راهپیمایی اربعین حسینی از نگاه علمای اسلام و صاحبنظران غیرمسلمان

     به رغم تحریم و گرانی‌ها در ایران و عراق، اما هر سال بیش از پیش بر شکوه و عظمت این حرکت معنوی افزوده می‌شود و تعداد بیشتری موکب برپا و تعداد بیشتری زائر در این مراسم شرکت می‌کنند.


علما در مورد رمز و راز این حضور پر شور چه می‌گویند؟
     رهبر معظم انقلاب در این رابطه یادآوری می‌کنند؛ حادثه‌ى عاشوراى حسینى را ستمگران و ظالمان می‌خواستند نگذارند باقى بماند، زینب کبرا (سلام‌الله‌علیها) نگذاشت. دو حرکت عمّه‌ى ما – زینب کبرا (علیهاالسّلام) – انجام داد: یک حرکت، حرکت اسارت بود به کوفه و شام و آن روشنگرى‌ها و آن بیانات که مایه‌ى افشاى حقایق شد؛ یک حرکت دیگر، آمدن به زیارت کربلا در اربعین بود؛ حالا اربعین اوّل یا دوّم یا هرچه. این حرکت به معناى این است که نباید اجازه داد که انگیزه‌هاى خباثت‌آلودى که قصد دارند مقاطع عزیز و اثرگذار و مهم را از یادها ببرند، موفّق بشوند؛ البتّه موفّق هم نخواهند شد.
      مرحوم آیت الله بهجت (ره) در یکی از کلاس‌های درس خارج فقه خود، خاطره ای از اربعین حسینی را نقل می‌کنند: «در اتومبیلی بودیم بین کربلا و نجف، یک جوانی هم همراه ما بود. دید عده‌ای دارند پیاده برای کربلا می آیند، کوچک بود، نمی‌دانست که اصل پیاده روی خودش فضیلت دارد و گفت، اگر این‌ها ندارند ماشین کرایه کنند، چرا خودشان را اذیت می‌کنند. در صورتی که نمی‌دانست اصل پیاده رفتن خودش فضیلت دارد، «أفضل الأعمال أحمزها»؛ برترین اعمال سخت ترین آنهاست، اینجاست قضیه امام مجتبی سلام الله علیه در مسیر مدینه به مکه تداعی می‌کند، که در روایت آمده است «یساق المحامل بین یدیه»؛ درحالی‌که محمل‌ها به همراهش بود، اما پیاده‌ به‌ سوی حج مشرف می‌شد
      سید حسن نصرالله رهبر شیعیان لبنان نیز می‌گوید؛ باید دید، راز این که این رویداد با مرور زمان و به رغم اقداماتی که برای مقابله با زنده نگه داشتن آن شده است فراموش نشده، چیست. امام حسین (ع) شخصیتی منزوی نبود، بلکه در متن حوادث حضور داشت و به دلیل نسبتی که با پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین و حضرت زهرا (علیهما السلام) و همچنین به دلیل ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی که داشتند، در بین مردم شناخته شده و معروف بودند.
      حضرت آیت الله سیستانی؛ خداوند مؤمنان را از آن رو به زیارت مشاهد متبرکه ایشان تشویق نموده است که یادشان جادوانه بماند و جایگاهشان اعتلا یابد، و چون آن بزرگواران نمونه اعلای بندگی خدای سبحان و جهاد در راه او و فداکاری برای دین استوارش بوده‌اند، این امر سبب به یاد آوردن خدای متعال و آموزه‌ها و احکام او برای مردم باشد.
      آیت الله شبیری زنجانی: پیاده روی اربعین حسینی نشانه عظمت تشیع است. پیاده روی اربعین تبلیغ شریعت و تبلیغ ولایت حضرات معصومین علیهم السلام است. دشمنان و ظالمان و این گروه‌های تکفیری در مقابل این قدرت وحشت می‌کنند. این پیاده‌روی نشانه عظمت تشیع است و من آرزو داشتم توان جسمی‌ام به قدری بود که می‌توانستم در پیاده روی شرکت کنم.

     آیت الله وحید خراسانی: خدمت به زائران سیدالشهداء برکات و ثواب غیر قابل وصفی دارد. آیت الله صافی: خدمت‌رسانی به زائران حسینی دارای اجر عظیمی است. آیت الله علوی گرگانی: مراسم اربعین حرکتی سازنده است.

اربعین از نگاه غیرمسلمانان:

     راهپیمایی اربعین از چنان ویژگی‌ها و عظمت و شکوهی برخوردار است که نه‌تنها اتحاد و انسجام بیش از پیش مسلمان را در پی داشته، بلکه نگاه بسیار از آزاداندیشان جهان از سایر ادیان و مذاهب را نیز معطوف خود نموده و تاکنون تأثیرات شگرفی بر اذهان افکار عمومی بسیاری از مردم جهان بر جای گذاشته است و شاید به همین دلیل است که رهیر معظم انقلاب اسلامی (دامت برکاته) این حرکت عظیم معنوی را زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی می‌دانند.

     به‌عنوان مثال، کریس هیوئر اندیشمند مسیحی اهل ایرلند معتقد است حضور خیل عظیمی از مسلمانان و غیرمسلمانان در زیارت اربعین با وجود دشواری‌های این سفر، نشان‌دهنده تجدید پیمان با آرمان حق‌طلبی و ظلم‌ستیزی است که قیام حسینی بر مبنای آن شکل گرفت.

     اسقف گرجستانی، مالخاز سونگو لاشویلی نیز در جریان یک مصاحبه رسامه‌ای می‌گوید؛ پیاده‌روی اربعین، تجربه‌ای گرانبهاست که با هیچ چیز آن را عوض نمی‌کنم. پیاده‌روی با هزاران هزار انسان دیگر برای من یک تجربه معنوی بزرگ است. پیر و جوان، مرد و زن و مردمانی از ادیان مختلف که البته اکثر آن‌ها شیعه هستند. برای من این تجربه منادی امید بود. اگر می‌توانیم از نجف تا کربلا با یکدیگر مهربان باشیم، چرا در سرتاسر زندگی نتوانیم؟

     وی در پاسخ به سوال مجری برنامه در مورد واکنش مردم در مورد سفری وی به کربلا می‌افزاید؛ حضور من در پیاده‌روی اربعین در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای داشت و من پیام‌های مثبت زیادی از برادران و خواهران مسلمان در سرتاسر جهان داشتم که ضمن قدردانی از حضور من و اعلام انسجامم، ابراز حمایت می‌کردند. از سوی دیگر پیام‌های زننده هم داشتم که به طور خاص از سوی مسیحیان ارسال می‌شد. آن‌ها پیاده‌روی با مسلمانان را رد می‌کردند. آن‌ها متوجه نیستند که چقدر اشتراکات میان دو دین وجود دارد و من هم وقعی به چنین تحلیل ها و پیام های زننده نمی‌دهم.

     همیشه زندگی این‌طور مقدر می‌کند که میان راه آسان یا راه حق، یکی را انتخاب کنی. اگر راه حق را انتخاب کنی هیچگاه راحت نخواهد بود و نباید به گفته مردم و هجمه‌ها توجه کنی. باید در ابتدا با عشق، تمام تعصبات و دیگر هراسی را کنار گذاریم چه در میان مسلمانان باشد چه مسیحیان. باید مرزها را در نوردیم و امید دارم که زیارت اربعین بتواند بهترین راه برای کنار گذاشتن تعصبات میان مسیحیان و مسلمانان باشد.

     دیانا ترانکو که در خانواده‌ای مسیحی در ایالت تگزاس به دنیا آمده و به کار تبلیغ دین مسیحیت در کلیسا مشغول بوده است، ناگهان با دین اسلام آشنا می‌شود و پس از مطالعه و تحقیق در سن بیست سالگی اسلام را به عنوان دین خود بر می‌گزیند.

     او در پاسخ به مسیر تحقیقش و رویارویی با موضوع امام حسین می‌گوید: من در ایران سعی کردم در خیلی از مراسم مذهبی شرکت کنم و به طور جدی خودم را با هر مراسمی که برای امام حسین بود آشنا کردم. در کنار این مراسم آنچه برای من خیلی مهم بود، شناخت شخصیتی از امام حسین بود که نقش جهانی دارد. حرکت و اراده امام حسین برای احیا حقیقت بود. او همه چیز را فدا کرد تا اصل دین و حقیقت انسانیت بماند. در این موضوع ابعاد فکری و عقلی عجیبی نهفته است. مهم‌ترین دلیل مسلمان شدن من هم همین بود

     خانم سولکا اگودلو زمانی که از مسئولان وزارت خارجه ونزوئلا بودند، به راه‌پیمایی اربعین دعوت می‌شوند و به‌عنوان یک دیپلمات در این مراسم شرکت می‌کنند. خانم سالکا می‌گفت ما در شهر کاراکاس امنیت چندانی نداریم اما وقتی به کربلا آمدیم، احساس کردیم که امنیت اینجا از کاراکاس هم بیشتر است. می‌گفت من در این شهر در هر ساعتی از شبانه‌روز، هر جا بخواهم می‌توانم بروم و وجود این امنیت برایش بسیار جالب بود. اینکه آدم‌ها با محوریت امام حسین (ع) تا این اندازه برای یکدیگر احترام قائل هستند، برایش جذابیت ویژه‌ای داشت.

     جوزف الیاس که یک کشیش مسیحی عراقی است، زیارت اربعین را بزرگ‏ترین کارناوال انسانی خواند و گفت: من آمده ام تا با براداران مسلمانم در این اجتماع بزرگ شرکت کنم و نشان دهم که عراقی‏ها باید زیر خیمه امام حسین(ع) متحد شوند.

     ان شاءالله این توفیق نصیب همه عاشقان اباعبدالله (ع) بشود.

التماس دعا

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱/۱/۱۴۰۲

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *