوری که فقط ۸ هزار نفر یعنی حدود یک پنجم از کارمندان ایران خودرو را برخی از نماینده‌های مجلس در دوره‌های مختلف معرفی کرده‌اند.

     به همین دلیل وقتی به دفاتر و مراکز وابسته به شرکت‌های خودروسازی به خصوص در بخش‌های ستادی وارد می‌شویم، با ده‌ها نفر نیروی مازاد بعضاً با تخصص غیرمرتبط مواجه می‌شویم که دور هم می‌چرخند و معلوم نیست وظیفه آنها چیست و به نظر می‌رسد که شاید یک پنجم آنها بتواند به راحتی کار همه آنها را انجام بدهند.

     اما این کارآفرینی فقط محدود به نیروهای ستادی نمی‌شود، بلکه به خاطر کیفیت پایین خودروها و نواقصی که معمولا به همراه دارند، لذا خودروسازان مجبور شده‌اند که صدها نفر حقوقدان، کارشناس فنی و اپراتور را برای پاسخگویی به انبوه شکایت مشتریان خود استخدام نمایند.

     علاوه بر این هر کدام از شرکت‌های مذکور به خاطر کیفیت پایین خودروهای خود مجبور به تأسیس صدها تعمیرگاه ثابت و راه اندازی صدها تعمیرکار سیار دیگر نیز شده‌اند که عمدتاً در طی مدت زمان گارانتی برخی خدمات را به مشتریان ارائه می‌دهند.

     اما باز هم کارآفرینی خودروسازان فقط به این مقدار محدود نمی‌شود، بلکه این اول داستان کارآفرینی آنهاست، چرا که به خاطر کیفیت پایین خودروها، تازه ماجرای کارآفرینی آنها برای صنف تعمیرکاران این صنعت  در بخش خصوصی آغاز و برای هزاران تعمیر کار در رشته‌های مختلف (در بخش‌ها و موضوعات متفاوت) ایجاد اشتغال می‌کند.

     البته انصافاً نباید از ایجاد مشاغل جانبی مرتبط از جمله؛ ایجاد اشتغال برای تعمیرکاران سیار شخصی، یدک‌کش‌ها، دلالان خرید و فروش خودروهای تصادفی که به علت کیفیت پایین دچار سانحه شده‌اند، کارچاق کن این نوع از خودروها برای تعمیرگاهها، پارکینگ داران، فروشندگان لوازم یدکی و امثال آن غفلت نمود.

     علاوه بر همه این موارد، خودروسازان با کار خودشان به شکل غیرمستقیم نیز باعث کارآفرینی و رونق مشاغل متعددی شده و می‌شوند که حائز اهمیت فراوان است.

     به عنوان مثال؛ به علت کیفیت پایین و قیمت نجومی و در عین‌حال کاملاً غیرمنطقیِ محصولاتشان که دائماَ در نوسان و در حال افزایش جهشی است؛ اصطلاحاً روی مخ مردم راه می‌روند که خودش به تنهایی باعت ایجاد انواع بیماری به‌خصوص بیماری‌های اعصاب روان می‌شود و عدم ایمنی آنها نیز هر ساله هزاران کشته و مصدوم بر جای می‌گذارد که طبیعتاً رونق بخش بهداشت و درمان اعم از دولتی و خصوصی را در پی دارد و تاکنون منجر به جذب صدها نفر کادر درمانی شده است.

     البته به این مورد یعنی کارآفرینی ناشی از سوانح، باید به کارآفرینی آنها برای پلیس، مراکز آتش نشانی، مراکز نقل و انتقال بیماران، مراکز کفن و دفن، مساجد و سالن‌های غذاخوری برای مراسم ترحیم و سایر موارد مشابه را نیز اضافه نمود.

     قطعاً همه این تلاش‌ها فقط و فقط به خاطر کارآفرینی است و لذا مخاطبین عزیز مدیون خواهند بود اگر این موارد و سایر عملکردهای غلط آنها که باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصولات این صنعت و تحمیل هزینه‌های جانبی به دولت و ملت می‌شود را سوءمدیریت تلقی کنند، بلکه باید دعا کنیم که خدا این خودروسازان کارآفرین را از ما نگیرد.

     نمی‌دانم مسئولین این صنعت کِی متوجه اشکالات کار خودشان خواهند شد و با آسیب‌شناسی دقیق برای رفع آنها اقدام خواهند کرد و این در حالی است که به جای رفع سوءمدیریت ها، دائماً در حال پیدا کردن بهانه‌ای جدید برای افزایش قیمت خودروهای رؤیایی خود هستند.

     البته از حق نگذریم صنعت خودروسازی کشور نسبت به قبل از انقلاب که فقط در حال مونتاژکاری بود، پیشرفت خیلی خوبی داشته است، اما نسبت به خودروسازان سایر کشورها تا رسیدن به جایگاه واقعی خود که در شأن مردم و ایران اسلامی باشد، فاصله زیادی دارد که قطعاً یکی از علل اصلی آن همین موضوع یعنی استخدام نیروی مازاد عمدتاً غیرمتخصص بوده است.

     توضیح؛ علاقه‌مندان در صورت تمایل می‌توانند، سایر پیشنهادات و انتقادات در این زمینه را با جستجوی واژه‌ «خودرو» در همین سایت (سایت ره‌توشه)، ملاحظه و مطالعه نمایند.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۰/۱۱/۱۴۰۱

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. طاهری گفت:

    سلام احسنت

  2. حسینپور گفت:

    احسنت کاملادرست و منطقی بیان شده
    صاحبان پول صاحبان قدرت را هم آلوده می‌کنند
    اما به اسم کارافرینی

  3. میرباقری گفت:

    سلام.متن خوب و تخصصی وکارشناسی شده ایست.
    فقط متن توضیحی چند اشکال تایپی دارد.

  4. حاج رضایی گفت:

    عالی بود، احسنت ????????????
    یادداشتی دقیق، خوب، روشنگرانه، توام با چاشنی طنز (و البته تلخ) بود ????????????????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *