آیا این کارها مصداق دزدی نیست؟

     قبلا بارها در جریان ترددهای شهری و سایر محافل عمومی از تخلف برخی مأمورین دستگاه‌های خدماتی برای ارائه انشعاب آب و برق غیرمجاز (اصطلاحاً از پشت کنتور) به برخی از متقاضیان (در قبال دریافت وجوه غیرقانونی به‌خصوص در شهرهای جدید) مطالب متعدد و متنوعی را شنیده بودم و مراتب را نیز به آگاهی مراجع ذیربط هم رسانده بودم، اما از انشعاب غیرمجاز گاز از خطوط لوله (احتمالاً اصلی) شهرها و حاشیه شهرها خبری نبود.

     اما سال گذشته چندین بار خبرهایی شنیده شد مبنی بر این‌که برخی از پیمانکاران شرکت گاز به خود اجازه می‌دهند تا هنگام لوله گذاری در اطراف شهرها، (در قبال دریافت وجوه غیرقانونی قابل توجه از متقاضیان فرصت‌طلببه شکل غیرمجاز فاصله لوله اصلی گاز تا باغ‌ها، کارگاه‌ها و سایر مرکز مشابه متعلق به آنها را نیز لوله گذاری نموده و بدون کنتور به آنها انشعاب اعطا نمایند.

     به همین منظور با بخش‌های مختلف ذیربط از جمله روابط عمومی شرکت گاز تماس گرفتم، اما یا پاسخ دهندگان از خود سلب مسئولیت نمودند و یا اعلام می‌کردند که خبر داریم اما باید شخصأ تخلفات را شناسایی و نشانی کامل اعلام نمایید.

     این در حالی است که اولاً شناسایی تخلفات توسط اشخاص حقیقی امکان پذیر نیست، ثانیاً کنترل و نظارت وظیفه ذاتی دستگاه‌هاست و ثالثاً معمولاًمتخلفین طوری عمل می‌کنند که ردپایی از خود بجا نگذارند، در حالی‌که گفته می‌شود، مالکان مراکز مذکور به خاطر این که برای گاز مصرفی هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند، با نصب انواع سیستم‌های گرمایشی و حتی مشعل در باغ‌ها (به‌ویژه در فصول سرد سال)، به شدت مرتکب اسراف می‌شوند.

     اگرچه این اقدام غیرقانونی نوعی دزدی است که ممکن است تعداد آن بسیار محدود باشد، اما از آنجا که معمولاً همین افراد فرصت‌طلب و متخلف، مدعی دلسوزی برای کشور و مردم هستند و به خاطر وجود برخی مشکلات و ناهنجاری‌ها همواره دیگران را متهم و به زمین و زمان بدوبیراه و ناسرا می‌گویند، لذا شایسته است مردم عزیز با معرفی افراد خاطی در این زمینه و مسئولین محترم با بررسی موضوع در شهرهای اطراف تهران و در صورت لزوم سایر شهرهای کشور، متخلفین را شناسایی و مورد پیگرد قرار دهند.

     البته موضوع احداث جاده و انتقال آب، برق، گاز و تلفن به وبلاها و محله‌هایی که به شکل غیرمجاز در حاشیه شهرهای شمالی (در مراتع و جنگل‌ها یا سواحل و کنار رودخانه‌ها) احداث می‌شود مسبوق به سابقه است و معلوم نیست، شرکت‌های ذیربط چرا و با چه مجوزی به این مناطق خدمات‌رسانی می‌کنند.

     در پایان لازم به یادآوریست که علاوه بر موارد فوق که قطعاً مصرف بی‌رویه را در پی دارد، متأسفانه برخی از هموطنان نیز به رغم آگاهی از تجدیدناپذیر بودن برخی از منابع مثل منابع آب، نفت و گاز و رکوردار بودن کشور ایران در مصرف آب و برق و گاز و انواع سوخت، همچنان بدون توجه به پیامدهای احتمالی و نتیجه کارشان، به این رفتار ناپسند و مذموم یعنی اسراف که نوعی تعدی به حق‌الناس محسوب می‌شود ادامه می‌دهند که حتی اگر برای آنها مشکل قانونی ایجاد نکند، حتماً عقوبت اُخروی خواهد داشت.

     گویا این افراد هنوز باور نکرده‌اند که مصرف بی‌رویه و اسراف‌گونه آب و انرژی، کشور را در شرایطی قرار داده که واقعاً می‌تواند به ‌جیره‌بندی و حتی قطع این خدمات در مقاطع مختلف منتهی گردیده و همه مردم از جمله خود آنها را به زحمت اداخته و با مشکلات متعدد مواجه نماید.

     باز گذاشتن مستمر و البته بی‌دلیل آب هنگام استحمام یا شستن ظروف یا روشن گذاشتن چراغ‌های غیرضروری در اماکن و ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی، از مصادیق این رفتار ناپسند و غلط محسوب می‌شوند، که امید است با فرهنگ‌سازی و اصلاح رفتارها برطرف شود.

     توضیح؛ علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات تکمیلی در این زمینه، یادداشت‌های قبلی اینجانب از جمله؛ «کدامیک مستحق مجازات سنگین‌تری هستند؟»، «جرم کدامیک سنگین‌تر است؟»، «دزدی فقط بالا رفتن از دیوار خانه مردم نیست» و «آیا ما هم یک قاتلیم»  را در هحین سایت (ره‌توشه – rahtooshe.com) جستجو و مطالعه نمایند.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۳/۵/۱۴۰۲

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. طائفه گفت:

    عالی بود

  2. ذبیحی گفت:

    درود بر شما
    امان از لقمه حرام.
    ان شالله همه مان از لقمه حرام دور باشیم..

  3. علمداری گفت:

    سلام آقای دکتر
    امان از مال حرام

  4. حسینپور گفت:

    احسنت طیب الله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *