چرا جداسازی می‌کنند؟

     آیا تا به حال با خود اندیشیده‌اید که چرا حتی در برخی از کشورهای غربی که انواع بی‌بندوباری اخلاقی در آنجا رایج و متداول است، از اختلاط دانش‌آموزان دختر و پسر در کلاس‌های درس جلوگیری و برای پوشش دانشجویان پسر و دختر در دانشگاه‌ها، قوانین سختگیرانه وضع می‌کنند و یا با وضع قوانین ویژه، در استفاده کودکان و نوجوانان از اینترنت و فضای مجازی محدویت قائل می‌شوند.

     دلیل این رفتار و رویکرد کاملاً روشن و واضح است، چرا که نتایج کارهای تحقیقاتی مراکز مطالعاتی آنها اثبات کرده که مواجهه جوانان و نوجوانان با تصاویر و صحنه‌های محرک می‌تواند فکر و ذهن متربیان (دانش‌آموزان و دانشجویان) را از وظیفه اصلی یعنی کسب علم و دانش دور ساخته و مانع از موفقیت تحصیلی آنها شود.

     یعنی دقیقاً همان مشکلی که از سال ۷۲ به بعد و پس از ورود میهمانان ناخوانده یعنی تلویزیون‌های ماهواره‌ای، اینترنت و فضای مجازی و ترویج برخی مفاسد به خانه‌های مردم ایران سبب شد تا هر سال میانگین معدل درسی دانش‌آموزان کشور ما با سقوط بیشتری مواجه شود، تا جایی که با کمال تأسف وزارت آموزش و پرورش در سال‌جاری رسماً اعلام نمود که میانگین معدل درسی دانش‌آموزان به عدد ۱۰ رسیده است.

     یعنی دشمن طی دو سه دهه اخیر تلاش کرد تا طرح‌ها و برنامه‌هایی را که نتوانست از طریق اقدامات نظامی برای پیشبرد اهداف خبیثانه‌اش انجام دهد، با اقداماتی از این قبیل و ایجاد انحراف در فکر و ذهن نسل جدید محقق سازد تا چرخ پیشرفت کشور در آینده را متوقف و یا حداقل کُند نماید.

     البته نتیجه این کار دشمن فقط به اُفت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان محدود نمی‌شود، بلکه نتایج تحقیقات دستگاه‌های مختلف از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد، پیامد استفاده بی‌ضابطه و غیراصولی از این ابزار، موضوعات دیگری مانند کاهش راندمان کاری کارمندان دولت و ده‌ها ناهنجاری اخلاقی و اجتماعی دیگر را نیز در پی داشته است.

     با این حال متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها در یک رقابت غیرمنطقی با دوستان و بستگان، همچنان اصرار دارند که از همان کودکی اینترنت و گوشی موبایل در اختیار فرزندانشان قرار دهند و یا حتی آنها را در دیدن برنامه‌های تلویزیونی خارجی شریک نمایند، بدون آن‌که به عواقب بلند مدت و کوتاه مدت کار خود بیندیشند.

     این رویکرد خطری است که نه‌تنها آینده تحصیلی نسل جدید، بلکه پایه و اساس و بنیان خانواده را نیز در معرض خطر جدی قرار داده و لذا شایسته است والدین گرامی ضمن تجدیدنظر با مشورت افراد متخصص در این زمینه، کنترل و نظارت بیشتری بر کار فرزندانشان در هنگام استفاده از این ابزار داشته باشند.

     یادمان باشد که حتی شخصی مانند بیل‌گیتس که یکی از بنیانگذار اصلی شرکت مایکروسافت است، با آگاهی از خطرات استفاده بی‌ضابطه از این ابزار برای کودکان و نوجوانان، فرزندان خود را از داشتن تلفن همراه تا سن ۱۵ سالگی محروم نموده است و پس از ورود به این سن نیز همسرش استفاده از برخی پلتفرم‌ها و محصولات مجازی را برای آنها ممنوع نمود و حتی اکنون هم که فرزندان او بزرگ شده‌اند، همچنان برخی مقررات از جمله ممنوعیت همراه داشتن تلفن همراه هنگام صرف غذا بر خانه آنها حاکم است.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۶/۵/۱۴۰۲

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. ذبیحی گفت:

    سلام و متاسفانه وضعیت پوشش خیلی بد شد و تقریبا یک جوری عادی انگاری شد.
    نمی دانم این مسیولین چیکار می خواهند در این باره انجام دهند.
    فعلا با صحبت درمانی به سرعت وقت و زمان را به خاطر مسایل سیاسی و انتخابات از می دهند.
    خیلی عادی شد وضعیت و …

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      جناب آقای دکتر ذبیحی سلام؛
      درست می‌فرمایید، باید زودتر تدبیری اندیشیده شود.
      ممنون از لطف شما.
      موفق باشید

  2. حسینپور گفت:

    درود برادر. هدایتی
    بحث شبکه های اجتماعی و اینترنتی که بخوبی به آن اشاره کردید
    اهدافی که در جنگ نظامی به دست نیاوردند با بکارگیری ابزار و شبکه های مجازی و اینترنتی به دنبال ان هستند
    البته صد افسوس که چرا دولت های ما هنوز به این مشکل پی نبرده و راهکاری مناسب جهت کنترل و محدودیت مضرات آن ارائه نمی دهند

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      جناب حسینپور سلام؛
      از لطف شما ممنونم و موافقم که هنوز اهمیت مسئله برای بسیاری از مردم و ایضاً مسئولین روشن نشده است.
      موفق باشید

  3. یک هم وطن دلسوز گفت:

    خواهش میکنیم به خون شهدا قسمتتون میدیم به داد ملت برسید اختلاسگرها نفوذیها خائنین را محاکمه کنید به داد بی بندباری برسید به دادمترو برسید امروز فروشنده در مترو دیدم کاملا بد حجاب بود سگ طوله ها رو از سطح شهر جمع کنید

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      ناشناس محترم سلام؛
      از دغدغه‌مندی شما سپاسگذارم.
      هم به کار فرهنگی اصولی و اخلاق‌مدارانه نیاز داریم و هم در برخی موارد باید از قوه قهریه بهره ببریم.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *