شاه کلیدهای مغفول مانده در بخش تولید

     صرفنظر از این که متأسفانه کشور ما از گذشته در تعیین استانداردهای جهانی کالا و خدمات، حتی کالاهایی مانند نفت‌وگاز که یکی از تولیدکنندگان اصلی آن به شمار می‌رویم، نقش تأثیرگذار و درخور توجهی نداشته است، متأسفانه شرایط تحمیلی به کشور سبب شده که به‌رغم تمام دستاوردهای عظیمی که پس از انقلاب شکوهمند اسلامی کسب کرده‌ایم، همچنان برخی از دیگر موضوعات نیز مورد غفلت قرار بگیرند.

     اگرچه این نکته مطلق نیست و تقریباً در همه عرصه‌ها اقدامات موثر و قابل‌توجهی صورت گرفته است، اما به‌نظر می‌رسد با توجه به توانمندی‌های بالقوه و بالفعل فراوانی که در اختیار داریم، می‌توانستیم و هم‌اکنون نیز می‌توانیم نتایج بهتری را عاید کشور نماییم.

     از کم‌توجهی به تولید محصولات انحصاری یا نسبتاً انحصاری در سطح بین‌المللی با اتکاء به ظرفیت‌ها و مواد اولیه موجود در کشور، باید به‌عنوان یکی از موضوعات مهم مورد غفلت در این زمینه نام برد، این در حالی است که تمرکز بر محصولات انحصاری در عرصه رقابت‌های بین‌المللی می‌تواند با ایجاد وابستگی متقابل در سایر کشورها، خطر تحریم و تهدیدات خارجی را به شدت کاهش دهد.

     به عنوان مثال؛ امروزه برخی از کشورها دارای مزیت‌های برتری‌ساز در زمینه تولید برخی از اقلام نظیر؛ قطعات الکترونیکی، مواد اولیه موردنیاز کارخانجات داروسازی، ساخت تجهیزات پزشکی، ساخت موتور هواپیما، پوشاک، محصولات استراتژیک کشاورزی مانند؛ گندم، ذرت و سایر دانه‌های روغنی و امثال آن و حتی تربیت متخصص در موضوعات خاص برای صدور خدمات فنی و مهندسی هستند و این مسئله موضوعی است که در کشور ما نیز می‌تواند، جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

     بِرندسازی یکی دیگر از موضوعاتی است که می‌تواند در رقابت با سایر تولیدکنندگان بین‌المللی، نقش اساسی در گسترش و پیشرفت بخش صنعت داشته باشد که البته مستلزم افزایش کیفیت و کمیت تولید و در عین حال، حتی‌المقدور کاهش قیمت کالا و خدمات تولیدی و در واقع بلوغ فکر اقتصادی در بخش صنعت برای استمرار حضور در بازارهای جهانی است.

     ورود به صنایع های‌تک و پیچیده مانند؛ صنعت هسته‌ای، صنایع موشکی، ساخت ماهواره، صنعت روبوتیک، ساخت زیردریایی و کشتی‌های اقیانوس‌پیما، تجهیزات پزشکی، ساخت اتاق کنترل الکترونیکی و هوشمندسازی مرکز کنترل صنایع و سایر موارد اگرچه چندین سال است که در کشور کلید خورده است، اما تا رسیدن به جایگاه شایسته ایران اسلامی فاصله دارد.

     ساخت ماشین آلات و تجهیزات سنگین و فوق سنگین در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی، راه‌سازی، حمل و نقل، بندری، کشاورزی و سایر عرصه‌ها نیز موضوع دیگری است که نیازمند توجه بیشتر است.

    یادمان باشد که اگر سایر کشورها با واردات مواد اولیه و بعضاً جذب و یا حتی ربایش دانشمندان و نخبگان سایر کشورها توانسته‌اند، گوی سبقت در کسب جایگاه برتر علمی و اقتصادی جهان را از دیگران بربایند، ما با توکل به خدا، اتکاء به منابع عظیم طبیعی که خداوند در این سرزمین به ودیعه گذاشته است و با اعتماد به جوانان و به خصوص نخبگان و داشمندانمان، می‌توانیم جایگاه به مراتب بهتری را کسب نماییم.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۴/۱۲/۱۴۰۱

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. کشاورز گفت:

    سلام و احترام، خدا خیرتان دهد نکات خوب و ارزشمندی است

  2. منصور محمدی گفت:

    باسلام و وقت بخیر،،، توضیحات فوق العاده زیبا،،، و مهم

    درود استاد

    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *