چند سوال در مورد طرح پول‌طلا

     این روزها طرح‌های متعددی برای مهار تورم و پایان دادن به سلطه دلار بر اقتصاد جهان ارائه می‌شود که جایگزین نمودن رمزارزها، پول یا ارز دیجیتال (بیت کوینپول‌کالا و پول‌طلا به جال پول‌های کاغذی رایج، برخی از روش‌های پیشنهادی است.

     طبیعی است که استفاده از هر کدام از این روش‌ها مستلزم بررسی کارشناسی دقیق و توجه به پیامدهای احتمالی ناشی از اجرای آنها در کوتاه‌مدت و بلندمدت است، اما حداقل برای اجرای طرح پول‌طلا ابتدا باید به تمام سوالات مطرح شده در این زمینه پاسخ داده شود.

بخشی از مهمترین سوالات و ابهامات در این زمینه عبارتند از؛

۱، با توجه به حجم نقدینگی موجود در کشور و ایضاً در سطح جهان، آیا امکان تأمین این مقدار طلا برای همه کشورها وجود دارد؟

۲، چگونه می شود با سایر کشورها برای جایگزین نمودن پول طلا به جای پول‌های ‌اعتباری هماهنگ کرد و اصولاً آیا چنین امکانی در کوتاه مدت وجود دارد؟

۳، تکلیف کشورهایی که ذخائر طلا ندارند و یا وارداتشان بیشتر از صادرات است و بیشتر پرداخت دارند، چه می‌شود و آیا این کشورها با این روش فقیرتر نمی‌شوند و آیا فقر آنها بر ناامنی‌های جهان نخواهد افزود؟

۴، نحوه حمل و نقل و نگهداری پول طلا با توجه به مخاطرات موجود در جامعه امروزی چگونه خواهد بود؟

۵، با توجه به این که امکان تقلب در عیار سکه‌های طلا وجود خواهد داشت و امکان تشخیص آن برای همه مردم ممکن نیست، چه تدبیری برای جلوگیری از آن اندیشیده شده است؟

۶، به توجه به ارزش بالای سکه طلا و عدم امکان ضرب سکه‌های بسیار کوچک، (برای مبادلات جزئی و خُرد) چه تدبیری برای تسهیل در تبادلات جزئی اندیشیده شده است؟

۷، مزایای برتری‌ساز استفاده از پول طلا نسبت به سایر روش‌ها مثل؛ رمزارزها، پول دیجیتال، پول‌کالا، پول‌ کاغذی و سایر روش‌ها چیست؟

۸، آیا تبدیل روش فعلی به پول طلا، فوری است و یا تدریجی انجام می‌شود و اصولاً چگونگی انجام خواهد شد؟

۹، آیا طرح بین‌المللی این روش نمی‌تواند سبب شود تا کشورهای برخوردار قبل از اجرای طرح مبادرت به خرید و ذخیره‌سازی طلا نموده و در واقع باعث کاهش ذخیره طلای کشورهای کم برخوردار شوند.

۱۰، حتی باید به این سوال نیز پاسخ داده شود که آیا طرح پول طلا نمی‌تواند به یک تهدید ناشی از طمع‌ورزی برای کشورهایی که دارای معادن غنی طلا هستند منتهی شود؟

۱۱ ،آیا اجرای این طرح باعث خروج  (قانونی یا قاچاق) ذخائر طلای کشور نمی‌شود؟

۱۲، برای بازیابی نخ‌های طلایی به‌کار رفته شده در اسکناس‌های پول طلای مستعمل چگونه خواهد بود و اصولاً چنین امکانی وجود خواهد داشت؟

     به هر حال ممکن است این طرح (طرح پولطلا) بهترین گزینه جایگزین باشد و لذا هدف از بیان توضیحات فوق، لزوماً نفی این طرح نیست، بلکه همان‌گونه که اشاره شد، هدف بیان ضرورت پیش‌بینی‌های لازم و بسترسازی مناسب با ارائه سناریوهای آینده‌نگرانه در مورد پیامدهای کار و پاسخ به تمام سوالات و ابهامات متصور مشابه در این رابطه می‌باشد.

     توضیح؛ علاقه‌مندان در صورت تمایل می‌توانند، یادداشت قبلی مرتبط با موضوع مقابله با دلار را نیز با جستجوی واژه‌ «دلار» در همین سایت (سایت ره‌توشه)، ملاحظه و مطالعه نمایند.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۴/۱/۱۴۰۲

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. فشارکی گفت:

    سلام علیکم
    احسنتم

  2. ذبیحی گفت:

    ان شالله هر چه زودتر دلار ار چرخه تجارت حذف بشه

  3. مجید جباری گفت:

    برادر هدایتی سلام و صبح بخیر

    برای عرض اندام یا مقابله در عرصه بین الملل باید ابتدا سیستم مدیریتی در موضوعات رفراندوم ها و انتخابها را مشخص کنیم ، اینکه هنوز داریم به سرلیستها رای می دهیم یعنی بی ثباتی و تغییرات دوره ای در نگرش و روش مجریه و مقننه و با این تزلزل نمی شود شفاف و مقتدر در عرصه بین الملل فعال بود.

  4. منصور محمدی گفت:

    باسلام،،،اعتبار از خوبی و بر میاد،،، و تمام پولهای اعتباری وقتی خاصیت خوبی و بدی را در سیستم جزا و پاداش قرار بدن،،،مفهوم واقعی اون نمود پیدا میکنه
    و اینطوری همون خاصیت پولی اونها می مونه
    اعتبار باید مبتنی بر واقعیت، خیر و احسان و درستی رفتار انسانی باشد
    وگرنه همه در یک گول خوردن کلی هستند
    طلا وسیله سنجش هستش که باز با اعتبار و درصد روبرو میشه
    و مشکل صرف پول طلا نیست
    ضمن اینکه کلیت کار یک بعدی دیگر داره
    و ا ن سیستم حقوقی جزا و پاداش هستش

  5. مرجانی گفت:

    سلام. بسیار عالی. نکات دقیقی مطرح شد که همیشه برا من هم سوال بود که اگر این طرح بخواد جایگزین بشه، روشهای عملی اون چی هست؟

    و یه مطلب دیگه اینکه اگر بخواد این جایگزین ریال و پول رایج کشور بشه، چطور ازش استفاده میشه؟ یعنی چطور میشه عملیاتیش کرد؟ مثلا وقتی میریم خرید انجام بدیم، اگر خرید زیر ۵۰ هزار تومان باشه، چطور نقل و انتقال پول صورت میگیره؟

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      سرکار خانم مرجانی سلام؛
      از حسن نظر شما در مورد مطلب ارسالی متشکرم.
      البته صاحب‌نظران این عرصه به بیشتر سوالات مطرح پاسخ داده اند و لذا بنده هدفم بیشتر این بود که موضوع به گفتمان عمومی تبدیل شود و مسئولین محترم تیز همه جوانب کار را در نظر بگیرند.
      به عنوان مثال پیشنهاد دهندگان طرح می گویند برای خرید می شود همچنان از کارتهای عابر بانک با مبالغ مختلف استفاده کرد و یا می شود با اسکناس‌های کاغذی که متناسب با ارزش آن ممکن است حاوی یک یا چند نخ طلا باشد استفاده کرد.
      اما همانطور که گفته ام، اینها همه اما و اگر دارد.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *