بی‌انصافی هم حد و حسابی دارد

     امروز همه ملت ایران و بلکه دنیا می‌دانند که عظمت و اقتدار و امنیت و نیز رشد و پیشرفت کشور، مرهون رهنمودها و رهبریهای داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی (دامت برکاته) و حضور مردم بصیر و فداکار در صحنه‌های مختلف دفاع از انقلاب است.

     با این حال چند سالی است که تعداد معدودی از افراد جامعه عمدتاً تحت تأثیر القائات معاندین، خواسته یا ناخواسته تلاش می‌کنند رهبر معظم انقلاب را مقصر بروز مشکلات به‌ویژه مشکلات اقتصادی جلوه بدهند در حالی که اولاً عملکرد، رفتار، گفتار و نحوه زندگی رهبر معظم انقلاب و خانواده ایشان بیانگر این واقعیت است که این ادعا واقعیت ندارد و تمام اقدامات، رهنمودها و فرامین ایشان کاملاً در چارچوب قانون و با عنایت به منافع کشور و مصالح جامعه بوده و گذر زمان نیز این واقعیت را اثبات نموده است.

    ثانیاً بخش قابل توجهی از ادعاها و مشکلاتی که مطرح می‌شود اصلاً واقعیت ندارد و در واقع یا نتیجه اعتماد به اکاذیب منتشره توسط رسانه‌های بیگانه و به عبارت دیگر آثار روانی سیاه‌‌نمایی‌ها و بزرگ‌نمایی‌های صورت گرفته و تکرار مستمر آن از سوی دشمنان است و یا  حاصل توطئه‌ها و سنگ اندازه‌ای‌های نظام سلطه و یا بعضاً نتیجه عملکرد تک تک افراد جامعه است.

     به عبارت دیگر این ادعا به‌قدری ناشیانه و مضحک است که حتی دشمنان قسم خورده ایشان نیز این موضوع را تأیید نمی‌کنند و معترفند که نه‌تنها شخص رهبری، بلکه هیچ‌یک از اعضای خانواده ایشان مطلقاً در امور اقتصای دخالت و فعالیت نداشته و ندارند، حتی کیفیت منزل و شرایط زندگی ایشان نیز بیش از قشر ضعیف و طبقه کم‌درآمد جامعه نیست و برخلاف ادعای دشمنان، نه در امور اجرایی کشور دخالت دارند و نه در انتخاب رئیس جمهور و نمایندگان مجلس و نه در انتصاب وزرا و مدیران نقش و سهمی بیش از سایر مردم دارند.

     البته این مفهوم به هیچ‌وجه بدان معنا نیست که سایر مسئولین ما در گذشته و حتی در حال حاضر کاملاً بی‌عیب و نقص بوده و ایرادی بر کارشان وارد نیست که اتفاقاً به کار برخی از آنها اشکلات متعددی وارد است، بلکه صرفنظر از مطالب غیرواقعی که گاهی در جامعه مطرح می‌شود، هدف ذکر این نکته است که عوامل مختلفی در بروز نابسامانی‌ها دخیل هستند که خیانت افراد نفوذی یا ناکارآمدی برخی از مدیران شاید کوچکترین بخش آن محسوب شود.

     به عنوان مثال؛ وقتی می‌بینیم که یک کاندیدای مجلس شورای اسلامی یا شورای شهر و روستا برای ورود به مجلس یا شورا، چندین برابر حقوقی که قرار است طی چهار سال دریافت کند، صرف هزینه‌های تبلیغاتی و شام و نهار و هدیه دادن و سایر اقدامات قانونی و غیرقانی و در واقع صرف فریب‌دادن مردم برای اخذ رأیشان می‌کند و ما بدون توجه به این همه رفتارهای مشکوک و عوام‌فریبانه باز به او رأی می دهیم، تقصیر رهبری است که بارها هشدار داده و شاخصه‌های کاندیدای اصلح را مطرح کرده‌اند، یا خود ما مرتکب خطا شده و در حق خودمان جفا کرده‌ایم؟

     وقتی در انتخابات مختلف به جای شایستگی‌های فردیعم از؛ اخلاقی، اعتقادی، رفتاری، مدیریتی، علمی، تخصصی و امثال آن)، نسبت‌های فامیلی، گرایش‌های حزبی و جناحی، وعده و وعیدهای واهی، احیاناً شام و ناهار و هدیه‌های دریافتی و امثال آن از کاندیداها را ملاک و معیار انتخاب قرار می‌دهیم، مقصر کیست؟

     وقتی نماینده منتخب ما در مجلس به خاطر منافع خودش قانون تعارض منافع را زیرپای می‌گذارد و مثلا به خاطر عضویت در شرکت‌های متعدد اقتصادی و یا داشتن املاک متعدد، مانع از تصویب قوانین عام‌المنفعه مثل قانون مالیات بر خانه‌های خالی می‌شود، مقصر کیست؟

     وقتی برخی از افراد جامعه اعم از واردکننده، تولیدکننده، توزیع‌کننده (واسطه یا دلال قانونی و غیرقانونی) و فروشنده (اصناف) منتظرند تا هر موضوع مربوط و نامربوطی را بهانه‌ای برای احتکار، کم‌فروشی و گرانفروشی کالا یا خدماتشان قرار دهند و یا حتی عمداً و برای منافع شخصی و سودجویی بیشتر یا اغراض سیاسی، هموطنانشان را در مشقت و مضیغه قرار می‌دهند، مقصر کیست؟

     وقتی مسئولین به هنگام بروز آشفتگی‌ها و اختلال‌های مصنوعی و غیرمصنوعی در بازار، مکرراً اعلام می‌کنند که مثلاً حباب بازار سکه و ارز غیرواقعی و موقتی است و مردم به جای همراهی و همکاری، برای خرید به بانک‌ها و صرافی ها هجوم می‌برند، مقصر کیست؟

     وقتی با توطئه خناسان و یا به هر دلیل موجه و غیرموجهی، عرضه محصولاتی مانند؛ مرغ و تخم‌مرغ، سیب‌زمینی و پیاز و گوجه و امثال آن در بازار با نقصان مواجه می‌شود و می‌دانیم کمبودها مقطعی و موقت است، اما برخی افراد به حای همکاری و همراهی با مسئولین به بازار هجوم می‌ند، جنس مرغوب و نامرغوب موجود را با بالاترین قیمت می‌خرند و انبار می‌کنند و بعد هم به خاطر کاهش قیمت یا خرید مازادی که حالا فاسد هم شده متضرر می‌شوند، مقصر کیست؟

    وقتی قرار است برای جلوگیری از قاچاق سوخت و سایر اقلام و ممانعت از خروج منابع کشور و دارایی ملت، مبلغ ناچیزی به قیمت بنزین یا اقلام مورداشاره اضافه شود و همه کسانی که خودرو دارند و ندارند و یا حتی رانندگان تاکسی که عمدتاً از سوخت گاز استفاده می‌کنند و فروشنده و مصرف‌کننده، برای خرید و ذخیره‌سازی بنزین و کالاها اقدام و یا کرایه‌ها و نرخ دستمزدهایشان را افزایش می‌دهند، مقصر کیست؟

     وقتی بسیاری از جوانان از کارآفرینی و حتی اشتغال به کار در برخی موضوعات اجتناب می‌کنند و عرصه را به اتباع بیگانه واگذار می‌کنند و علی‌رغم عدم برخورداری از شرایط لازم، انتظار دارند حتماً دولت در نظام اداری یک میز با حقوق مُکفی در اختیارشان بگذارد، مقصر کیست؟

     وقتی برخی افراد که از انسانیت و مسلمانی بویی نبرده‌ند، آب کاه و اسید را به جای آبلیمو و آب رنگی را به جای آبمیوه طبیعی می‌فروشند، برنج داخلی و خارجی را با هم مخلوط می‌کنند و به جای برنج درجه یک ایرانی به مردم عرضه می‌کنند، وقتی به جای زعفران کاکل ذرت را که به آب زعفران و مواد رنگی آغشته شده به جای زعفران واقعی به مردم قالب می‌کنند و وقتی دهها تقلب دیگر در کارشان به کار می‌برند، مقصر کیست؟

     وقتی با توطئه خناسان و یا به هر دلیل موجه و غیرموجهی، عرضه محصولاتی مانند؛ مرغ و تخم‌مرغ، سیب‌زمینی و پیاز و گوجه و امثال آن در بازار با نقصان مواجه می‌شود و می‌دانیم کمبودها مقطعی و موقت است، اما برخی افراد به حای همکاری و همراهی با مسئولین به بازار هجوم می‌ند، جنس مرغوب و نامرغوب موجود را با بالاترین قیمت می‌خرند و انبار می‌کنند و بعد هم به خاطر کاهش قیمت یا خرید مازادی که حالا فاسد هم شده متضرر می‌شوند، مقصر کیست؟

     وقتی در ساختمان‌سازی رویکرد اصطلاحاً «بساز بینداز» را پیش می‌گیرند و در تعمیر خودرو و سایر لوازم و ابزار و امکانات زندگی، انواع حقه و نیرنگ را به‌کار می‌برند و مردم را می‌فریبند و به بهانه‌های مختلف و توجیهات غیرمنطقی سر هموطنانشان کلاه می‌گذارند، مقصر کیست؟

     وقتی نسبت با اجرای فریضه بزرگ اسلامیِ امر به ‌معروف و نهی از منکر که یک حکم واجب الهی است، سستی و کوتاهی پیشه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم به اصطلاح «تخم‌مرغ دزد، به تدریج شتردزد» شود و یا به بهانه دزدی چند نفر معدود می‌گوییم بقیه هم در حد خودشان مجاز به سوءاستفاده از موقعیت خود هستند، مقصر کیست؟

     وقتی تحت تأثیر القائات رسانه‌های بیگانه برای لجبازی با گرانی و سایر ناهنجاری‌هایی که فکر می‌کنند عامل همه آنها مسئولین کشور هستند، کشف حجاب می‌کنند و با ترویج فساد و فحشا و گناه، جامعه را برای خود و خانوادهایشان (به‌ویژه مادر و خواهر و دختر) ناامن می‌کنند و یا مرتکب قانون‌شکنی و سایر تخلفات می‌شوند، مقصر کیست؟

     دهها و بلکه صدها نمونه قابل ذکر دیگر نیز وجود دارد که همه ما کم و بیش با آنها مواجه بوده‌ایم و یا بعضاً خودمان به شکل عمدی یا غیرعمدی در بروز آنها نقش داشته‌ایم، بنابراین همچنان این سوال مطرح است که واقعاً مقصر کیست؟

     آیا رهبری یا مسئولین و یا علما، مردم را به انجام این رفتارها توصیه کرده‌اند و از آنها خواسته‌اند که خلاف اصول و ارزش‌های اسلامی عمل کنند و یا دقیقاً عکس این رفتارها را از مردم مطالبه و همواره از آنها خواسته‌اند که در مسیر حق و عدالت گام بردارند؟

     فرض کنیم تعدادی از افراد جامعه (اعم از مسئول و غیرمسئول یا روحانی‌نما) به‌خصوص در بخش اقتصادی مرتکب خیانت شده و رانتخواری و اختلاس انجام داده‌اند، اما اولاً در قیاس با سایر کشورها، چند نفر از جمعیت ۸۵ میلیونی کشور مرتکب چنین رفتار خبیثانه ظالمانه و ناجوانمردانه‌ای شده‌اند؟ ثانیاً آیا فقط در کشور ما چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد؟

      آیا شرعاً و قانوناً رفتار خائنانه چند نفر معدود رانتخوار و اختلاسگر و حرامخوار، می‌تواند بهانه‌ای منطقی برای رفتار مشابه توسط ما (در هر سطح و به هر میزان) باشد و آیا این رویکرد باعث تعمیم و گسترش ناخواسته این رفتار مذموم و ناپسند در جامعه نمی‌شود؟

     آیا این افراد (افراد معترض) می‌توانند از مجموعه بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب از ابتدای تصدی رهبری و یا قبل از آن، حتی یک عبارت را ارائه دهند که مغایر با عزتمندی و سربلندی تک تک مردم فداکار و ناقض مسیر پیشرفت، اقتدار و عظمت ایران عزیز باشد؟ آیا سایر علما و روحانیون خلاف سیره و رهنمودهای رهبری سخن گفته و مردم را به انجام چنین رفتارهایی توصیه کرده‌اند؟

     راستی آیا تا به حال با خود اندیشیده‌ایم که صرفنظر از دشمنان قسم‌خورده داخلی و خارجی و افرادی که ممکن است فریب حرف‌های خبیثانه این جماعت را خورده باشند، چه کسانی در صف مخالفان نظام و رهبری قرار دارند.

     آیا عمده مخالفان کسانی نیستند که قبل از انقلاب از نظر مادی در بدترین شرایط قرار داشته و بعد از انقلاب به شکل مشروع یا بعضاً نامشروع، صاحب جاه و مقام و ثروت و سرمایه‌های آنچنانی شده‌اند؟ آیا کسانی نیستند که از همان ابتدای انقلاب مرتکب رفتارهای افراطی شده و حالا با رفتارهای تفریط‌گونه، ۱۸۰ درجه تغییر مسیر داده‌اند؟ آیا از متن جامعه و از کسانی نیستند که با رانت و رشوه و اختلاس و سوءاستفاده از موقعیت خود، به اشکال مختلف به کشور و به هموطنانشان خیانت و به فرمایش امیرالمؤمنین علی (ع)، شکم‌هایشان را با مال حرام پر کرده‌اند.

     کلام آخر این‌که؛ بی‌انصافی هم حدوحسابی دارد و این عادلانه نیست که نتیجه خباثت بیگانگان و خیانت دیگران و یا کم‌کاری‌های احتمالی و بعضاً رفتار غلط خودمان را به حساب نظام و رهبری بگذاریم و با دشمنان واقعی کشور که هدفی جز تجزیه خاک کشور و سلطه مجدد بر این مرز و بوم و غارت و چپاول منابع و منافع آن را ندارند، همنوا و همصدا شویم، چرا که به قول معرف گاهی هم «از ماست که برماست».

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۴/۵/۱۴۰۲

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. ذبیحی گفت:

    سلام.
    خیلی عالی و حتما همینطور است.
    بند آخر را باید با آب طلا نوشت و متاسفانه بی انصافی ترین قضاوت همینجاست که خودمان را جدا از مشکلات ایجاد شده می دانیم.

    دست مریزاد عالی بود

  2. فشارکی گفت:

    سلام – احسنت – کاملا

  3. منصور محمدی گفت:

    باسلام باسلام وقت بخیر،،،درود بر شما،،، همه باید در رفع مشکلات بکوشیم و نقش خودمان را کتمان نکنیم

  4. ناشناس گفت:

    مسئول بی خیال و متهم می کنیم. مسئول دزد و مختلس و متهم می کنیم. اگر چند تا از مختلسین و مفسدین اقتصادی اعدام بشن فساد کمتر نمیشه؟ اگر بهای دزدی و اختلاس مرگ باشه بازدارنده نیست؟
    البته منظورم از اعدام برای مسئولین فاسده نه عوام الناس آفتابه دزد.

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      اشناس محترم سلام؛
      درود بر شما، درست می گویید، اما بیشتر این موارد نتیجه رفتار و یا انتخاب خودمونه.
      موفق باشید

  5. ناشناس گفت:

    نماینده ای که غذاخوری مجلسش، موقع نهار، سه نوع غذا سرو می کنه و انواع نوشابه و دوغ و دلستر و میوه های فصل برای دسر، کی به فکر رفع معضلات مردمه؟!

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      ناشناس محترم سلام؛
      درست می گویید، اما بیشتر این موارد نتیجه رفتار و یا انتخاب خودمونه.
      موفق باشید

  6. ناشناس گفت:

    آقای دکتر سلام مقاله رو و یا بهتر بگویم رنجنامه را خواندم بسیار عالی تحلیل کردید، به شکل مطلوب از بی‌انصافی عده‌ای در مقاله یاد کرده اید متأسفانه یا از روی عمد یا از روی جهل، عده ایی بدون رعایت انصاف به این ناهنجاری ها دامن می‌زنند و در سطح جامعه عده‌ای ادای روشنفکری و همراهی با مردم را بیان می‌کنند که اینجور نیست و سپاسگزارم از صداقت بیان شما در مشکلات جامعه اگر بعضی از کلمات در نوشتن کامل نیفتاده است به دلیل استفاده از تایپ صوتی است متاسفانه نمیتوانم با دست تایپ کنم

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      ناشناس محترم سلام،
      شما بزرگوارید و توضیحات شما هم .
      از اظهار لطف شما ممنونم
      موفق باشیدکاملاً صحیح است

  7. فلاحی گفت:

    دکتر جان سلام مقاله را خواندم مطلب بسیار آموزنده ارزشمند و اظهار نظر کردم به خاطر ارزشمندی کارتان و برایم خیلی مهم است همه مقالات شما را می‌خوانم اگر اشتباه تایپی در اظهار نظر دیدید عذرخواهی می‌کنم نمی توانم با دست تایپ کنم. قربون شما فلاحی

  8. کریمی گفت:

    سلام وقت بخیر،
    طیبه الله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *